Близо 60 000 моторни превозни средства има регистрирани в област Кърджали. Регион с население от 150 000 души (най-вероятно и доста по-малко). С други думи, на двама родопчани и половина се пада по едно МПС. Няма паркоместа, автомобили се оставят на тротоари, места за инвалиди, зелени площи, карат се дори и по алеите в парковете. Трафикът, особено по време на летния сезон, е огромен. Като прибавим и маниерите на шофиране, картината придобива гротескни нюанси. Областен град, чиято инфраструктура не може да понесе цялата съвкупност от изброените детайли. Следват мъка, нерви и за жалост жертви.

Всяко 2-ро тежко ПТП е в Кърджали, но… 80% от жертвите на пътя са край „Маказа”!

Всяко второ тежко пътно произшествие в Източните Родопи става в Кърджали. 80 на сто от случаите със загинали при катастрофи обаче са се случили в района на граничния пункт „Маказа”. Това говори „черната” статистика за региона в първите пет месеца на тази година.
Петима са загинали, а 64 са били ранени при общо 151 пътни произшествия на територията на областта от 1 януари до 31 май т.г. 49 от катастрофите са били тежки, отчитат от Областната дирекция на МВР. 29 от тях пък са регистрирани на територията на община Кърджали с 36 пострадали. Четирима са изгубили живота си при общо четири тежки пътни произшествия от началото на годината в Кирковско. С най-много ПТП с пострадали следват общините Черноочене и Ардино, където ранени на пътя при инциденти са общо 14 души, един е загинал при катастрофа край Ардино.
Спрямо същия период на миналата година, тежките инциденти намаляват с десет броя, а броят на загиналите с един.
„Почти всички настъпили ПТП са по вина на водачите на превозни средства, като най-често причините са несъобразена скорост, отнемане на предимство и управление на МПС след употреба на алкохол”, посочват от полицията.
От началото на тази година до 31 май са настъпили 5 катастрофи, при които са пострадали 6 деца и юноши, като от тях един е водач, двама са пешеходци и трима- пътници. Основните причини са несъобразена скорост и отнемането на предимство.
През пролетно-летния период на миналата година са регистрирани 10 тежки ПТП с пострадали деца и юноши, при които са ранени 13 души.

„Огледалце, огледалце, кой е най-добрият?”

„Ей, ма, т`ва огледало за гримиране ли ти служи само, глей къде въриш ма!”.
„Селянин, кога слезе от магарето на баирите и се качи на кола, бе?”.
„Светни, мигни, махни с ръка ако трябва, че да те разберем накъде ще завиваш, мама ти и простак!”.
Репертоарът е огромен. Това е лексиката на пътя. Воланът се върти, а устата заглушава музиката в колата щом трябва да се посочат кусурите на останалите участници в движението. В същото време потокът от думи може да продължи и докато изнервеният водач слиза от автомобила, който е паркирал на място за… инвалиди.
Това е положението по асфалтовите сокаци в региона. Пълно е със „селяни”, „простаци”, „гъзета”, „кифли” и всякакви други. Всеки от тях обаче смята себе си за нещо повече от другия-за по-можещ, по-знаещ, по-тарикат, все „отгоре”. Погледне ли се в огледалото за обратно виждане, той вижда себе си и своето величие. Другите нямат значение, те трябва да се пазят защото той е по и най.

Пътят на комплексите

Шофьор минава на червено след само няколкосекундно чакане на светофара на пешеходната пътека към парк „Арпезос-Север” в Кърджали. Защо го прави? А-бърза, защото ще ражда; Б-не познава цветовете; В-преценил е, че няма да предизвика конфликтна ситуация, а е „глупаво” да чака на светофар, когато няма пешеходци.
Има още един възможен отговор, който май е най-правилният. Защото този поведенчески модел извая Прехода-мощно комплексиран индивид, чието единствено надмощие в света на аутсайдера е да покаже, че правилата не са за него. С малко може да е, но всичко трябва да е прегазено с мисълта „Аре, бе, аз съм тарикатът, другите са будалите!”. Докато някоя съдба не бъде също така безкомпромисно прегазена, защото тарикатлъкът на комплексаря става водещ в неговото поведение. Подобни нему са навсякъде, но най-отчетливо забележими са по пътищата.

Старата барака и младият гъзар

Болшинството от автомобилите в региона са втора употреба, на възраст, достойна за гордост на производителя. Какъв е рискът?
„Стари автомобили, които от доста години са загубили най-добрите си способности на пътя. Много млади водачи залагат на мощни коли, с които най-често стават трагедиите. Някакси трябва да се промени законът и да не се позволява на водачи под 30-годишна възраст да управляват превозни средства над определена мощност. Колко тежки катастрофи станаха с „БМВ”-та, зад волана на които са хлапаци на по 20 години? Настъпват ги и си мислят, че с такива автомобили са безсмъртни. Тресе ги комплексарщина, а възможностите им зад волана са много, много скромни”, казва автомонтьор от Кърджали с 30-годишен стаж.

„Ако имах автомат, щях да стрелям от прозореца по тъпанарите!”

