Британски коли плашат всички край Арда
„Водното огледало" превърна Кърджали в малкия Лондон. Нароилите се автомобили с десен волан също. Поне триста джипа и лимузини внос от Англия, кръстосват улиците на столицата на Източните Родопи. Внасят ги наши сънародници, заработвайки сезонно на Албиона. Идилията би била пълна, ако тези коли не представляваха опасност за движението. За съжаление, никой в Кърджали не води статистика, колко са тези автомобили, и колко произшествия са предизвикали.Наскоро обаче темата стана актуална, когато етнически турчин причини смъртта на съпругата си на път за Свиленград, изпреварвайки с кола с десен волан.
Темата вече зае подобаващо място в полицейския фолклор в града. Катаджия разказва как спрял за превишена скорост автомобил с преправен десен волан. Таблото било поставено отдясно, а кормилото отляво. Полицаят глобил шофьора, който от своя страна се развикал на съпругата си, че не следи какво показва километража, който бил пред нея.
Условието да имаш кола с десен волан е да караш с навигатор. Иначе не можеш да изпревариш. Някой трябва отляво да ти каже дали е чисто и дали няма насреща движещи се автомобили. Да изпревариш голям камион с ремарке без навигатор е невъзможно. Могат да се създадат колони, които допълнително натоварват движението.
Шофьорите на автомобили с десен волан са се изхитрили. Те изчакват колата зад тях да ги подмине и предприемат след нея изпреварване. Така автомобил им сочи пътя и ги прикрива. В случай, че отсреща се зададе друга кола, шофьорите набиват спирачки и се връщат обратно в дясната лента за движение.
През последните две години в страната се отбелязва бум на вноса на коли втора ръка с десен волан от Великобритания. Само на склад има около 2 000 джипа и лимузини. При това фирмите вносителки на автомобили, се въздържат да ги внасят. На Албиона обаче живеят вече над 100 000 българи. 20 000 ходят да работят сезонно в селското стопанство. Всеки от тях има роднини в страната ни и гледа да внесе по - изгодно автомобил. Цените на употребявани коли в Англия са два-три пъти по – ниски, отколкото в другите страни-членки на Европейския съюз. Сайтове за автомобили дават напътствия как да купите превозно средство. В един от тях четем: Купуваш си вестник „Баргейн Пейджес" и намираш обява за продажба на автомобил който желаеш. Звъниш на продавача и отиваш при него с пари в джоба. Оглеждаш, тестваш и се пазариш за возилото. Ако собственикът е бял, сваляш доста от цената. Правиш договор. Ако е „тъмно бял" не купуваш. В противен случай може да се запознаеш с кралската полиция и правосъдна система.
За вноса на малолитражните коли от Англия не се иска акциз и ДДС защото са от страна-член на Европейския съюз.
Мнозина смятат, че могат да вкарат автомобил с десен волан и тук да го прехвърлят отляво. Препатили твърдят, че това може да стане успешно само в Англия. Там има специализирани фирми, които само за един ден ще ви трансформират возилото. Префасонирането излиза около 3 500 лв. Сменят се дори фаровете и страничните огледала. За арматурното табло не ще и питане.
Тези, които се опитват да направят същата операция в България, се превръщат в мъченици. Обикновено смяната на волана и педалите отнема седмица. Исак Диамандов е собственик на сервиз в Кърджали. Купил си е два джипа с десен волан. Твърди, че е безсмислено да вземаш кола от Острова и след това да я преправяш. Ще ти излезе колкото да спазариш стандартен автомобил с ляв волан. Ако пък караш кола с кормило отдясно, трябва да си много опитен водач и много да внимаваш. Особено опасно е градското кормуване.
Колите с десен волан в страната имат своите противници. Най- върлият от тях е бившият депутат от „Атака" Ваньо Хърков. През 2007 г. той преживя инцидент, за който бе виновен камион с десен волан. Оттогава Хърков настоява да се забранят колите с десен волан по българските пътища. Подготвил е и законопроект. Предизвика и публичен дебат в Интернет.
Хърков получи подкрепа от председателя на тогавашната комисия по транспорт в парламента Йордан Мирчев. Той заяви от своя страна, че има рамо от Министерството на транспорта.
Атанас Тодоров, който е шеф на Асоциацията на вносителите на автомобили също е против возилата с десен волан. Той смята, че водачите на тези автомобили трябва да преминават допълнителни курсове при автоинструктори. За колите нов внос пък задължително трябва да се мести кормилото. Той счита за крайно опасни товарните камиони с десен волан.
