Обещания, мъка и една съдба в едни 111 000 кв. км.
 
Парите събират хората, те ги и развалят, а у нас най-често ги разделят. Няма семейство в Родопите, в което да няма поне един бивш, настоящ или бъдещ гурбетчия. Всичко се прави в името на една кауза-семейството.  За това деца, родители да не живеят в мизерията на родната съвременност. Хиляди родопчани живеят разделени от близките си, без дори да си обясняват защо се е стигнало до там. Това просто се налага. Се ла ви, както казват европейците. Онази посока, превърнала се в Обетована земя за просперитета на нашенци и за закърпване дупките в бюджета, както на семейството, така и на злощастната ни държава. Защото ако не съществуваха ежемесечните преводи на гурбетчиите, тази държава най-вероятно вече щеше да се нарича просто „територия". Защото едва ли гладът щеше да остави „камък върху камък" от все още реанимираната държавност в обещанията на измислени политици в подопечната им и едва кретаща икономика. Тази, която не успя да запази нито своето настояще, нито своето бъдеще в пределите на страната.
Бягат родителите, ще побягнат и децата от 111 000 квадратни километра обещания, мъка и една обща съдба.
 
„Родопи войс"
 
Още малко и гурбетът ще ни вкара в Гинес
Когато държавата е мащеха, майчината топлина е в… скайп
 
„Не бяхме бедни, само нямахме тези хартийки, наречени пари"*
 
Жельо МИХОВ
 
Една „обикновена" нощ за родопско семейство. След вечеря бащата включва компютъра и застава пред монитора с 5-годишния си син. На скайпа очакват „зеленото кръгче", което да им покаже, че майката на детето е на линия…
 
***
Часът е около 2 след полунощ. Един мъж се събужда от бълнуването на детето си. То го прегръща, а устата му произнасят: „Майко, аз те обичам!".
Бащата вече е буден, синът му спи, а от очите му потичат сълзи.
Плачът на нашето съвремие.
Един дълъг разговор между дете и майка на компютъра, едно разстояние от 3000 километра и една проста… мъка. Проста като живота, но необяснима за децата. Тези, които трябва да отраснат в семействата на гурбетчиите….
 
***
 
„Тогава ми стана наистина много тъжно. Детето говори дълго с майка си по скайпа. Виждаше я, искаше да я докосне дори, но пръстите му достигаха единствено топлотата на екрана. Заспахме, а когато ме прегърна и ме нарече „Майко", не успях да сдържа сълзите си", разказва Гюнер от Кърджали.
Повече от девет месеца жена му е в чужбина, а той се грижи сам за 5-годишния им син. Тя не си е идвала оттогава, а не се знае и кога ще успее да се прибере.
Това не е първият гурбет в семейството.
„16 години бях в Турция. Знам какво е да си зад граница. Но тогава не бях женен", разказва мъжът. След дългия престой в чужбина, той успява да си купи жилище. Панелка, последен етаж, но у дома.
„Копнеех да се прибера в родния край. През всички тези години исках да се върна там, откъдето съм тръгнал. Камъкът си тежи на мястото. Когато се прибрах, срещнах бъдещата си жена. Беше през 2006 година. Тя, разбира се, беше и другата причина да остана. Започнах да работя това, което ми е най-присърце. Това, което върша ми доставя огромно удоволствие и наслада. Някак си не е като останалите дейности, а съм сменил доста професии.
С парите от гурбета купих жилище. Имахме покрив…
Под осигурения покрив обаче живеем аз и синът ми. Жената е в чужбина", навежда глава Гюнер и взорът му се отправя към малкия Санер, който вече е хванал колелото в коридора и иска да излезе с баща си.
Съпругата му Севинч е родом от Ардино. Завършила е средното си образование в техникум по електротехника в Севлиево. Години работи по шивашките фирми в Кърджалийско. Работният й ден започвал в 7 сутринта и приключвал в 19 часа. Заплатата е 300 лева. И така години. Поредната съдба пред работния тезгях на нищетата…
„Една вечер се върна, седнахме на масата и тя ми каза. Съобщи ми, че смята да замине за Лондон. Казали са й, че има работа и на място като отиде може да започне. Нищо определено. Просто-има работа", разказва Гюнер.
По думите му, до този момент, заплатите на двамата са стигали единствено за покриване на сметките и за храна.
„Оцелявахме. Това е точната дума. Затова и не я спрях. Стана ми тъжно, но я подкрепих. „Щом си решила, аз няма да те спра. Ти си умна и възпитана, ще се справиш. Санер е свикнал с мен, няма да има проблем", й казах. Така през януари тя си взе билет и замина, дори без да знае предварително какво ще работи", връща се назад във времето родопчанинът. Бил е притеснен, както всеки мъж, чиято жена ще отиде да живее на хиляди километри далеч. Стиснал е обаче зъби.
За нея нещата не са били по-весели. Пристига в Лондон и първата й работа е като миячка в ресторант. Там се застоява около 2-3 седмици. Запознава се със семейство, което научава, че в България е била шивачка на оверлог. Нашенците обещават да намерят работа на Севинч. Не я лъжат.
„В момента жена ми работи в шивашка фирма, в която получава десетократно повече отколкото в България. Започва работа в 8 часа, приключва в 18. Има и един час обедна почивка. Шият дамски трикотаж. Работно облекло. Сама е на квартира, сама си я плаща. Това е хубаво, фирмата е солидна, има поръчки, но… Именно поради тази причина и заетостта си, жена ми няма да може да се прибере поне до декември. Не знае дори и тогава дали ще може", казва с тъга в очите Гюнер и погледът му отново търси малкия Санер.
 
