Табелите с автомобилните номера в България са най-строго охраняваните и най-тъпата измислица на МВР.
По света можеш да си прибереш стария номер на колата, на много места като в САЩ ги продават като сувенири. В България е строго забранено, прибират дори чужди временни номера, когато внасяш кола в България (виж по-долу).
А кодовете на градовете в автомобилните номера в България са истинска загадка. ЕВ - Габрово , Н - Шумен, А - Бургас… Същевременно за някои градове се означават с първата буква на името им, например: Т - Търговище, Х - Хасково, В - Варна, М - Монтана, К - Кърджали, Р - Русе.
Каква е логиката? Най-точният отговор е – милиционерска. Защото изборът на буквите в кодовете на градовете на автомобилните номера е тайна разработка на МВР. По стара международна спогодба още от края на Студената война, номерата на колите у нас трябва да се приравнят към латиницата. Тоест в автомобилните регистрационни табели да се използват само онези букви от кирилицата, които ги има и в латиницата. Така ще може българските номера на колите да се разчитат в Европа. И екип спецове от МВР е измислил букви и буквени съчетания, намесен е и Институтът на МВР. И резултатът е налице. Сегашната главоблъсканица по автомобилните табели ще остане навеки, защото е много трудно, скъпо и безсмислено да подменяш заради такива недомислици табелите на 3 млн. коли, които вече са подменяни 3 пъти за 20 години.
Поредица смени на автомобилни номера подлудяват шофьорите. Първо още в края на социализма смениха старите черни железни номера с порцеланово покритие с нови, жълти, алуминиеви. После в началото на 90-те отпаднаха разликите между номерата на частни и държавни автомобили, всички номера станаха еднакви, нов образец. После започна нова смяна – на кодовете. Поставен беше срок до 2000 г. да се сменят всички регистрационни табели на колите и това стана.
След това въведоха нов тип табела, европейски образец, бяло и синьо – със знака BG и трикольор. Новият краен срок за подмяна на табелите беше 2006 г. Последно вътрешният министър Румен Петков плашеше, че трябва да се сменят преди да влезем в Европейския съюз. Който ходи до съседна Гърция, да погледне и ще види, че там още има стари гръцки номера, които въобще не са европейски образец. Също и в Италия и др.
Така в рамките на 10 години българската държава накара всички собственици на коли да ги пререгистрират 2 пъти, като за това ги одруса средно 40 лв. Става дума за около 3 млн. автомобила. Държавният овчар стриже българското стадо по 3 пъти в година, вместо по веднъж. Табелите се произвеждат от частната фирма БМВ (Безконтактни мултиплексорни вериги).
Но какво означават главоблъсканиците по регистрационните табели?
Мозъчният тръст на МВР е използвал само буквите от кирилицата, които съвпадат с латинските. Логиката, обаче, остава загадка.
Регистрационният номер се състои от 1-2 главни букви - код на града и областта и 4 цифри, и още един буквен код, като серия, след тях. В далеч по-многолюдни градове в Щатите примерно, или Великобритания, има автомобилни номера с по-кратки цифрени и буквени съчетания. Как става това, вероятно българското МВР не е разбрало и се придържа към простата сметка.
У нас е приета от години логиката първата буква на регистрационното табела на автомобила да е и началната буква или букви на града. Във Франция например не е така – означението на града е от две цифри в началото. 75 например е код за Париж, има и други цифрови кодове за там според районите.
С последните концепции на МВР положението е смесено и сложно. Останали са означения от времето на соца, в онези случаи, когато буквите на кирилица съвпадат с латинските. Например Велико Търново си е ВТ, Видин си е ВН. Но има пълни загадки:
Благоевград – Е (логиката, по която е избрана тази буква, е …просто да се избере буква, различна от други градове)
Добрич – ТХ (тук вероятно е надделяла носталгията по времето, когато градът се казваше Толбухин и е останало старото означение на номерата, както бяха по времето на соца - Тх)
Бургас – А (и в този случай няма логично обяснение. Да е предпоследната от името на града, едва ли)
Шумен – Н (поне една буква от означението се съдържа в името на града)
Ямбол – Y (може би, полицейската логика е, че това е първата буква на Я, като се транскрибира на латиница – от YA)
Габрово – ЕВ (тук вече няма никаква логика)
Плевен – ЕН (вероятно е избрана последната сричка)
Пловдив – РВ (първата буква е П на латиница, а втората си е В, каквото се среща в името Пловдив – сигурно има някаква сложна мисъл в съчетанието)
Ловеч – ОВ (част от първата сричка – умно)
Всъщност, при тази промяна на кодовете на градовете през 90-те в МВР са могли да измислят нова кодова система или с цифри, като в други страни, или да подредят буквените кодове по друга логика, по азбучен ред и т. н., а не да търсят връзка между името на града (при половината кодове) и без никаква логика при останалите.
