Повече от век сънародниците ни мюсюлмани са подложени на разнопосочен натиск да променят етническата си идентичност. Това е заплаха не само за тях, но и за единството на българската нация

 

Насред разразилия се скандал около съпротивата на ДПС да признае ген. Васил Делов за почетен гражданин на Кърджали малцина забелязаха, че Ахмед Доган и хората му не бяха единствените, които настояха за нов прочит на Балканската война. Същото в средата на октомври поискаха и от една новоучредена неправителствена организация с любопитното име Европейски институт "Помак". Създателите на това, по собствените им думи, "научно звено" се обърнаха с открито писмо към основните институции в България от името на "едномилионната помашка общност" с искането да се отменят честванията на войната. Като мотив те изтъкнаха, че тогава срещу прадедите им били извършени "нечувани зверства". Както и че с честванията" се толерира разединение и се всява страх у помаците".

Въпросната организация не е първата, която се обявява в защита на "помаците". Съдейки по периодичното повдигане на темата в публичното пространство, няма да е и последната. Още повече, че най-често зад подобни инициативи стоят едни и същи хора, които вече две десетилетия усърдно пропагандират тезата, че българите мохамедани не са част от българската нация, а били отделен "помашки етнос".

Българската общественост

 

за пръв път чу, че у нас има "помашко малцинство"

 

през далечната 1993 г., когато напълно неизвестният български мюсюлманин Камен Буров от ардинското село Жълтуша създаде своята Демократична партия на труда. И обяви, че представлява "дискриминирана етническа група" от 400 хил. помаци. През март 2009 г. се появи друга формация, загрижена за помаците - партия "Прогрес и благоденствие". Създателите й категорично отричаха, че правят "помашка партия". Лидерът Адриан Палов обаче заяви, че "помаците са факт. Има ги, а дали ще бъдат етнос или не, това не представлява въпрос, който аз или някой като мен може да реши. Това са исторически доказателства, предложени от етнолози". През декември 2009 г. неколцина разочаровани от умереността на Палов направиха опит да създадат партия ПОМАК. След кратка разправия с правоохранителните органи обаче се отказаха от начинанието. Отцепници от партията на Палов като Мехмед Дорсунски и Васил Войнов са и сред основателите на споменатата по-горе НПО.

Как обаче въобще се стига до идеята за наличието на "помашки етнос" в България? Когато говорим за помаци, обикновено разбираме онази субгрупа сред мюсюлманите в България, в която влизат етнически българи, приели по една или друга причина исляма по време на османското владичество. Основната им отличителна характеристика е мюсюлманското им вероизповедание, което оказва решаващо влияние върху културата им. Без в същото време да изтрива спомена за общия им произход с българите, изповядващи християнството. Що се отнася до твърденията, че българите мохамедани представляват хомогенна общност, съвременните изследователи са на мнение, че те дори не могат да бъдат обединени в една етнографска група, още по-малко да бъдат третирани като етнос. Но всички попадат в българското етническо и езиково землище, за което свидетелстват безброй исторически документи от чуждестранни учени, наблюдатели и дипломати още от началото на XVIII в. насам. Въпреки това спекулациите, че са турци или отделен етнос, не спират.

За това си има сериозни причини. Съвременният проблем с идентичността на българите мохамедани започва още след Освобождението. Тогава стартират опитите на новосъздадената българска държава да събуди "задрямалото" по силата на исторически сложилите се обстоятелства българско народностно самосъзнание" в тези хора, както отбелязват историците Михаил Груев и Алексей Кальонски. Най-напред идва т.нар. "кръстилка" от 1912-1913 г., когато принудително са вкарани в християнската вяра и са им дадени български имена. В края на 30-те и началото на 40-те години мирна културно-просветна дейност в тази посока развива Дружба "Родина". В периода 1970-1974 г. комунистическата власт

 

възобновява принудителните преименувания

 

Насилието обаче дава обратен резултат - създава чувство на близост и сродна съдба с турците, които впоследствие са подложени на подобни гонения. Крайният резултат от цял век спорадични и разнопосочни въздействия върху българите мохамедани е нееднозначно приобщаване, каквато е целта, а появата на множество идентичности - някои се считат за българи, други се турчеят, трети се смятат за нещо специфично, четвърти изобщо не знаят какви са.