Това, което става в България, не е непознато за Европа. В Полша преди десетина години също вълна от коли с десен волан е навлязла по пътищата. Причините, по които поляците са купували английски автомобили са същите, както и у нас – по- ниската им цена и добри качества. Постепенно обаче поляците се замогнаха и смениха колите с десен с возила с ляв волан. Тук кризата наложи обратната тенденция.
В Страните от Европейския съюз шофирането на автомобил с десен волан не е забранено. Гражданите на Албиона свободно карат колите си из Стария континент. Никой от местните хора и не помисля да купува евтино и да се мъчи с десен волан. Правят го само фукарите в България.
Георги Кулов
-----------------------------------------------------------------
Само сега СПЕЧЕЛИ ЛАПТОП SAMSUNG и още 509 страхотни награди! Виж
За забраната - възможно най-скоро да се случи!
ОтговорИзтриванеда се вдигнат застраховките и данъците за тези коли и ще се ограничи този внос. Защо ако караш кола с 120 конски сили плащаш 3-4 пъти повече от този който кара кола с десен волан, но колата му е с мощност до 100 к.с. Кой е по-опасен, аз че имам видимост и мога по-бързо да се прибера в платното (при необходимост) или този с десния волан и 90 к.с. например ?
ОтговорИзтриванеПоляците не са замогнали, просто неможеш да регистрираш такава кола там.И има разлика в това да е позволено карането (преминаване или екскурзийка) и това да си регистрираш автомобила.
ОтговорИзтриванеУмирате от завист! Какво значение има от коя страна ти е волана? Защо никаде другаде няма проблени от коя страна ти е волана? Като отидеш в Англия не те карат да си обарнеш волана от дясната страна! Научете се да карате! Не са ви виновни воланите! И нормално да се купуват коли от чужбина на тези БГ заплати (два пъти по евтини са)!
ОтговорИзтриванеКарам кола с десен волан от 5 години, както и други приятели с десни волани, не съм видял или чул някой да е имал инцидент, произшествие или нещо подобно. Правилото е едно като си сигурен и виждаш - изпреварваш, като не си стоиш си отзад! Виждал съм пити по опасни балъци с леви волани и леви ръце които са в пъти по опасни по пътищата. Станал е един инцидент еди къде си и айде всички виновни. Всеки ден умират хора по пътищата в коли с леви волани. Защо не забраните и тях.
ОтговорИзтриванеп.с. Колите с десни волани в България на по 7-8 години са в пъти по сигурни от 20 годишните такива.
Ами хубаво ние ще плащаме по висока застраховка,но някой глупак с ляв волан ако ни удари ще ни плати ли застраховката повече.. я стига стия глупости че масово катастрофите стават с ляв волан. Я направете тая статистика пак да видим.
ОтговорИзтриванеdo 8.15 i 8.58 !!! Nikoi ne e kazal 4e ne stavat PTP-ta s koli s lqv volan.Estestveno 4e i statistikata shte e v tqhna polza sled kato te sa po-masovite. Tuk se komentira temata 4e tezi galoshi za koito govorite , na avtomobil s normalen lqv volan za tuk sa zle, a predstavete si kato se ka4at na takav s volan otdqsno...Eto za tova ide re4 kakvo se slu4va vposledstvie. I ne me ubejdavai 4e se vkarvat koli na po 7-8 godini koito bili v pati po sigurni , a kaji 4e se vkarvat i 15, 20 godishni
ОтговорИзтриванеKvo se podigravate s naroda, Napravete edin normalen rejim normalni zaplati i vsi4ko shte e OK !
ОтговорИзтриванеОпасността за автомобила с десен волан не идва от разположението на волана.Опасността идва от главата на водача.Ако в главата му има мозък и шофира разумно няма никакви опасности.Сигурно стотиците жертви в България от катастрофи са предизвикани от десните волани. Автора ако няма какво друго да напише можем да му подскажем,теми колкото искаш.
ОтговорИзтриванеяяяя... колко гузни мнения, няма страшно признат грях не било грях.... то да вземат да си признаят че не са п*си ами ..... работата си е същата
ОтговорИзтриваневсичко трябва да си е както си му е реда, волана е от правилната стрна - от ляво и движението е в дясната лента. което не отговаря на изискванията да бъде предадено за скрап
ОтговорИзтриванеАко собствениците-водачи са решили да се мъчат с неудобството при изпреварване - тяхна работа.
ОтговорИзтриванеОбаче асиметрията на късите светлини не е техен проблем, а на шофьорите от насрещното движение.
Тези от тях, които се опитват да представят нещата като нормални би трябвало да признаят, че е въпрос на опит за изиграване на другите с известно спестяване на пари или просто парадиране.