Катаджийска нумерология
С това катаджийските номера с номерата на колите не се изчерпват. Поради големия инфантилен интерес в България към номера на коли с 4 еднакви цифри или с чифтове, МВР въведе такса за тях. При социализма с такива номера се уреждаха само с връзки известни футболисти, артисти, а по правило с такива привилегии се ползваха само милиционерски шефове, висши партийни дейци и техните деца. Именно поради тази причина и днес в разговорния език се използва определението "милиционерски номер". Него ти го дават от милицията. Не можеш да си го вземеш сам, на гишето. В България открай време се смята за "престижно" цифрите от регистрационния номер на колата да са еднакви. Въвеждането на такса за еднаквите номера през 2003 г. беше добро решение, защото нароилите се през 90-те мутри, които първо се уреждаха с връзки и подкупи, започнаха да си плащат на държавата. Но пак има някакво наднормено стригане.
Най-евтино – 30 лв. - излиза правото на ползване на регистрационен номер с комбинация от цифри, например: 11 22; 12 12; 12 21. В този случай таксата е 30 лв.
За регистрационен номер с комбинация от цифри, които не са еднакви, но са по по желание на шофьора, сумата е 50 лв.
А за четири еднакви цифри, например 1111, се плащат 1 000 лв.
Всеки номер обаче започва с буквеното обозначение на областния град.
Най-скъпо излиза за регистрационен номер с букви (само от латиница) - 7 000 лв.! Същата сума се заплаща и за рег. номер с еднакви цифри без серията от букви в края например CА 111111.
Само за сравнение, в САЩ можеш да си поръчаш номер с твоето име и за 20 долара. Зависи от щата. Но в общи линии е по-евтино от България. И в много европейски страни номер по избор на шофьора не е проблем, няма строги изисквания и свръх високи такси. Затова там няма създаден такъв култ към избор на номера. В България, която дълго време е била (и още е) държава, в която всичко е забранено или не е разрешено, се е създала мания на основата на ограниченията.
Бизнесът с табели
Още една особеност на милиционерската държава се развива успешно в капиталистически условия. Българският КАТ прибира при регистрация всички стари автомобилни номера. Задължен си да ги предадеш. Като влезеш в страната с нова или купена на старо кола с временни номера, или например с редовен немски номер, българският КАТ задължително ги прибира. Не може. По света старите автомобилни номера се продават като сувенири, хората си ги запазват за спомен. Тук – не може!
И това е само "емоционалната" страна на проблема. КАТ прибира около 300 000 европейски номера на коли годишно, в сегашната криза. Прибира и старите номера на коли при смяна на собственик и др. Става дума за около половин милион регистрационни табели от алуминий, с тегло около 100 г. Тоест КАТ прави бизнес с около 5 тона алуминий годишно. С това количество един квартал като Филиповци в София може да си изкарва прехраната. Само не вярвайте на твърденията на катаджии, че връщали немските номера в Германия и т. н. Дрън-дрън. Нито ги връща някъде, нито ги пази в архив.
Тези табели най-вероятно стигат до фирмата БМВ, която произвежда регистрационните табели на всички коли в България. Пълен монополист. Частна фирма на бивши служители на МВР, води се ЕООД, но е собственост на друга частна фирма, в която дребен акционер е и МВР.
На който му се занимава да изследва тази далавера на МВР.
Но време е стадото, което МВР стриже, да се възпротиви и на стригането, и на тъпите измислици, които стават част от нашия бит и всекидневие, в случая под формата на автомобилни номера.
Иван БАКАЛОВ,
Е-вестник
Пълен списък на кодовите означения на градовете върху регистрационните табели на автомобилите
Е - Благоевград
А - Бургас
В - Варна
ВТ - Велико Търново
ВН - Видин
ВР - Враца
ЕВ - Габрово
К - Кърджали
КН - Кюстендил
ОВ - Ловеч
М - Монтана
РА - Пазарджик
РК - Перник
ЕН - Плевен
РВ - Пловдив
РР - Разград
Р - Русе
СС - Силистра
СН - Сливен
СМ - Смолян
С, СА, СВ и т. н. - София-град
СО - София-област
СТ - Стара Загора
ТХ - Добрич
Т - Търговище
Х - Хасково
Н - Шумен
Y - Ямбол
-----------------------------------------------------------------
Една чанта никога не е достатъчна! Влез в клуба!