Денят на мъжката „майка"
 
„Когато излизаме на разходка в махалата аз съм може би единственият мъж, който е заедно с детето си. Жените в квартала започнаха да ми викат „майката на Санер". Отначало ми беше неудобно да седна до тях край детската пързалка. Те си бъбреха на някакви теми, а аз не смеех да се намеся. Сега обаче свикнаха с мен. И на тях им стана приятно. Ходя на родителски срещи. 29 жени и аз единствен мъж. Направиха ме председател на родителския съвет дори. На много от тях съпрузите са в чужбина и знаят какво е да се справяш сам.
Други ме гледат странно. Мъжете по това време обикновено са в кръчмата, а жените с децата. За мен това не важи.
Денят ми започва късно през нощта. Приготвям дрехите на Санер за детската градина. Гладя ги. Ставам в 7 часа сутринта. Оставям детето да поспи още малко докато приготвя закуската. Карам го до градината и тръгвам за работа. В 17 часа го взимам и се прибираме. Още не съм го преоблякъл и той иска да ходим навън с колелото. Докато кара, аз мисля какво да направя за вечеря. Леща, картофи, яйца, всичко каквото поиска детето, аз съм длъжен да сготвя. Каквото не умея, гледам рецептата по интернет. Чета на бюрото пред компютъра и тичам в кухнята. Ако нещо забравя се връщам бързо, за да погледна. Така се научих да му приготвям и любимите му курабийки. Много ги обича, аз пък съм благодарен на интернет, че ме научи, за да виждам усмивката му след това. Човек трябва да стиска зъби като е сам. И двете баби няма как да дойдат да помогнат. Грижат се за животни в Ардинско. Правят каквото могат и ни осигуряват екологично чисти продукти. Така ни помагат и финансово", категоричен е родопчанинът.
 
Най-тъжният компютър
 
„Санер е много чувствителен. Тъжно му е много, че майка му е далеч. Дори когато тя се включи на скайпа, понякога той не желае да говори с нея. Свежда глава и продължава да си играе в другата стая. Някак си му става неудобно. После сяда на компютъра и докосва монитора, но чувства само неговата изкуствена топлина. Няма как да се обясни на това малко дете цялата тази ситуация. Ние не можем да си я обясним, разделените родители, камо ли 5-годишното момче. Тъжно ми е, че той трябва да расте така. Тежко е, когато детето милва майка си на монитора, усеща я само когато разопакова подаръците от колета, а насън нарича баща си „Майко!", промълвява едва Гюнер и става. Трябва да свали колелото на сина си долу, пред блока. Там малкият го чака разходка, а баща му-отново мислите какво ще сготви за вечеря…
 
*Думи на Севинч. Една родопска майка, отишла на гурбет

На снимките:
Малкият Санер, чиято майка е на гурбет в Западна Европа, чупи орехи за баклавата, която ще приготви баща му по повод най-големия мюсюлмански празник Курбан Байрам.
Малкият Санер: Чакам те, мамо!
Един обикновен ден на самотния баща
Майката на Санер е пратила подаръци за Курбан Байрам
Зад „решетки" на обед. Майката на Санер (в средата) по време на почивка с други нашенки
 
Още по темата за разделените семейства в Родопите – четете в новия брой на „Родопи войс"
Share To:

24rodopi

Post A Comment:

14 comments so far,Add yours

  1. Анонимен12/10/13 11:36

    Недейте да пишете такива мъчни статии подли журналисти (продажници такива).

    ОтговорИзтриване
  2. Анонимен12/10/13 13:26

    положението е плачебно...и всичко заради горестоящите,които народа продължава да ги храни,...

    ОтговорИзтриване
  3. Анонимен12/10/13 15:08

    Всичко това е следствие от комунистическото управление на България през последните 69 години.Странно,защо не емигрират австрийци,швайцарци,андорци,гърци дори.Отговора е един,просто при тях не е имало БКП и всичките му производни през последните 24 години.

