Хипермаркетите за храна и домашни потреби се държат все по-нагло в България. Преди време приятелка ми разказа как дребен търговец отказал да й продаде кебапче, ако ще го дава на детето си.

 

Заплахата на българските винопроизводители, че ще бойкотират големите търговски вериги, е една от малкото пазарни новини от последните години, които са ме изпълвали със задоволство и малко пролетарско злорадство. И ако наистина се случи, аз смятам да я подкрепя с парите си. Колкото и малко да са те, възнамерявам чрез тях да упражня изконното си клиентско право да накажа наглите търговци и да защитя българското производство.

След като 45 години живяхме в контролирано от държавата комунистическо стопанство, някак си останахме с впечатлението, че свободният пазар е решението на всичките ни икономически проблеми. Само че има разлика между свобода и слободия. А и на пазара е като на Дарвиновия Галапагос. За съжаление, оцеляват не най-елитните, а най-приспособимите екземпляри. А приспособимостта в една екстремно либерална икономика, особено в бедна страна като България, може да значи шмекеруване, ощетяване на потребителя за сметка на качеството, мафиотски и картелни хватки. И заради това вече двайсет години ядем и пием боклуци. Те са рожба на свободния пазар. Да са ви честити! Оказа се, че крайният икономически либерализъм не е панацея. Но пък в демократично общество не е хубаво държавата да се меси много в пазарните механизми. И тогава какъв е изходът? Как да се защитят качествените стоки? Как да дадем шансове на българските по-малки производители, а не на гигантите, които бълват евтина продукция със съмнителни достойнства, но пък имат достатъчно средства да ни облъчват с реклама и отстъпки?

Част от българския бизнес обича да се кичи с епитета "национално отговорен"

Но за първи път виждам бранш от родната икономика да се събира за кауза, която не е картелно споразумение за прекарване на потребителя, а национално отговорно дело. Най-накрая на някого му проработи чувството за достойнство. Вероятно защото го удариха унизително по джоба, но да не придиряме. Важното е, че се случи. Че има вероятност част от бизнесмените да спрат да се прецакват помежду си заради печалби на всяка цена. Да спрат да заговорничат да свалят качеството, за да понижат цената и да угодят на логиката на тъй наречения "свободен пазар". А това в крайна сметка е добре и за нас, потребителите.

Хипермаркетите за храна и домашни потреби се държат все по-нагло в България, защото имат такава възможност. Възползват се от беднотията на хората и им предлагат всякакви боклуци на ниски цени. Като в същото време ги зомбират с рекламни кампании, в които успяват да ги убедят, че евтините "дупета" и водата със спирт и боя за лев и нещо са отбрани екологични филета и най-качествено шампанско. Възползват се от финансовата криза и рекетират производителите с всевъзможни приумици, за да им продават стоките. Сигурна съм, че вече мнозина съжаляват, задето изобщо са започнали да плащат прословутите входни такси от 300 до 1000 лева на продукт. Това е легализираният подкуп, който искат от тях големите вериги, за да им поставят стоките по щандовете си.

Рушветите се калкулират в цената и ние ги плащаме от джоба си

И второ, къде е тук конкуренцията, която ще изтласка напред по-добрия продукт? След като преценката на крайния търговец е "купена", той вече не продава по-качественото, а по-изгодното за него лично, не за клиентите му.

Екстремно свободен пазар и бедност се съчетават зле.

Пресичат се, когато се смесят. И на производители, и на потребители им се образуват киселини в портфейлите от тази смес, която им разяжда благосъстоянието. Дори не искам да споменавам киселините в стомаха от некачествените евтини храни и питиета в супермаркетите. Тях покорно и мълчаливо ги гасим с антиацид от началото на прехода. Бедността е лош съветник. Остава да чакаме да ни проработи достойнството.

Винопроизводителите казаха А, но ние сега трябва да кажем Б, ако искаме да се заявим като национално отговорни потребители. Четох по форумите присмехулни коментари на заплахата за изтегляне на българските вина от веригите с аргумента, че свободният пазар ще ги накаже. Клиентите плашат, че няма да си купуват вече наши напитки, а ще минат на вносни. Хем били по-хубави, хем по-евтини. Защото свободният пазар не търпял вакуум. Не съм съгласна. Ще намаля наполовина консумацията, но ще си купувам само български вина от кварталния магазин. Това мога да направя, за да подкрепя родното производство. Така ще се погрижа мои сънародници да си запазят работните места и парите ми да останат в страната и да се завъртят. Така гласувам против рекетьорските практики на веригите. Не искам вино за лев и нещо. Същото мога да направя и за българските плодове и зеленчуци, за българското сирене. Но се надявам и нашите производители най-накрая да минат на моя страна и да спрат да ме лъжат с боклуци в името на печалбите си. Те ме цакаха дълго време, облагодетелствани от "свободния пазар". После се намери кой и тях да изцака - дойдоха всесилните хранителни вериги. Да вземем вече да се помирим, за да са добре стомасите, портфейлите и достойнството на всички ни.

