www.24rodopi.com

От „Народна кола” до „баварец” - все внос от „куци лели” и „кьорави баби” на Запад

сряда, октомври 51коментара

Превъртане до пълна „гъзария” и трошене на глави на автопарка в Родопите

Жельо МИХОВ
„Куци лелички”, „баби с кофти зрение” или „внимателни каки”. Това са най-големите донори на автомобили втора употреба в Кърджалийско. Поне така казват 80% от продавачите на коли „нов внос” по автокъщите в Източните Родопи. Всъщност, дори терминът е пресилен, защото това са просто терени, заградени с мрежа и от двадесет до петдесет коли втора ръка в тях. Встъпителната реч на търговците относно „първия” собственик на превозното средство цели да обясни малкото навъртени километри на таблото за възрастта на автомобилите, болшинството от които минават две-три петилетки по пътищата на различни европейски държави преди да цъфнат на българска територия.
„Километражът не е превъртан, гарантирам. Лично съм докарал колата. Купих я от възрастна жена, която я е държала в гараж. С нея е ходено единствено до магазина, при съседи и т.н. Италианката имаше проблем с придвижването”, убеждава търговец на автомобили в областния родопски град. Сиреч, до магазина и обратно, в продължение на 18 години, резултатът е малко над 80 000 навъртени километра. „Ако е имало пипане в километража, това е направено там. Но жената е първи купувач, възрастна, едва ли знае подобни похвати”, убеждава автотърговецът.
Негови колеги посочват пък за предишни собственици „внимателни млади жени”, които пазели „като очите си БМВ-то” или баби с влошено зрение, които поради същата причина решили да се разделят с автомобила си след изминаване на 100-150 хил. км., но пък без поражения по колата.

„Всички пипат. Няма кола втора употреба, която да не е с превъртян километраж.

Купувате ли, умножавайте най-малко по две. Дават ви автомобил на 117 хил. км., задължително ползван от жена-това предполага грижа и рядко заставане зад волана, но не. Със сигурност километрите са над 300 000. Масова практика”, разкрива бивш работник в автокъща в Родопите. По думите му километражът е пипан пък поне два пъти-веднъж преди да бъде шитната на нашенец и втори-преди той да направи сделка в България. Според него, закупуването на подобен автомобил втора употреба винаги е въпрос на късмет.
„Едва 4% от 4-те милиона автомобила у нас са на възраст до 5 г., докато почти всеки втори е на около и над 20 г. Най-често автомобилите втора ръка идват от Германия или Италия. Ако карате такъв, е твърде вероятно неговият километраж да е „превъртян” т.е. манипулиран”, посочват специалисти.
Тактиката е на недобросъвестни търговци, чиято цел е проста-вдигане на цената. „Тунингът” в оскъпяването дава горница с до 30 на сто, на който са подложени една трета от автомобилите втора ръка.

Какво се движи по улиците?

Според специалисти в бранша „пипането” с цел печалба праща на улиците потенциално опасни автомобили, чиито ресурс е почти изчерпан. Много от водачите дори и не предполагат това, въпреки болшинството от „експерти” в Родопите с анализа „ще пипнем тук и там и всичко ще е наред”.
Същевременно данните на „Пътна полиция” са повече от стряскащи. Две трети от автомобилите, които се движат по пътищата ни са над 15-годишни. 70 на сто от тежките катастрофи пък стават със стари коли. При 250 000 регистрирани автомобила в рамките на година 220 000 са „втора ръка”. Процентът на колите по българските пътища с възраст до 5 година е едва 4 на сто. Според пътни експерти причина за многото катастрофи със стари автомобили е в занижения контрол и фиктивните технически прегледи.

