Организирана престъпност нямаме, но неорганизирана, асфалтова…

Жельо МИХОВ
Средно по 10 пияни водачи и 12 без книжки всяка седмица биват залавяни по пътищата в Източните Родопи. Поразяващата статистика за региона обхваща първите девет месеца на тази година.
381 са били водачите, които са управлявали МПС под въздействие на алкохол, установени от служителите на сектор „Пътна полиция” в региона, посочват от Областната дирекция на МВР. На 226 от тях пробите с техническо средство са отчели резултат под 1,2 промила. Тези шофьори са били наказани с административна санкция. Незабавни производства пък са били образувани срещу 155 водачи с алкохолна проба над 1,2 промила.
470 са регистрираните неправоспособни водачи от началото на годината до края на септември. 45 от тях са извършили това нарушение повторно и срещу тях са били образувани досъдебни производства. Поради първо провинение, останалите са били наказани с глоби в размер на до 300 лева…

Оръжието е на колела, боеприпасите се измерват в промили

За организирана престъпност в Родопите е трудно да се говори, дори невъзможно. Регионът е в челото по „спокойствие”, като изключим битовите криминални деяния, които обаче са бич за цялата страна. В най-красивата планина на Балканите, престъпленията се вършат на пътя. Тук може да се прибереш по нощите без притеснения от грабеж, дори да пренощуваш на пейка в парка, но на улицата може да те сполети най-големият кошмар. Той няма оръжие, нито лоши помисли. Неговото снаряжение е на две или четири колела, различен тонаж, а боеприпасите се измерват в промили. Някои не знаят правилата, други карат без книжки, трети никога не са имали, четвърти не могат да се откъснат от чашката и, разбира се, от любимата кола. Това е бандитизмът на оскотелия индивид. Този, който мрази битието си, се наслаждава на преуспялостта си или просто е привързан към чашката. Няма разлика между изброените при изповядване на първичността. Различни са единствено мащабите на причинените от тях бели.

Пиенето - част от шофирането

Седем незабавни производства срещу пияни водачи са образувани в рамките само на два дни, първите от изминалата седмица, в полицейските управления в област Кърджали. Възрастта на шофьорите е от 23 до 49 години.
„Аз трезвен не мога да карам. Ако не съм пил поне една бира, имам чувството, че ще катастрофирам. Лапам една дъвка и тръгвам. Така шофирам по-уверено”, казва с гордост родопчанин с 40-годишен стаж зад волана. Маданчанинът твърди, че само веднъж са му отнемали книжката за алкохол, защото само веднъж са го хващали.

Остатъчният алкохол може да доведе и до спорт

„Спряха ме при полицейска операция. Апаратът отчете 0,5 промила. Дори полицаите останаха учудени, защото нито лъхах, нито имах видим проблем с кондицията след употреба на алкохол. Предната вечер обаче бях пил. Казаха ми, че това е остатъчен алкохол. Посках кръвна проба, за да сваля промилите. Докато чаках за вземането й, започнах да правя лицеви опори, за да изчистя с потта всяко количество алкохол. Хората ме гледаха странно. Аз пък се гледах доволно в огледалото след месец, когато резултатите бяха готови-0,3 промила. Никакъв проблем-книжката ми бе върната и отново съм зад волана. Моят съвет обаче е: никога не подценявайте количеството „мохабет”, преминал през гърлото ви предната вечер. Особено когато трябва да шофирате рано сутринта. Всяко нещо трябва да е с мярка, дори предната вечер”, разказва 40-годишен водач от Родопите. От шофьорската книжка зависи работата му, а оттам и изхранването на семейството. Мохабетът пък е можел да се случи и само с неговото присъствие, не и от броя на наздравиците.

Кое е общото между бира, зимни гуми, палка и метла?