Още повече, че проявеното над българите мохамедани насилие ги прави враждебни срещу налаганата им от властта версия за техния произход като хора, насилствено вкарани в исляма от турците. Това, както отбелязват български учени, ги кара да търсят интерпретации на тяхната история, произход и идентичност, различни от тази, която им се внушава от българското християнско мнозинство. Една от популярните версии е, че българите мохамедани доброволно са приели исляма от арабите през VII в. още преди идването на османските турци на Балканите. Според друг разказ, те са турци, които постепенно са забравили езика си заради забраната да го говорят и са приели българския.

Въпросът е, че именно това объркване около тяхната идентичност и появата на крайно разнопосочни версии за произхода им правят българите мохамедани изключително уязвими и податливи на външни влияния. И позволява на чужди държави да реализират дългосрочните си стратегически интереси за тяхна сметка. Най-характерният пример за това е съседна Гърция. От дълги години Атина се опитва да реши въпроса с наличието на голямо мюсюлманско малцинство около сухоземната си граница с Турция. Една значителна част от него (между 35 и 100 хил. души по различни данни) са българи мохамедани. Предвид на не особено приятелските отношения с източния й съсед, Гърция гледа на това малцинство като на сериозен потенциален проблем за националната сигурност, особено заради политическото му активизиране в началото на 90-те години.

Именно тогава, в опитите си да възпре турцизацията на българите мохамедани на нейна територия, Атина се захвана за работа по

 

оформянето на "помашка идентичност"

 

През 1996 г. бяха издадени граматика на помашкия език и два речника - помашко-гръцки и гръцко-помашки. Според местната преса това било частна инициатива на един гръцки и на трима помашки преподаватели, както и на един бизнесмен. На представянето на изданията обаче присъствали министри, депутати, духовни лица, учени, висши магистрати, дипломати и военни. В същото време гръцкото правителство стартира серия програми за икономическо развитие на помашките региони. Като неотменно подчертава културната разлика между тях и останалите представители на мюсюлманското малцинство. След официално запитване от българското МВнР Гърция отрече да е признавала съществуването на помашка нация и език. През 2011 г., 15 години по-късно, една гръцка телевизия в Ксанти обаче започна да излъчва редовно новини на "помашки език" в ефир и интернет.

Към българите мохамедани има аспирации и Турция. Южната ни съседка традиционно гледа на себе си като на покровител на мюсюлманите във всички съседни страни. Освен това турските историци отдавна лансират тезата, че помаците са от тюркски произход. През ноември 2011 г. тихомълком беше направен опит за провеждане на симпозиум в Мадан, на който турски учени да дискутират "помашката нация". След заявката за участие на български учени обаче форумът беше отменен.

За да стане картината още по-неясна, в помашката бъркотия се появяват и странни фигури като Сезгин Мюмюн. Добил популярност у нас като турски сепаратист, през 2008 г. той организира конференция "Българският преход и помаците", на която обясни, че помаците били заплашени от "турцизация" от страна на ДПС. Тезата за "помашката нация" се взима на въоръжение и от някои ислямски проповедници, които виждат в нея удобен инструмент за създаване на етнос, в чиято основа стои религията, по подобие на босненския.

В крайна сметка излиза, че една немалка група от българската нация е подложена на значителен натиск от най-различни посоки да промени идентичността си - от българската държава, чужди правителствени и неправителствени институции, НПО-та, политици, религиозни лица, самозвани историци и етнолози. Засега сметката се плаща само от българите мохамедани, които са поставени в положение на постоянно объркване и несигурност. Ще дойде момент обаче, когато това ерозиране на националното единство ще постави под заплаха и българската държавност.

Людмил Илиев, „Сега"

 

На снимката:

Помаци в гръцка Западна Тракия. Местният Пангръцки помашки съюз издава от 1998 г. в. „Загалиса", който се списва на „помашки" с гръцка транскрипция

Share To:

24rodopi

Post A Comment:

28 comments so far,Add yours

  1. Анонимен10/12/12 21:56

    EY POMATZI IMA DA TARSITE HORA KATO DON KAMEN

    MOJE DA E VSQKAKAV NO NOSI SARCE


    A DIKME KVO VI NAPRAVI A OT DIAMANDOVO IZTRI SI SELOTO OT KARTATA SRAM GO E BIL DA SI KAJE CHE OT TOVA SELOO..LEKA VECHER DRUGARI POMATZI

    ОтговорИзтриване
  2. Анонимен10/12/12 22:07

    Знание, аргументи, логика, доблест, достойнство, национално самочувствие, ИСТИНА: всичко в едно!
    Браво, Don BUROV! Такива хора не се срещат често, за да не ги ценим подобаващо!