Стандартът и „гъзарията”

„Всеки иска да кара нов автомобил, но желанията нямат нищо общо с реалността дори с риск за здравето и живота. Кой луд ще избере старата „барака” вместо лъскавото возило с всички екстри? Няма такава будала. Но колко хора могат да си го позволят тук? Стандартът ни е такъв, че ако искаш автомобил, то той е отражение на джоба. Затова втора, трета, пета ръка, разчиташ на късмет и купуваш, а колкото издържи. Започват се ремонти, смяна на това и онова. Всичко е кърпеж, за да се удължи живота. Колкото издържи и после продаваш на друг още по-закъсал и отново пазаруваш втора ръка с надежда за по-дълъг живот. Това е истината”, коментира водач с 30-годишен стаж зад волана. Сменил е около шест автомобила досега.
„Има една марка, която трябва да се забрани за употреба от лица под 40-годишна възраст. „Баварецът” е мокрия блян за всеки комплексиран келеш в Родопите. Колко от катастрофите през последните години бяха причинени от млади водачи с подобни автомобили? А колко хора загинаха? Това са мощни автомобили, но управлявани от аджамии с по-малко стаж отколкото възрастта на колата, с която си мислят, че са царете на пътя. Подобни автомобили отдавна вече са загубили 100-процентовото „отлично поведение на пътя”. Барабар комплексаря зад волана, който мисли, че е достигнал висините на успеха, нещата излизат от контрол. С други думи „хулиганът” на пътищата не е за селските тарикати”, краен е в мнението си таксиметров водач от Кърджали.

Работи в чужбина, върни се с кола

Много от нашенци зарязаха услугите на родни търговци на автомобили след масовото гурбетчийско преселение след 2007 година в стратегията „Заминаваш с автобус зад граница, връщаш се с автомобил”. „Много по-изгодно е да се купи кола от чужбина. Спестява се разхода от горницата на търговеца в автокъща. Офертите също са по-добри, особено когато се купува направо от човек. Разходите при прибирането също се намалят защото обикновено нашенци пътуват по няколко души и делят горивото. Винаги автомобилът може да бъде оставен и за продажба у дома докато бачкаш зад граница и се върнеш с нов”, коментират гурбетчии от Източните Родопи.

Цените

Автомобил в движение в Родопите може да се намери и на цени от 500 лева. Главоболията са в повече, но за тази сума „на зор” палиш и тръгваш. По автокъщите втората употреба тръгва от 1800 лева, но с всички възможни „дертове”. Пред държавата обаче цените са съвсем различни. Автомобил, спазарен за 2700 лева, е фактуриран за хилядарка. Практиката е масова, но устройва и продавача, и купувача.
Интернет търговията също набира все по-голяма скорост и почитатели. Всичко търсено може да бъде намерено в специализирани сайтове. Следва телефонно обаждане, посещение до града на продавача, оглед с цъкане с език, мнения и от двете страни (едната почти сигурно води и ербап разбирач), а накрая и евентуална сделка…

***

Автопаркът в страната ни е рай за монтьорите, а сервизи никнат във всеки град. Нашенци консумират „огризките” на Западна Европа, превръщайки се постепенно самите те в автомонтьори. „Ако търсиш акъл за случващото се под капака на колата си, просто го отвори пред блока в почивен ден, забий глава вътре и чакай. До десет минути ще се съберат толкова капацитети, че може да отворите сервиз”-мнение, породено от действителността на… паркинга.
24rodopi.com
На снимките:
Чакат новите си собственици;
Важно е, че двигателят работи;
След много газ със „старицата” трета ръка подобни гледки вече са ежедневие

Изпрати :

+ коментара + 1 коментара

Анонимен
5/10/16 16:58

Най-големите мошеници са автокъща "Перфект", намираща се до КАТ Кърджали.

Публикуване на коментар

Редакцията не носи отговорност за съдържанието на коментарите. Призоваваме ви за толерантност и спазване на добрия тон.


24rodopi - FACEBOOK I 24rodopi - FACEBOOK I 24rodopi - FACEBOOK I 24rodopi - FACEBOOK

Харесайте ни...

Изпращане на мейл адреса ви:

 
24 родопи