    ОтговорИзтриване
  4. Анонимен12/10/13 16:16

    Guner bey hem baba hem anne olmak kolay degildir..herhalde:)

    ОтговорИзтриване
  5. Анонимен12/10/13 16:20

    Статията ме разтревожи.Много е тежко.Който няма дете в Западна Европа нищо не знае.Верно е,че камъкът си тежи на мястото,но на много други напуснали БГ камъкът е налеч от нас...Немам думи...Мъка,мъка,мъка,но такава ни била орисията !?!

    ОтговорИзтриване
  6. Анонимен12/10/13 16:36

    VINAGI KATO 4ETA TAKIVA STATII ; PLA4A ; ZA6TOTO I AZ SAM GURBET4IYA OBA4E VZEH SEMEYSTVOTO SAM MENE VAV 4UJBINA ; TAKA E PO DOBRE; POJELAVAM NA TOVA SEMEYSTVO KASMET

    ОтговорИзтриване
  7. Анонимен12/10/13 21:13

    I na nas ne ni e lesno tuk na 2800km ot rodnata si strana :(( no nqma kak:(( darjavata nie takava

    ОтговорИзтриване
  8. Анонимен12/10/13 23:06

    Прави са хората да го наречат мъжка майка.Мъж който не може да изхрани жена и деца не трябва да се жени.Милион и половина бг граждани напуснаха Б-я този се оказа най-смотания.Аз съм в чужбина 24 години. Емигрирах сам,след година като нещата се оправиха пристигна и жена ми.Имам две деца, да са живи и здрави.Бабите и дядовците са в България и никога не съм и чакал помощ от тях.На 22 години напуснах Б-я сега на 46 като погледна назад си мисля,че човек живее така както той сам си пожелае, разбира се само трябва да е жив и здрав.Пари се печелят винаги.А това носталгия по Родина, роден край са празни приказки.Те са за онези които са свикнали да се държат за полите на майките или жените си. Без майка ,без баща, без родина и близки бих живял, но да гледам децата ми да страдат затова, че майка им или баща им не са заедно с тях защото трябва да работят на хиляди километри разделени, това не бих го преживял.Егати и тъпизма, че той ходел на родителски срещи, че аз също ходя, баща ми преди 35 години само той е ходил на родителски срещи.Обаче другите мъже били в кръчмата когато той е на родителски срещи.Егати и гьон сурата.Абе ананколу, женати в Лондон ти за кръчми си мислиш.Бас държа, че този който ти е дал дъщеря си за жена съжалява много

    ОтговорИзтриване
  9. Анонимен13/10/13 16:30

    към 23:06.От написаното разбрах,че си се устроил на запад.Харесва ми това,което си написал.За похвала си,но има едно но...???Ти си заминал преди 24 г.Тогава нещата са били по-добри.Какво имам предвид.Нашите деца са от 2 г. в Западна Европа.И те ни казват това,което описах по-горе.Съжаляват,че като студенти втора година не са останали на запад.Тези,които са останали през 2003 г. работели в банки,семейство,деца,т.е. с една дума са били много добре.Сега ни упреква нас,че ни е послушал да се върне.Човек,ако знае какво го очаква сам ще си изкопае гробът.Така е било писано,така е станало.Синът ми не е на моето мнение.Не е било писано така.Животът както си го направиш,така ще е.Аз бях тогава на 20 г. и не съм мислил позитивно,както мисля сега.Но какво да кажем ние родителите.На нас ни е мъчно за тях.Има една поговорка една майка може да гледа девет деца,но девет деца не могат да гледат една майка.Не мислят за нас.Прави са.Гледат да си устроят живота.А на нас каква е радостта.Изгледахме ги,изучихме ги,без работа бяха в бг и заминаха...Ние също родителите сме потърпевши.Кой ще ни каже една дума след време.Сега сме двамата със съпруга ми.Но вечно няма да сме двамата.Скучно ни е.Няма радост,има мъка по единственото ни дете.Към анонимния.Не всички хора могат да имат вашата съдба.Не упреквайте мъжката майка.Всички хора са различни,и всики съдби също са различни.Така са решили,така са направили.Твоите родители може би не са тъгували за теб,но ние тъгуваме за нашето дете...

    ОтговорИзтриване
  10. Анонимен13/10/13 16:34

    Не ми публикувайте драсканиците...Благодаря Ви !!!

    ОтговорИзтриване
  11. Анонимен14/10/13 00:53

    До Анонимен 13/10/13 16:30 Виждам, че за запада само си слушал на улицата.Ти наистина ли вярваш , че в банка служителката ще получаваш много повече от касиерка в супермаркет. При условие ,че работи на гишето.Това което писах по горе исках да кажа, че мъж който е разрешил на жена си да работи в чужбина, а той гледа дете в Б-я не заслужава уважение.А пък за това, че моите родители не са тъгували за мен може да го измисли човек с не здрава психика.Сега като имам деца знам какво им е било на моите родители и не бих искал да попадна в тяхното положение когато и те пораснат.За това и напуснах Б-я за да могат моите деца да израстнат в държава в която хората получават това което изработят. Не си мисли ,че съм голяма работа и аз съм работник като всички останали но предпочитам да работя тук 8 часа на ден отколкото да си клатя краката в Б-я.