Преди време приятелка ми разказа как дребен търговец отказал да й продаде кебапче, ако ще го дава на детето си.

Карали се известно време по въпросите на свободната търговия, либерализацията на пазарите и логиката на печалбите, накрая търговецът я убедил в правотата си. Тя беше изключително впечатлена, че някой, който печели от търговия, отказва да забогатее с няколко стотинки за сметка на детското здраве. Малка стъпка, но все отнякъде трябва да се почне.

Няма нужда да чакаме държавата да ни урежда пазарните бакии. Можем сами да го направим. Да си преразпределим рационално бюджетите и да изберем кого да подкрепим с парите си.

Чувствам се комфортно в супермаркет, защото съм градски човек и обичам да си пазарувам анонимно и бързо, всичко да ми е наоколо, а не да тичам от магазин в магазин за различни стоки. Но отсега нататък ще се насоча към малките квартални магазинчета. Знам, че умират в световен мащаб, но не е задължително това да става и у нас сега. Малка страна сме, на нас кварталните магазинчета ни отиват. В тях отношенията между търговец и потребител са лични и равнопоставени и има някаква съвсем конкретно насочена отговорност. Ако собственикът ти продаде напитка за лев и нещо, на чийто етикет пише вино, а всъщност е настойка от накиснати стафиди, можеш да отидеш след това заедно с главоболието си и да му се скараш. Има вероятност да се засрами и да помисли как да ти угоди следващия път, за да те запази като клиент. На голямата хранителна верига не й пука за теб. Тя не иска да се срещате лично и не се грижи за твоята клиентска удовлетвореност. Тя се интересува само бързичко да ти измъкне парите. Защо тогава да я подкрепяме? Аман от гигантизъм на тази една педя земя, населена с хора колкото един модерен западен мегаполис.

Елена КОДИНОВА, Сега

Share To:

24rodopi

Post A Comment:

34 comments so far,Add yours

  1. Анонимен4/3/11 15:27

    Lidl e hubav kvartalen magasin...klientite sa tesi, koito re6avat v koi magasini da idat,...interesa kam Lidl e obqsnimo visok,hubavi stoki, niski ceni, visoka higiena, sbovoden izbor na stoki, exstri ... ne samo v BG ami i v mnogo drugi strani... haide edin Lidl i v kvartala do pazara da napravite...

    ОтговорИзтриване
  2. Анонимен4/3/11 16:08

    Време беше и простите хора да си имат магазин в Кърджали. Яжте л...... на Европа, неграмотници.

    ОтговорИзтриване
  3. Анонимен4/3/11 17:11

    ha ha vreme be6e i naglezite ot kardjaliiskite verigi magazini da se stresnat.ne im se nravi konkurenziata.a dali horata sa prosti i koi kakvo iade si e tehen problem.

    ОтговорИзтриване
  4. цирея4/3/11 17:28

    Към 16:08,напълно съм съгласен с теб,ниско интелигентната паплач е основния клиент на веригата.Едва ли някой от тези гладници, жадни за мизерен келепирец, се сещат да попитат дали се предлага достойнство, тази така рядка стока.Ама тази галопираща по щандовете пасмина,вслушвайки се в къркоренето на вечно гладните си тумбаци, едва ли се интересува от това, от което най много има нужда.

    ОтговорИзтриване
  5. Анонимен4/3/11 17:46

    яко го сърби някой...

    ОтговорИзтриване
  6. Анонимен4/3/11 20:36

    Ахам, великите местни търговци не могат да се поберат в кожата си, че няма и занапред да лапат толкова, колкото в последните 20 години. Но в живота е така - всяка приказка си има край.

    ОтговорИзтриване
  7. Анонимен4/3/11 22:05

    колкото повече поръчкови журналисти срещу лидъл-толкова повече клиенти в лидъл, не го ли разбрахте?

    ОтговорИзтриване
  8. Анонимен5/3/11 04:52

    do zirey! moje bi si zapo4nal targovskata si deynost v niakoy garaj ili prodavayki zigari bez banderol i taka si se izdignal nad tazi ,,papla4".ne zabraviay 4e 6e si ostane6 zavinagi zavisim ot neia!