Много добра статия! Браво !
ОтговорИзтриванеKAT , tova e darjavna mafia, kakto e darjavna mafiata s narkoticite, orajieto v bg...darjavnite slujiteli na KAT kradat tabelite s nomerata na balgarkite i balgarite - danakoplatci, koito grajdanite sa si platili i sa tqhna sobstvenost, kakto i avtomobilite im...i v celiq svqt tova go znaqt...a balgarkite i balgarite si go tarpqt...
ОтговорИзтриванеМного добре г-н Бакалов, хайде Вие с този проницателен ум да разработите кодовете на градовете, та да ви олекне, а хонорара от публикацията да предадете на някой не дотам заможен българин да се сдобие с "милиционерски" номер!Но прочетете първо европейските конвенции, по които страна е и България!
ОтговорИзтриванеСтрахотна статия! Много точно и добре казано! Имаше на времето една приказка/ мноооого вярна/ -"Под шапка акъл не вирее":))
ОтговорИзтриванеКой има време да чете толкова дълги статии? Я дайте по- сбито!
ОтговорИзтриванеМамицата ни разгониха с тези номера, пари, опашки и т.н. И щото излезнаха с номера, че така искат от Европа. Поредната дърта лъжа беше, защото в България непрекъснато засичам чужди коли на които няма обозначение от коя държава са и само може да се гадае от коя част на Европа са.Ако искаш да четеш нещо по-сбито, чети вицове. Статията, макар и дълга се чете на един дъх. Защото написаното е абсолютно вярно, но то какво ли е наред в тази държава, та номерата на колите ли са да?
ОтговорИзтриванеХАЙДЕ ДРУГАРИ ПАК. ПРЕДЛАГАМ ЗА ДА ВЛЕЗЕМ В ШЕНГЕН ДА СМЕНИМ НОМЕРАТА НА КОЛИТЕ,ЛИЧНИТЕ КАРТИ,МЕЖДУНАРОДНИТЕ ПАСПОСРТИ,ШОФЬОРСКИТЕ КНИЖКИ!!! ЗА ДА МОЖЕ ДЪРЖАВАТА ДА ПРИБЕРЕ ОЩЕ 100 - 120 МИЛИОНА ЛЕВА. ДЕРЗАЙТЕ !!
ОтговорИзтриванеЙезуитска статия, написана на плебейски език, за четиво в хоремага! Автора е хубаво, да се пообразова и почете конвенциите по които България е страна! Те не се гласуват и приемат от МВР!!! По авторската логика, журналистите са виновни, че на баба Анифе, от с. Патица, кокошките не носят, защото чули, че има "пТичи грип".
ОтговорИзтриванеНекоректно е заглавието ПИЧ !
Пък и не само заглавието! Бакалски сметки - Филиповци е с население над 30 000 "брачеди", башка другите, с 5 т. алуминий, не можеш канчета да им направиш, къде е "МОРО"-то им!?
ОтговорИзтриванеЧе се замогнали бивши служители от МВР-то....Къде пише, че трябва да са бедни и болни, за да се щастливи журналята!
balgarkite i balgarite v republika balgaria si kupuvat s sobstvenite si pari avtomobilite, tabelite s nomerata za tqh, dokumentite za kolite si i te sa tqhna li4na 4astna sobstvenost, dori i kogato te ne sa ve4e validni, s izminal srok sa ili sa razvaleni...balgarkite i balgarite sami mogat da re6at kakvo da pravqt s tqh - da gi izhvarlqt, uni6tojat, reciklirat, zapazqt v sobstven musei za spomen ...darjavnata slujba KAT iznasilva perverzno tesi prava i svobodi na balgarkite i balgarite v republika balgaria, krade im tabelite s nomerata, prinujdava s sila balgarite i balgarkite pri zdravi i godni avtomobili da pla6tat pari za recycling...vse edno da kradat i avtomobilite na grajdanite, kakto kradat i tabelite s nomerata im... vse edno kato se rodi bebe i go zapisvat v darjavnite registri i da zadaljavat roditelite mu da pla6tat vednaga za pogrebenieto mu...korumpirana darjavna mafiotska slujba e KAT
ОтговорИзтриване--"Става дума за около половин милион регистрационни табели от алуминий, с тегло около 100 г. Тоест КАТ прави бизнес с около 5 тона алуминий годишно."--
ОтговорИзтриване-Това са 50т.! Абе, няма ли кой да ги редактира нещата, или автора до толкова е учил математика само!?
