9 септември 2013 година. Точно 10.58 часа областният управител на Кърджали Бисер Николов и Аристидис Янакидис, областен управител на гръцката област Източна Македония и Тракия, прерязаха лентата на ГКПП „Маказа". Помогна им 7-годишната Валентина Соколова от Кирково.
Час след церемонията в района на граничния пункт беше въведен пропускателен режим и пътят през границата беше отворен за движение.
„Пътят през Маказа е десетилетна мечта на българските граждани и път с национално и европейско значение. Вярвам, че той ще даде тласък на туризма, търговията, икономиката не само в област Кърджали и област Източна Македония и Тракия в Република Гърция, а в двете държави", подчерта в словото си областният управител на Кърджали.
През граничния пункт „Маказа – Нимфея" преминават превозни средства за превоз на пътници, включващи не повече от 8 места (без това на шофьора), и товарни превозни средства с тегло до 3,5 т.
„Движението през Маказа стана факт с усилията на държавници и политици, дипломати, проектанти, строителни инженери, областни управители, експерти от много институции в двете държави. Усилен труд и енергия за отваряне на граничния пункт вложиха няколко правителства у нас. Ще припомня само началото - през 1995г. външните министри на България и Гърция Георги Пирински и Каролас Папуляс подписаха междуправителствена спогодба за отварянето на три гранични пункта – Маказа – Нимфея, Еледже – Ехинос и Илинден – Ексохи", каза още Бисер Николов.
Областният управител на област Източна Македония и Тракия подчерта, че периферната област в Гърция след отварянето на пътя през Маказа вече няма да е същата, че пътят открива нови възможности за развитие и сближаване на двата народа.
На събитието присъстваха депутатите Мустафа Ахмед и Ердинч Хайрулла от ДПС, Цвета Караянчева от ГЕРБ, Милко Багдасаров и Димчо Михалевски от БСП, бившите областни управители на Кърджали Калин Примов, Ангел Коджаманов и Иванка Таушанова, кметът на Кирково Сали Рамадан, кметът на Кърджали Хасан Азис, кметът на Крумовград Себихан Мехмед, кметът на Момчилград Акиф Акиф и др.
85-годишният Петър Чакъров влезе в историята като пътник №1 през Маказа. Той сподели, че е минал през пункта за първи път през 1944 година, когато е бил на 15 години.. Бай Петър пътуваше в БМВ-то на сина си Стамен Чакъров.
Велосипедистът Христо Радев бе сред най-нетърпеливите за минат в Гръцко през новия граничен пункт „Маказа".
24rodopi.com
Share To:

24rodopi

Post A Comment:

16 comments so far,Add yours

  1. Анонимен9/9/16 10:17

    A az edin siromah ot selata v kj-sis golfceto oste ne znam kakvo i kide se namira kazwnoto ot vas makaza-

    ОтговорИзтриване
  2. Анонимен9/9/16 11:13

    Маказа се осъществи благодарение на Димчо Михалевски, имайте доблестта да го напишете!


    ОтговорИзтриване
  3. Анонимен9/9/16 11:14

    На границата с Гърция ни държаха дълго. Пътувахме заедно за българо-гръцката среща на държавно равнище за откриване на новите гранични пунктове. Димчо, тогава заместник-министър на регионалното развитие, взе от министерството служебен автомобил. Сложи в багажника подаръци – картина, плакети, българско вино. На Кулата показа дипломатическия си паспорт. Мислехме, че ще ни пуснат бързо, а гърците ни отбиха в страничната лента. Чакахме близо час и едва когато се появи мръсно бял „Опел” със солунска регистрация, граничният полицай ни върна документите и ни махна да минаваме. „Опел”-ът се залепи на стотина метра зад нас и не ни остави през целия ден. Така и не разбрах какви бяха.
    В Солун Димчо го посрещнаха в централата на „Игнатия Одос” – държавната фирма, която се занимаваше със строителството на инфраструктурни проекти. Гръцката делегация беше от десетина души, българската – Димчо и консулът ни в Солун. Гърците разпънаха чертежи и тогава Димчо се почувства в свои води. Засипа гърците с цифри, срокове, цитира изисквания на Европейската комисия, говори за европейски източници на финансиране.
    spomen za dimcho2На картата бяха четирите пункта: Драма – Гоце Делчев, Ксанти – Рудозем, Ксанти – Златоград и Маказа. Гърците сочеха вече готовия Гоце Делчев – Драма, Димчо –Маказа. Гърците обясняваха нещо за пристанището и железопътната линия в Александруполис, Димчо пак сочеше Маказа. Стиснаха си ръцете. Две години. Обещаха след две години техният път от Комотини до Маказа да е готов. Случи се, но след шест.

    ОтговорИзтриване
  4. Анонимен9/9/16 11:14

    В Ксанти гърците упорито се дърпаха. Поставиха въпроса за пластмасовите кофички и найлонови торбички, които носят Струма и Места.