    ОтговорИзтриване
  9. Анонимен5/3/11 15:32

    Kam 16:08 i 17:28!
    Viye poveche pazaruvate ot golemite verigi nezavismo kakvo ime nosi to, ot "prostite hora v Karjali".
    Nima Viye ste gramotni i umni?
    Sram me e, che jiveya sred hora kato Vas,nyamate gram uvajeniye ne samo kam grajdanite, koito jiveyat v Kardjali, no i kam vsichki grajdani na Balgariya.
    Yavno Viye imate malki magazincheta, che tolkova opluvate golemite verigi.Krayno vreme beshe sled Billa da si imame i LIDL, i oshte golemi verigi da si imame, za da ne ni mamyat malkite kvartalni magazinceta s golemite naduti ceni.Vseki gleda tam kadeto e po-eftino,zashtoto nyamat drug izbor s tezi 240 lv.Tova go pravyat vsichki, ne samo horata v Karjali, no i horata koito jiveyat V Sofiya, Varna, Burgas,Plovdiv,....
    Kachestvoto e nisko ne samo na vnosnite stoki, no i nashte,i to s po-nisko kachestvo.
    Jelaya na vsichki lek i polzotvoen den!

    ОтговорИзтриване
  10. Анонимен5/3/11 17:55

    koi sa BG veriga magasini za hranitelni stoki v kvartalite na va6eto selo Kardjali, kak se kazvat i kakvi oboroti, pe4albi za 1 mesec imat? osven Billa i Lidl ima li Carrefour, Migros, Penny, Aldi, Kaufland ili drugi? imate li TV rubrika v va6eto selo s sravnitelni testove na stokite, ka4estvata i cenite im, ta horata da znaqt kade sa stokite s nai-izgodnite ceni s nai-dobro ka4estvo

    ОтговорИзтриване
  11. Анонимен5/3/11 17:57

    naprimer yabalki sort Gala - v koi magasini gi ima i na kakvi ceni sa spored ka4estvoto i goleminata im?

    ОтговорИзтриване
  12. Анонимен5/3/11 18:02

    В Германия никой местен не влиза в лидл защото е известна славата му на евтин и не особено взискателен откъм качеството магазин
    Обикновено клиентите му са емигранти от африка и други изпаднали райони от целия свят

    ОтговорИзтриване
  13. Анонимен5/3/11 20:39

    eto da vidite v Germany :www.lidl.de stoki i ceni online-special za gradini, cvetq i drugi

    ОтговорИзтриване
  14. Анонимен5/3/11 20:41

    i v www.lidl.at

    ОтговорИзтриване
  15. Анонимен5/3/11 20:41

    i v www.lidl.gr

    ОтговорИзтриване
  16. Анонимен5/3/11 20:42

    i v www.lidl.ch

    ОтговорИзтриване
  17. Анонимен5/3/11 20:42

    i v www.lidl.it

    ОтговорИзтриване
  18. Анонимен5/3/11 20:43

    i v www.lidl.fr

    ОтговорИзтриване
  19. Анонимен5/3/11 20:43

    i v www.lidl.es

    ОтговорИзтриване
  20. Анонимен5/3/11 20:44

    i v www.lidl.pt

    ОтговорИзтриване
  21. Анонимен5/3/11 20:45

    i v www.lidl.dk

    ОтговорИзтриване
  22. Анонимен5/3/11 20:46

    i v www.lidl.co.uk

    ОтговорИзтриване
  23. Анонимен5/3/11 20:46

    i v www.lidl.nl

    ОтговорИзтриване
  24. Анонимен5/3/11 20:47

    i v www.lidl.ie

    ОтговорИзтриване
  25. Анонимен5/3/11 20:48

    i v www.lidl.cz

    ОтговорИзтриване
  26. Анонимен5/3/11 20:48

    i v www.lidl.sk

    ОтговорИзтриване
  27. Анонимен5/3/11 20:49

    iv www.lidl.si

    ОтговорИзтриване
  28. Анонимен5/3/11 20:50

    i v www.lidl.se

    ОтговорИзтриване
  29. Анонимен5/3/11 20:52

    i v www.lidl.hr

    ОтговорИзтриване
  30. Анонимен5/3/11 21:04

    Lidl e za vsi4ki, koito go pojelaqt - bedni ili bogati, vajno e da sa dovolni klientite ot ka4estvoto na stokata i cenata i pak tam da idat...i klientite otivat s radost...imat 3 godini garancia na mnogo ot stokite ...blagodarenie na dovolnite klienti Lidl jivee v 24 darjavi v Evropa i kogato ste na pat, kadeto i da ste, Lidl e bliso do vas...