    ОтговорИзтриване
  3. Анонимен10/12/12 23:17

    Статията прави сравнително добър исторически преглед, но пак лъха един псевдопатриотизъм. Казано е и написано:
    През 1979 г. специалният докладчик на ООН по въпросите на малцинствата Франческо Капоторти дава следното определение:
    “Това определение е формулирано само във връзка с приложението на Член 27 от Пакта. В тези тесни рамки “малцинство” може да бъде изтълкувано по следния начин: това е по-малка по брой в сравнение с останалото население група, която не заема господстващо положение и членовете на която – бидейки граждани на съответната държава – притежават от етническа, религиозна или езикова гледна точка характеристики, които ги различават от останалото население и проявяват, макар и косвено, чувство на солидарност с цел съхраняването на своята, култура, своите традиции, религия или език.”

    - “Ако обективно е доказано - продължава Капоторти - съществуването на едно малцинство в дадена държава, то отказът от признаването на това малцинство не освобождава тази държава от задължението да спазва принципите, изложени в Член 27.”

    Днес в Световната организация се е утвърдило определението на следващия специален докладчик по въпросите на малцинствата Асбьорн Ейде, което определение той дава през 1993 г.:

    „Малцинство е всяка група от лица, пребиваващи в една суверенна държава, която съставлява по-малко от половината от населението на националната общност и чиито членове споделят общи характеристики от етническо, религиозно или езиково естество, които ги различават от останалото население.”

    След публикуването на определението на Ейде Комитетът по правата на човека, създаден по силата на Международния пакт за граждански и политически права, изготвя през 1994 г тълкувателен коментар на Член 27.
    От особена важност е забележката на Комитета, отнасяща се до въпроса за установяването дали в дадена държава съществуват или не малцинства:

    „Съществуването на етническо, религиозно или езиково малцинство в дадена държава – страна по пакта, не зависи от едно решение на тази държава, но изисква да бъде установено посредством обективни критерии.”

    С други думи дали съществува или не едно малцинство е въпрос на факт, а не на право - това не е въпрос на институционално решение, каквото би било даването на дадена група статут на малцинство (признаването й за малцинство). Посредством обективни критерии трябва да се установи дали съществува или не група от лица, която съставлява по-малко от половината от населението на националната общност и чиито членове споделят общи характеристики от етническо, религиозно или езиково естество, които ги различават от останалото население.
    Тъй че дали държавата ще си заравя главата в пясъка и ще чака нещата да се решат от само себе си е проблем на така нареченото мнозинство- така или иначе НАС - Помаците ни има! Другото са просто коментари и заблуди.
    Приятна вечер!

    ОтговорИзтриване
  4. ИМЕНИТ ПИСАТЕЛ;)11/12/12 04:53

    Да,ОК,помаците ви има,и какво от това? Вие,драги ми помаци,може да живеете по целия свят и да сте си пак помаци...По-важно е самосьзнанието,но дали го разбирате това НЕЩО!?!? Ако "РАЗЛИСТИМ" историята по-назад вьв времето,то ВИЕ помаците си знаете,че тогава сте били БЬЛГАРИ,които сте помохамеданчини(някои на сила) доброволно за да запазите живота си и вьобще поколението си! Чудя се само,защо когато на някой ПУМАК му кажат че е пумак,"той" се обижда?!?!?! Сьщо се чудя,с какво помака се гордее като му кажат че е помак?!?!? Няма ДЬРЖАВА(има родина) ,няма култура,няма традиции и всичко останало с вьпросната "ЕТНОС" ! Поне МАРСианците да се похвалят с нещо сега ;)...
    Бьдете здрави!

    ОтговорИзтриване
  5. Анонимен11/12/12 08:10

    До 23.17 Браво нас ни има, а дали ще ни признаят това си е техен проблем.

    ОтговорИзтриване
  6. Анонимен11/12/12 08:28

    Жалко за автора ,че е чул за "помаците" през 1993г(защото български историци пишат за помаците непосредствено след освобождението), и си позволява да се има за вещ по темата.Цялата статия е оправдание за греховете към помаците от 1912г насам.Помаците са българи(ухажвани) когато робуват,когато някой съдействат на възродителите,(Родинци как мислят да приопщат помаците към нацията като имат за председател агент на ДС акд.Марков,който с действията си и приятелите от Атака,Скат, ВМРО явно декларират "България за българите,резаните в анадола" и "по пет на нож"),когато плащат данъци но не в благинките на държавата.Да знаете помак съдия, прокурор,висш полицай ? Няма и да знаете защото по рождение те са "ненадежни" граждани." "Изчистването на мюсюлманите по икономически причини е война без видими жертви, много удобно е - започва да се пали. - Вижте, тук сме повечето мюсюлмани, а финансово ни затриват - за да се пръснем по други райони или най-добре направо да емигрираме. След 10 ноември съвсем тенденциозно ни забравиха. А тук хората са навити да работят много, стига да могат някак си да живеят."