    ОтговорИзтриване
  5. Анонимен9/9/16 11:15

    Трябвало сме да решим проблема, пък те щели да помислят за новите гранични пунктове с България. Димчо хвана под ръка Георгиус Павлидис, тогава областен управител на Ксанти, и говори дълго с него. После се качихме на един джип и тръгнахме към границата. „Рудозем – Ксанти” няма скоро да стане, гърците нямат пари. Златоград обаче ще го отворим – Павлидис обеща да мине като регионален проект”, обясни Димчо. Пътят след Термес приличаше на козя пътека. Тогава не си и представях, че само след три години ще пътувам по него на път за Бяло море.
    В Комотини Димчо поиска да види дали се прави нещо по пътя за Маказа. Гърците пак се дърпаха, накрая се съгласиха, но при условия, че ще отиде само българският заместник-spomen za dimcho4министър. Димчо се върна ядосан – „Нищо не са направили!”
    В Александруполис той посочи Ивайловград. Гърците пак обясняваха нещо за пристанището, искаха железопътна линия до Бургас. Димчо пак посочи Ивайловград.
    После, в България, натисна строителството на пътя от наша страна да започне. И осигури средства.
    Чета биографията му. Роден на 24 октомври 1965 година в Кърджали. Завършил „Промишлено и гражданско строителство” в Университета по архитектура, строителство и геодезия. Магистър по политически мениджмънт от Нов български университет. Заместник-кмет на община Кърджали през 2000 – 2003 година. З

    ОтговорИзтриване
  6. Анонимен9/9/16 11:15

    аместник-министър на регионалното развитие в 86-то правителство на България. Народен представител в 41-то Народно събрание от Смолян.

    ОтговорИзтриване
  7. Анонимен9/9/16 11:16

    народен представител в 42-то Народно събрание от Бургас. Женен, с две деца. Починал на 18 февруари 2014 година. Да, това е Димчо. И не е.

    ОтговорИзтриване
  8. Анонимен9/9/16 11:16

    Връщаше се в Кърджали при всяка възможност.

    ОтговорИзтриване
  9. Анонимен9/9/16 11:16

    Събота сутрин идваше в „На всеки километър”. Носеше кутия бонбони и цял наръч вестници. Димчо разказваше за Народното събрание, за проблемите в страната, за европейските програми и ползата, която можем да имаме от тях. Забавляваше се искрено от сблъсъците си с Бойко Борисов. Сегашният премиер го наричаше Михайлевски, но бързо научи името му, защото Михалевски го подложи на картечен обстрел. После статистиката показа – бил е сред тримата най-активни депутати в 41-то Народно събрание.
    Понякога с него идваше малкият Димчо. Държеше се като мъжкар. Димо много се гордееше с момчето. Петя, дъщеря му, беше голямата му слабост. Съпругата му, Наталия – голямата му любов. Още от гимназията. Обичаше семейството си и гледаше винаги, когато може, да избяга някъде с тях. В един папарашки сайт публикуваха снимка – Михалевски с любовница на плажа в Кавала. Наталия се смя с глас – на снимката до Димчо беше тя.
    Рядко говореше като политик. Кръвта му беше на строител. Интересуваше се от проектите, строителството на пътища, водоснабдяването. Смяташе невероятно бързо, разполагаше с блестяща памет и огромна информация. Търсеха го и обикновени хора, споделяха проблемите си, искаха помощ – кой за потъналата в дупки улица, кой за безкрайните аварии на водопровода, кой останал без работа. Димо слушаше внимателно, опитваше се да помогне. Не върна никого. Още се чудя как издържаше.
    Виждах го на Ардинския мост. Седеше сам, вятърът го брулеше, а той гледаше багерите, които дълбаеха речното корито, кофража и бетоновозите. „Водното огледало” беше мечтата му. Приемаше го и като предизвикателство. Веднъж ми разказа как се е случило. Тогава още нямаше икономическа криза, в бюджета имаше излишъци и строителният министър Асен Гагаузов поискал всички готови проекти, за да реши кои да бъдат финансирани. Димчо му подал папката с „Водното огледало”. Министърът я погледнал и бутнал настрана. Насочили пари за пречиствателни станции, за обходни пътища, за водоснабдяване. Оставали още средства, а вече нямало подготвени от общините проекти. Димчо отново подбутнал папката с „Водното огледало”. Гагаузов пак я върнал. Преровили отново всеки проект, готов строителството да започне незабавно. Димчо пак леко побутнал отпред „Водното огледало”. „Добре де, разбрах!”, казал Гагаузов. Министърът не беше на откриването на хидротехническото съоръжение. Лентата преряза Стефан Данаилов. Димчо разби бутилката с шампанско.
    Искаше да направи „Трансродопска магистрала” – да разшири и ремонтира пътищата от Гоце Делчев до Ивайловград. Искаше да се споразумее с гърците и стадата от Родопите отново да зимуват край Бяло море. Мечтаеше за инвестиции в целия район. Искаше да направи „млечен борд” за Родопите и обясняваше как с малка промяна в закона дори хората с по две – три крави ще могат да вземат субсидии от Европейския съюз. Интересуваше се непрекъснато от тютюна и притискаше депутатите и Министерството на земеделието да решават проблемите в сектора и да работят за неговото възраждане. Обясняваше, че от това зависи хлябът на хиляди хора в планината, и че вместо да spomen za dimcho3чакат на социални помощи или да бягат в чужбина, те могат да донесат приходи от стотици милиони лева в държавния бюджет. Беше противник на концесиите, искаше държавата сама да разработва богатствата в земните недра. Имаше много приятели в Гърция. Кметовете и областните управители там го посрещаха на крака.
    Веднъж се връщахме от Кавала. Минахме през Гоце Делчев. По пътя до Кърджали спря на шест – седем места. Посрещаха го нашите кметове. Говореха за работа. Само в Доспат си позволи едно кафе и кратка почивка. Къде на шега, къде на истина го наричаха „Димчо Родопски”. Беше обходил цялата планина. Рибарите в Бургас пък го обявиха за „морски вълк” като тях. Опита се да им помогне за Ченгене скеле. Времето не му стигна.