До 18:34
ОтговорИзтриване-Оправи си настройките на компа, че да ти видим писаното бате! Опитай на Кирилица, вярвам ще успееш !? НАЙ-МАЛКОТО Е, ЧЕ НИКОЙ ПОЧТИ НЕ ЧЕТЕ, НАПИСАНОТО НА МАЙМУНИЦА!
Точно написано,малоумна работа-чисто милиционерска.Кефи ме статията.
ОтговорИзтриванеdo 19.28 - uvajaemi/a, v republika Balgaria jiveem mnogo hora, deto govorim i pi6em balgarski,turski,italianski,nemski,frenski,angliiski i drugi ezici i za nas ne e problem latinicata...ot u4enicite na u4ili6te Peter Beron, Kardzhali
ОтговорИзтриване-На мен лично не ми е извстно МВР, да има законодателни функции, но щом автора твърди....да му се посмея!
ОтговорИзтриванеПримера със стадото е много добър, но май не разбира, че МВР е кучето! Овчаря е друг- той стриже и дои!
darjavnata slujba KAT zadaljava balgarkite i balgarite v republika balgaria da platqt taksa za recycling na novoregistrirano prevozno sredstvo, koeto e godno i zdravo za dvijenie - tova e ravnozna4no zaedno s li4nata karta na vseki balgarin i balgarka da iska darjavata pari ednovremenno i za akt za smartta na sa6tite balgarki i balgari. s tova darjavnata firma KAT iznasilva balgarkite i balgarite za pla6tat pari predvaritelno za smartta na tehniq avtomobil i gi zadaljava da vnesat pari to4no v firmata "Nord avtorecycling EAD" - Lora Dimova. sled tova KAT vsema kasovite belejki za vnesenite v tasi firma ot balgarkite i balgarite sumi. kakvo si vaobrazqvat v KAT? kolko vreme mogat da pravqt o6te tesi mafiotski ne6ta? kolko vreme o6te mogat da kradat neobezpokoqvani parite na balgarkite i balgarite i da vartqt mafiotski biznes... v balgaria gleda tesi mafiotski komedii 7 milionno naselenie...ama tosi bludkav teater ne minava v drugite darjavi ...
ОтговорИзтриванеДо 20:05
ОтговорИзтриванеУважаеми възпитаници на този "Храм на науката"!
В България, за разлика от Източните покрайнини на нашата Югоизточна съседка, от където предполагам идват предците Ви, писмеността не е заимствана отникъде и не е създадена, от преди няма и 90 години! Това което пишете и говорите, го няма никъде по света, освен в образованието което сами сте си дали май!?....Поздрави!
pozdravlenie i ot mene.
ОтговорИзтриванеAsparuh ot B.
do 20.45. merci. ot Kiril i Metodii O.
ОтговорИзтриванеВ Анлигия колата си остава със същия номер независимо колко собственика сменя. Англия не е ли член на Европейския съюз или законите на ЕС не важат за тях?
ОтговорИзтриванеВ Германия има коли с 20 годишни регистрационни номера. Имам колеги които са си взели книжките преди 30 години и все още са си със същите! Никой не ги задължава да си ги сменят!
Няма какво да си спорим, просто Българията си е България...
До 21:16 и 21:22
ОтговорИзтриванеПоздравявам Ви за кратките коментари и Ви благодаря, че сте крайно изчерпателни!
п.п пише се: "Св. Св. Кирил и Методий"
Уважаеми 22:43, след като не ви харесва в "Българията", не я посещавайте и не ми вкарвайте филма " Къде сме ние, къде са те" дето съм го гледал и играл, направете ми услуга и не натрапвайте мнението си! Благодаря, за което!
ОтговорИзтриванеЕеее, стига с тези "уроци" по правопис, бе! Да не сме в час по български език? Пишете смислени мнения, не давайте уроци, които никой не ви иска. Правописът е като всяко друго нещо в живота-някои го могат по-добре, какво толкова се палите за всяка грешка и поправяте хората!?
ОтговорИзтриване6+ за статията.
ОтговорИзтриванеdo 22.58 nie ne sme svetci , uvajaemi, nie sme obinoveni lude - kom6ii ot selo Stremci. aide, by ,by, 4e otivame pri magareto i karucata - 4uhme ku4etata da layat...
ОтговорИзтриване