Няколко бири и мерак за зимни гуми. Това струва доста на млад шофьор.
„Цял ден срещи с приятели, бирички и в един момент решавам да отида да си взема зимни гуми от приятел. Проблемът е, че вече минава 22 часа и вместо да оставя за другия ден, си умрях на мерака да е веднага. Натоварих гумите и тръгнах да се прибирам. Разстоянието-около километър-два. Трак, палка след 50 метра и проба за алкохол. Резултатът ме прати в ареста. Не съм пиян, в отлично състояние бях, но дрегерът ми посочи следващата спирка. Последваха часове зад решетките. Скука и разговор с няколко роми, претърпели крушение след меле, кражба и единият така и не го разбрах за какво е вътре защото спеше почти през цялото време. Когато се събуди узнах, че с каручката карал пиян. Убедено разказваше, че никога не предполагал, че не можело да се управлява каруца след употреба на алкохол. „Той, вика, конят сам си знае пътя и правилата. Той е много умно бе, да го пусна някъде и сам ще се прибере”, ми обяснява. Напуши ме смях. Що се грижа за зимни гуми и толкова мерак да ги купя? Едно конче четири по четири и то само си вървяло, а правилата за движение не вървели?”, разказва един от стотиците задържани за алкохол водачи в Родопите.
Остава сам скоро, защото времето „до 24 часа” на съквартирантите му изтича и те са освободени.
„Скука и размисъл. Преброих всички плочки в ареста. Оставаше ми съвсем малко, за да изляза, когато ми направиха оферта-да изчистя килията и ме пускат. Не се замислих изобщо. Поисках парцал, кофа и препарат. За десет минути почистих пода и си спестих два часа още престой”, завършва разказа си 35-годишният мъж.
Кое е общото между бира, зимни гуми, палка и метла? Арестът. Следва съд и присъда.

Меракът е по-силен от страха

Все повече шофьори биват хващани с фалшиви свидетелства за управление на МПС. Отворените граници в Европа може би предразполагат нашенци да се пробват да пробутат книжки-менте от чужди държави, използвайки „незнанието” на полицаите. Номерът обаче не минава. Опитите са с китапи от цяла Европа, свидетелстват отчетите на областните дирекции на МВР в региона на Родопите. Обикновено се касае за хора с отнети шофьорски книжки или хора, които никога не са притежавали такива поради различни причини, в голяма част от случаите-поради липса на образователно ниво.
Наказанията за подобен род престъпление обаче са далеч по-сериозни. Това в никакъв случай не спира мераклиите да бъдат зад волана.
Последните двама бяха спипани преди дни. 34-годишен мъж опитал да пробута на полицаи на КПП „Чилик” фалшиво свидетелство за правоуправление, издадено в Гърция. 26-годишен пък легитимирал шофьорските си способности в Кърджали с книжка, издадена в Турция. Отново менте.

***
„Валят дела, условни присъди, пробации срещу шофьори, нарушаващи законите. Има и вкарани в затвора. Всеки ден хващат и нови кандидати за присъди. Ако продължава това поведение на пътя, заедно с процеса на обезлюдяване, скоро няма да ни останат клиенти”, констатира собственик на автосервиз.
Въпросът е на манталитет и навици. Щом най-елементарните правила се погазват масово, за какво иде реч в държавата?
24rodopi.com
На снимките: Последната тежка катастрофа. 25-годишен навлезе в насрещното и… уби двама души
Share To:

24rodopi

Post A Comment:

0 comments so far,add yours

Съдържанието на 24rodopi.com и технологиите, използвани в него, са под закрила на Закона за авторското право и сродните му права. Всички статии, репортажи, интервюта и други текстови, графични и видео материали, публикувани в сайта, са собственост на 24rodopi.com, освен ако изрично е посочено друго. Допуска се публикуване на текстови материали само след писмено съгласие на 24rodopi.com, посочване на източника и добавяне на линк към 24rodopi.com.
Използването на графични и видео материали, публикувани в 24rodopi.com. е строго забранено. Нарушителите ще бъдат санкционирани с цялата строгост на закона.
24rodopi.com не носи отговорност за съдържанието на коментарите под публикациите.
Администраторите на блог-форума запазват правото да ограничават или блокират публикуването им. Призоваваме ви за толерантност и спазване на добрия тон.


24rodopi - FACEBOOK I 24rodopi - FACEBOOK I 24rodopi - FACEBOOK I 24rodopi - FACEBOOK

Важно: Ползвайте материалите в 24rodopi.com, но ако уважавате труда на репортерите ни, които търсят новините на терен, цитирайте сайта. Ако поставите и линк към 24rodopi.com, нищо няма да загубите.

Администраторите на форума на rodopi24.blogspot.com пък призовават за толерантност и спазване на добрия тон под дописките. Те запазват правото си да ограничават или блокират публикуването на мнения.