    ОтговорИзтриване
  10. Анонимен9/9/16 11:16

    Когато откриваха Маказа, донесе от Златоград родопски чанове. Тогава беше председател на Парламентарната комисия по регионално развитие. Димчо ги подари на областния управител на Комотини Аристидис Янакидис и пожела чановете да огласят отново планината от двете страни на границата. След 70 години първите леки коли от Кърджали преминаха Маказа. Това беше сбъдната мечта.
    Февруари е, а денят сякаш е откраднат от март. Синът ми кара колело в парка и храбро избира най-големите локви. Спирам до Розариума и чета табелката „Възстановен с гражданската инициатива на инженер Димчо Михалевски и доброволния труд на младежите….”. Казват, че това е най-нежният паметник на Кърджали. Паметникът на първата целувка. Спомням си как на откриването Димчо пя заедно с Тони Димитрова „За тебе хората говорят”. Спомням си как на 14 февруари младежите идваха и се целуваха тук…. Малкият ме дърпа за ръката. Още нямам сили, но все ще ги събера и ще му разкажа за Димчо Михалевски. Хора като него трябва да се помнят.

    ОтговорИзтриване
  11. Анонимен9/9/16 12:08

    През тези три години пътя пропадна на няколко места , напука се като швейцарско сирене,няма тоалетни/впрочем има, но са заключени/.Опашките са километрични-това е резултата!!!

    ОтговорИзтриване
  12. Анонимен9/9/16 13:53

    Пишете и за кражбите му в "Ковег"!

    ОтговорИзтриване
  13. Анонимен9/9/16 16:02


    Отварянето на МАКАЗА е най-хубавото нещо, което се случи на кърджалийци през
    последните десетилетия.

    ОтговорИзтриване
  14. Анонимен9/9/16 18:43

    Може и така да е, ама искам да попитам защо като всички го ОБИЧАХА И МИЛЕЕШЕ ЗА КЪРДЖАЛИ И РОДОПИТЕ, се избира за народен представител от 3 различни района??? Първо от Кърджали, после от Смолян и накрая от Бургас? Ха да ми обясни някой на мене простичкия че аз не се сещам защо!!!

    ОтговорИзтриване
  15. Анонимен9/9/16 20:40

    най хубавото е големите големите задръствания.

    ОтговорИзтриване
  16. Анонимен10/9/16 11:26

    Аз мисля, че това е порно. Какво толкова го хвалите? Искам да сте обективни. Има други истини, които натежават много в минус на вашия димчо. И на партията червена разбира се не носят плюсове. Ай стига с простотии!

    ОтговорИзтриване

Съдържанието на 24rodopi.com и технологиите, използвани в него, са под закрила на Закона за авторското право и сродните му права. Всички статии, репортажи, интервюта и други текстови, графични и видео материали, публикувани в сайта, са собственост на 24rodopi.com, освен ако изрично е посочено друго. Допуска се публикуване на текстови материали само след писмено съгласие на 24rodopi.com, посочване на източника и добавяне на линк към 24rodopi.com.
Използването на графични и видео материали, публикувани в 24rodopi.com. е строго забранено. Нарушителите ще бъдат санкционирани с цялата строгост на закона.
24rodopi.com не носи отговорност за съдържанието на коментарите под публикациите.
Администраторите на блог-форума запазват правото да ограничават или блокират публикуването им. Призоваваме ви за толерантност и спазване на добрия тон.


24rodopi - FACEBOOK I 24rodopi - FACEBOOK I 24rodopi - FACEBOOK I 24rodopi - FACEBOOK

Важно: Ползвайте материалите в 24rodopi.com, но ако уважавате труда на репортерите ни, които търсят новините на терен, цитирайте сайта. Ако поставите и линк към 24rodopi.com, нищо няма да загубите.

Администраторите на форума на rodopi24.blogspot.com пък призовават за толерантност и спазване на добрия тон под дописките. Те запазват правото си да ограничават или блокират публикуването на мнения.