Политика, раздори, пак политика, бедствия и още нещо – Сюлейман. Сюлейман като дипломат, но Сюлейман и като „явление“.
Поредната година измина с може би същата палитра от емоции както и предходните, но този път и със Сюлейман и „Сюлейман“. Сякаш лошите новини бяха повече… и заради експеримента „Сюлейман“?
Но по-важно е че отново сме заедно, край масите. Всички, въпреки бедствия, несгоди, перипетии, нерви…Всяка една негативна новина, която ви предоставяхме през годината, винаги оставяше частица болка и угнетеност и в нашите сърца, пихме горчивата чаша при всяко тъжно събитие, вдигахме здравица с всяка добра новина, ронехме сълзи с всичко, което раняваше нашите читатели, сънародници, комшии, радвахме се с успехите на нашите деца…
И се шокирахме, че за първи път край Тюркян чешма един митинг, макар и незаконен, започна с викове „Аллах Акбар“. Тонът даде един депутат (истините и изводите от Могиляне отложихме за след 2 януари, празници са все пак!).
Морфичният резонанс на нашенци се сключва до политическото и битийно светоусещане на колективното тяло в кварталната кръчма. Гражданинът в тази държава е чешит, но пък на избори наказва. Особено, когато някой се опитва да взриви спокойствието му. В първите пролетни дни на новата година, с изборните резултати ще си отиде и експериментът „Сюлейман“. Малко преди това или след това ще си тръгне и самият Сюлейман. От явлението „Сюлейман“ пък ще останат само поуките.
Морфичният резонанс, Сюлеймане (ако, разбира се, можеш да усетиш напрежението, което вкара във всеки дом в Кърджалийско, и развали рахата на всеки един български турчин) казва, че си сбъркал много. Едно е да подкрепяш като фанатизиран фен някаква група, която на книга се води партия, бамбашка е да познаваш цял един етнос. А трето е да усетиш какво ти предават хората без да са отронили и дума.
На тръгване от България, мъдро би било Сюлейман да вземе най-силните думи, изричани някога от турски политик край гроба на бебето Тюркян, убито от милиционерски куршум по време на мирен протест срещу смяната на имената.
„Религията, вярата и етническата идентичност на хората са в основата на силната демокрация. Тези принадлежности се представляват от честта на отделната личност. Никой не трябва да се интересува от моята вяра и религия, защото те принадлежат към моята личност. Държавата също не трябва да се занимава с тези принадлежности. Гъркът трябва да бъде горд със своята етническа принадлежност, така както българинът или турчинът - със своите етноси. Това се отнася и за религиите –  и за мюсюлманина, и за християнина.  Държавата трябва да бъде слуга на своя народ, като изгражда пътища, прекарва електричество, разкрива работни места, осигурява качествено здравеопазване и образование. И това се отнася за всяка една страна – и за Турция, и за България,  и за Гърция, Германия, Русия. Държавата трябва да бъде сляпа и необременена, когато обслужва своите граждани. Не трябва да ги определя по етнически или религиозен признак. Това трябва да се постига чрез политика на равнопоставеност сред гражданите й. И ето, ако успее да осъществи тези цели, една държава ще бъде могъща, а нейните граждани – щастливи.
Вие сте български граждани, но етническата ви принадлежност не е българска. Трябва да изразявате това без да се страхувате, но и да работите устремено за просперитета на България, защото сте български граждани.
Ние политиците, които идваме от Република Турция, сме с вас не за да ви даваме насоки, а защото сърцата ни са сплотени и обединени. Трябва да пренебрегнете със силен замах всички онези политици, които са тук, за ви направляват, и които искат да ви управляват. Нашите приоритети са съвсем различни, а именно да осъществим силна връзка с вас, като сме заедно, рамо до рамо. Ако ви забодат с трън, ще ни отнемат сърцето, ако ви отрежат пръстите, ще откъснат нашите ръце.
Точно това е причината да бъдем тук, за да обединим нашите сърца, а не за да ви даваме насоки, да ви управляваме или ви използваме като инструмент във вътрешнополитическите проблеми на Турция, или пък да събираме гласове от вас.
Човешката история е изпълнена с борби за свободи и демокрация, каквато борба водите вие от дълго време насам. Ние следим тези процеси и ви уверяваме да не се страхувате, защото историята е свидетел, че времето е най-добрият измерител за правотата на борците за свобода. Вашата борба е справедлива и правилна. Не се отказвайте от вашия път.
Вижте какво казва Пир Абдал Султан (известен турски поет от Средновековието): Ако кадиите и мюфтиите пишат фетва (б.р. становище по теологичен или правен въпрос), ако ще с кама да отрежат главата ми, ако ще всеки се откаже от своя път, аз не бих се отказал от моя път“, каза в Могиляне един от най-известните депутати в Меджлиса – Мухаррем Индже от най-голямата опозиционна сила, Републиканската народна партия (CHP).
Уважаеми читатели, да сте живи и здрави, да сме заедно винаги!
Щастлива нова година!
24rodopi.com
Share To:

24rodopi

Post A Comment:

Важно: Ползвайте материалите в 24rodopi.com, но ако уважавате труда на репортерите ни, които търсят новините на терен, цитирайте сайта. Ако поставите и линк към 24rodopi.com, нищо няма да загубите.

Администраторите на форума на rodopi24.blogspot.com пък призовават за толерантност и спазване на добрия тон под дописките. Те запазват правото си да ограничават или блокират публикуването на мнения.