    ОтговорИзтриване
  31. Анонимен5/3/11 21:16

    a kak se kazvat lubimite magazini za hranitelni stoki na mestnite hora v va6eto selo, deto se slavqt s eftini ceni i sa vsiskatelni kam ka4estvoto spored vas? pokajete ni snimki i video da vidim i nie i da sravnim koe e po-dobroto... publi4ni gratis probi na stokite po va6 izbor ot slu4aino minava6ti hora v razli4ni kvartali na va6eto selo...videokamera ot TV v va6eto selo

    ОтговорИзтриване
  32. Душко добродушко6/3/11 15:11

    Ех Елена,ех Кодинова,май искаш да върнеш колелото на историята,ако можеш да върнеш Живковото време ще е най-добре.Да ама не.
    Не мога да разбера какво те притесняват тези новости в търговията,като не ти харесва не влизай,не пазарувай.Ще ти дам само един от многото примери за търговците от кварталните магазини-преди няколко дни в ранните часове 8-9 ч.,на касата на Lidl се появи един от тези търговци,имащ два магазина в кв."Байкал" с 6кг. банани,6кг. краставици и 10 пакетчета лимони.Излишно е да ти пиша за къде са.
    За това си мисля,че изпълнявяш поръчка от видните наши квартални търговци-собственици на складове,за които стана много трудно да печелят и забогатяват по-най бързия начин за сметка на обикновенния човек.
    Нека има повече такива магазини и не се опитвай да откриеш топлата вода.На запад всички пазаруват точно от такива хипермаркети.Като казвам всички,имам предвид обикновенния човек,но не толкоз бедни като нас.Нека има конкуренция.От това печели само купувача.
    Не знам да ли си посещавала преди и сега така наречената стокова борса- търговия,но сега най-големия вои идва от там,тези продавачи притежават по няколко квартални магазини.Сега изчезнаха тези дребните пазарувания от тях в борсата,пък и за лош късмет се направиха хипермаркетие по пътя преди стоковата борса.
    Успех Елена Кодинова и дано си получила добро възнаграждение за тази статия.Всичко това ми намирисва на хората от "доброто старо време-комунистическо"!

    ОтговорИзтриване
  33. Анонимен6/3/11 19:14

    na pazara stokata e pred o4ite vi i vie vijdate kolko e hubav vida i,aromata i,cveta i, ime, cena, proizvoditel, data na trainost, sastavni elementi, kak da se upotrebqva i vsi4ko tova e napisano i na mnogo ezici...taka e v Lidl...koga taka 6te badat novinite i v va6iq vestnik - toi e sa6to edna stoka, koga materialite vi 6te sa napisani i na drugi ezici

    ОтговорИзтриване
  34. Анонимен7/3/11 07:10

    Когато се научиш да пишеш на български,тъпако.Не си в Маймунистан, от където по начина който пишеш се лигитимираш.

    ОтговорИзтриване

Съдържанието на 24rodopi.com и технологиите, използвани в него, са под закрила на Закона за авторското право и сродните му права. Всички статии, репортажи, интервюта и други текстови, графични и видео материали, публикувани в сайта, са собственост на 24rodopi.com, освен ако изрично е посочено друго. Допуска се публикуване на текстови материали само след писмено съгласие на 24rodopi.com, посочване на източника и добавяне на линк към 24rodopi.com.
Използването на графични и видео материали, публикувани в 24rodopi.com. е строго забранено. Нарушителите ще бъдат санкционирани с цялата строгост на закона.
24rodopi.com не носи отговорност за съдържанието на коментарите под публикациите.
Администраторите на блог-форума запазват правото да ограничават или блокират публикуването им. Призоваваме ви за толерантност и спазване на добрия тон.


24rodopi - FACEBOOK I 24rodopi - FACEBOOK I 24rodopi - FACEBOOK I 24rodopi - FACEBOOK

Важно: Ползвайте материалите в 24rodopi.com, но ако уважавате труда на репортерите ни, които търсят новините на терен, цитирайте сайта. Ако поставите и линк към 24rodopi.com, нищо няма да загубите.

Администраторите на форума на rodopi24.blogspot.com пък призовават за толерантност и спазване на добрия тон под дописките. Те запазват правото си да ограничават или блокират публикуването на мнения.