    ОтговорИзтриване
  12. Анонимен14/10/13 11:12

    до 00:53 . Мъжаго ! Браво на теб ...Страхотен си ! Уникален ! Герой ! Мъж с главно М . Шапки долу за теб ! Ей мъжаго...нека и аз да ти споделя нещо. Евала че си успял . Благодари на Господ че си имал късмета, дори и да не е късмет или не си вярващ, дори и да си упорит и каквото там се сетиш...Страхотно е че си успял и сега не мизерстваш...Само че не чети през редовете мой човек...Аз също съм бил в чужбина и се справях много добре...получавах седмична заплата 10 пъти по -голяма от тази в Бъгария ...Е И ? Какво от това ? Щом за теб това да си осигурен е пълното ти щастие ОК ... Но я погледни ръката си ? и 5-те ли пръста са ти еднакви ? Май не нали...Не можеш да виниш хората заради това че са различни... За теб едно е по-важно, за други - друго ...Аз също избрах родината си . Твоето сърце щом е испразнено от съдържание от към това чувство ок...живей си там където си и не съди хората за избора им, живота си е на всеки а свободата е за всички...

    ОтговорИзтриване
  13. Анонимен14/10/13 16:16

    Анонимен 14/10/13 11:12
    Четеш между редовете.Писах, че този боклук е оставил жена си да замине в Лондон да припечелваа той останал в б-я.Аз имам приятели в Б-я обаче се оправят без да пращат жените си в странсво.Аз не съдя, че останал в родината си, а затова ,че пуснал жена си на гурбет.Трябва да си пълен идиот да да допуснеш това.Пак казвам трябва да си кръгла нула да допуснеш това.Такъв в Турция ще си остане ерген за цял живот, защото няма такъв баща който да даде дъщеря си на такъв некадърник. Ако ти смяташ, че този некадърник е направил нормално, то и ти си на неговото дередже.С какви очи гледа близките на жена си не мога да си представя. Дано да не му се роди още едно дете без да знае, че тогава ще види кон боб яде ли.

    ОтговорИзтриване
  14. Анонимен14/10/13 16:39

    Анонимен 14/10/13 11:12
    Само да допълня Б-я в момента се е превърнала в един голям бардак наркотици под път и над път, Марихуаната си отглеждат все едно са засадили домати.Проституция глава да ти се замае, Лас Вегас ряпа да яде.Пусниш телевизора, с деца ще ти е малко неудобно да гледаш. Леле пък какви абитуриенски балове правят, облечени, ако може да се каже облени като проститутки.Дано да си видял снимките на абитуриентките пуснати в един македонски вестник.Мерси от такава родина, както и мерси от родители които не се грижат за невръстните си деца.Пък ти си вземи дин стол седни на едно високо място и гледай родината си какво става с нея.Аз Б-я не я оставих така наслайдавайте и се до момента когато някой ден някой не ти пререже гърлото за 2 лева. Ето това е станало с родината за 24 години демокрация.

    ОтговорИзтриване

Съдържанието на 24rodopi.com и технологиите, използвани в него, са под закрила на Закона за авторското право и сродните му права. Всички статии, репортажи, интервюта и други текстови, графични и видео материали, публикувани в сайта, са собственост на 24rodopi.com, освен ако изрично е посочено друго. Допуска се публикуване на текстови материали само след писмено съгласие на 24rodopi.com, посочване на източника и добавяне на линк към 24rodopi.com.
Използването на графични и видео материали, публикувани в 24rodopi.com. е строго забранено. Нарушителите ще бъдат санкционирани с цялата строгост на закона.
24rodopi.com не носи отговорност за съдържанието на коментарите под публикациите.
Администраторите на блог-форума запазват правото да ограничават или блокират публикуването им. Призоваваме ви за толерантност и спазване на добрия тон.


24rodopi - FACEBOOK I 24rodopi - FACEBOOK I 24rodopi - FACEBOOK I 24rodopi - FACEBOOK

Важно: Ползвайте материалите в 24rodopi.com, но ако уважавате труда на репортерите ни, които търсят новините на терен, цитирайте сайта. Ако поставите и линк към 24rodopi.com, нищо няма да загубите.

Администраторите на форума на rodopi24.blogspot.com пък призовават за толерантност и спазване на добрия тон под дописките. Те запазват правото си да ограничават или блокират публикуването на мнения.