„Или не се знаят основните правила за движение или просто не се спазват. И в двата случая обаче последствията могат да бъдат фатални. Нагледал съм се на всякакви безумия по пътищата. Нещото, което най-много ме дразни обаче е масовото неизползване на светлинна сигнализация. Не признават мигачите и това е! Пусни го бе, няма да ти влезе в сметката за ток! Нека всеки разбере накъде завиваш, трябва ли да чакаме такъв примат, за да му отдадем предимство, когато не е за направо, а завива вдясно? Кара и изведнъж намаля и следва завой. Тези са ми отвратителни. След часове на пътя ми идва да извадя автомат и да ги стрелям от прозореца”, казва таксиметров шофьор от Кърджали. Не спестява обаче критики и към колегите си, които в „името на двата лева” спират навсякъде по пътя, без значение ситуацията, която създават, за да качат клиенти.
„За паркирането по тротоари и тревни площи, какво да кажа? Градът се напълни с автомобили. Няма паркоместа. Къде да спре родителят, който кара детето си на детска градина? На улицата пред детското заведение. Колони сутрин, колони вечер. Има табели от живеещи „Не спирай!”. А, къде? Това е огромен проблем, който ще продължи. Синята зона е добро решение, но… Като знам тарикатския манталитет на повечето ни хора, ще изчистим центъра на града от автомобили, защото просто никой няма да спира там, за да не плаща по левче на час”, смята таксиметровият шофьор.

Защо никой не премахва нелегалните гаражи?

Паркинги пред блокове и покрай улици във „Възрожденци” са нацвъкани с метални гаражи. Тези с разрешение сигурно се броят на пръсти, твърдят комшиите им. Други съседи пък са категорични, че ако тръгне акция по премахването им, всички автомобили вътре ще се окажат по улиците, а вече няма място. „По цялата дължина на „Водното огледало” в централната част на квартала има гаражи. И въпреки това паркингите пред съседните блокове са задръстени”, споделя мъж от въпросните блокове в близост.

***

Високата скорост е най-големият бич и предпоставка №1 за възникване на пътни произшествия, отчитат от „Пътна полиция”. Според самите водачи, по-страшното е манталитетът на шофьорите.
Най-трагичното обаче си остава в статистиката. А тя е умопомрачителна, дори за регион като Кърджали.
Разумно лято на всички! Защото идва големият трафик през юли, август и септември!
Жельо МИХОВ,
24rodopi.com

На снимките:
Раздаване на правосъдие-с палка в ръка
Тарикатите в действие

Високата скорост води до тежки спомени от нивите или до… никакви
Share To:

24rodopi

Post A Comment:

4 comments so far,Add yours

  1. Анонимен21/6/17 08:48

    Всеки път , пътувайки за Маказа се чудя пияни ли са били работниците и който е определял маркировката на пътя от спирка Джебел до границата! Почти навсякъде по завоите има прекъсната линия, а знаците за забрана и край на забраната за изпреварване са абсолютно хаотично поставени! Много често чужди шофьори , доверявайки се на тази маркировка и знаци тръгват да изпреварват без никаква видимост, а някой навреме се усещат и се връщат в платното. Минете по пътя, особено към Кирково, и заснимайте, обърнете внимание на съответните организации- това е много опасна предпоставка за катастрофи .

    ОтговорИзтриване
  2. Анонимен21/6/17 13:20

    В града е пълен хаос. Селяни форсират по центъра с АУДИ-та, БМВ-та, ФОЛКСВАГЕНИ, само идиоти. Нощем с гонки по главната и големите улици на кварталите. Какво става с органите на реда в този град, не знам!? Не може да с е спи, да не говорим за заведенията, които гърмят до 2-3 часа сутринта. Явно трябва основен ремонт на управата на този умиращ град!

    ОтговорИзтриване
  3. Анонимен21/6/17 18:34

    От къде знаете че селяните карат извън закона, те могат да бъдат и дрогирани гражданчета с богати родители, които си мислят че за тях всичко е позволено...

    ОтговорИзтриване
  4. Анонимен25/6/17 01:35

    Проблемът не е в закона за движение по пътищата, а в неговото прилагане. Да не снимат за скорост, а само за неправилни изпреварвания и паркирания по главни улици. Да се усети наличие на полиция и ще се кротнат. Но полиция НЯМА! Предполагам не знаят и закона за движение по пътищата, но важното е стажа да върви и да не се конфронтират с електората, че не се знае кой кой е :(

    ОтговорИзтриване

Съдържанието на 24rodopi.com и технологиите, използвани в него, са под закрила на Закона за авторското право и сродните му права. Всички статии, репортажи, интервюта и други текстови, графични и видео материали, публикувани в сайта, са собственост на 24rodopi.com, освен ако изрично е посочено друго. Допуска се публикуване на текстови материали само след писмено съгласие на 24rodopi.com, посочване на източника и добавяне на линк към 24rodopi.com.
Използването на графични и видео материали, публикувани в 24rodopi.com. е строго забранено. Нарушителите ще бъдат санкционирани с цялата строгост на закона.
24rodopi.com не носи отговорност за съдържанието на коментарите под публикациите.
Администраторите на блог-форума запазват правото да ограничават или блокират публикуването им. Призоваваме ви за толерантност и спазване на добрия тон.


24rodopi - FACEBOOK I 24rodopi - FACEBOOK I 24rodopi - FACEBOOK I 24rodopi - FACEBOOK

Важно: Ползвайте материалите в 24rodopi.com, но ако уважавате труда на репортерите ни, които търсят новините на терен, цитирайте сайта. Ако поставите и линк към 24rodopi.com, нищо няма да загубите.

Администраторите на форума на rodopi24.blogspot.com пък призовават за толерантност и спазване на добрия тон под дописките. Те запазват правото си да ограничават или блокират публикуването на мнения.