    Според Кехайов за интеграция на мюсюлманското население въобще не може да се говори. Съжалява, че вече самият той се възприема като член на стриктно определеното "малцинство". Повтаря многократно, че българският корен не бива да се губи, но това значело ли непременно източно православие? "

    ОтговорИзтриване
  7. Анонимен11/12/12 08:37

    Дали сме приели исляма насилствено или не то е спорно, но е факт че българите приемат християнството насила и губят идентичността си и езика си и от канове, ханове се превръщат в князе и царе...Преди да съдите за нас вижте си в собствената си къща-нещо там мирише и май ще се окаже, че вие говорите помашки диалект и пр....

    ОтговорИзтриване
  8. Анонимен11/12/12 09:03

    В края на 1897 г., в качеството си

    на председател на дружеството

    „Родопска искра”

    в Чепеларе,Ст. Н. Шишков решава да организира в София концерт на българомохамеданска фолклорнатрупа от Родопите, който да заинтересова столичната общественост към проблемите и нуждитена населението в региона. Някои, като проф. Ив. Шишманов,

    посрещат възторжено идеята за„помашкия концерт”. Други обаче се противопоставят решително

    и в крайна сметка провалятинициативата. Един от тях е майор Найденов, началник на Софийския артилерийски склад,който на 8 декември 1897 г. отклонява молбата на Ст. Н. Шишков за

    съдействие със следниямотив:
    „Ако се разреши подобно представление в София,

    то бих съветвал почитаемотонастоятелство да се откаже от живата картина, кавала и песните. Помаците незаслужават друго, освен нашето отвращение, като всеки ренегат. Родопите нямаше дапредставляват днешното плачевно състояние, ако всичката там паплач едно време бешеустояла на вярата си, както направили много от тях. Минаха се илюзиите, че помацитемогат да станат отново българи, без да бъдат по
    -
    напред християни. По причина на религията си те вечно ще си останат врагове на българина и България

    Истината за покръстването на българите мюсюлмани през Балканската война е следната:

    На 5 октомври 1912 г. цар Фердинанд се обръща с манифест към българския народ, за да мусъобщи дългоочакваната вест, че войната с Турция е обявена. Краткият текст е изпълнен довъзможния предел с християнски чувства и религиозна лексика
    -
    провидение, благодат,християни, еднородци, едноверци, свещен дълг и пр. и пр.
    -
    та да може и най
    -
    необразованият

    поданик да разбере, че става въпрос за нещо повече от обикновена война между обикновенипротивници, а за война между религи, религиозна война, „борба на кръста противполумесеца”, както просто и ясно е казано в манифеста.
    40

    Съдържанието на манифеста се възприема буквално от

    редакторите и сътрудниците на„Църковен вестник”, официалният орган на Св. Синод на Българската православна църква

    ОтговорИзтриване
  9. Анонимен11/12/12 09:11

    Прав си 08:37 българите са си били чисти турци,губейки езика и религията си губят и идентичността и културата си, а сега си приписват чуждата култура за своя-чисто избиване на комплекси...Ние Помаците сме различни и от българите и от турците, това че говорим славянски език като българите не ни прави българи и това че изповядваме исляма като турците не ни прави турци...

    ОтговорИзтриване
  10. Анонимен11/12/12 09:14

    stiga sme gi oplakvali pomacite krINO VREME E DA REWAT KAKVI SA NAGAJDA4I ZA DA POSTIGNAT CELITE SI SA GOTOVI I DUCATA SI DA PRODADAT

    ОтговорИзтриване
  11. Анонимен11/12/12 09:21

    Уважавам всички етноси живеещи на територията на България. Моите уважения към 08:37,но вземи прочети добре българската средновековна история и тогава пиши глупости.

    ОтговорИзтриване
  12. Анонимен11/12/12 09:53

    До 8.28
    Уважаеми в МВР,Прокуратурата и съда в Кърджалийска област има помаци.Не говори като не знаеш-само,че тези помащи в тези учреждения имат българско самосъзнание и не се хващат на неуките твърдения на отделни хора имащи интерес от това в България да има етнос"помаци".Такива българомохамедани има навсякъде в България и те са на ръководни постове в МВР,съд и прокуратура само,че ти не искаш да знаеш за това.

    ОтговорИзтриване
  13. Анонимен11/12/12 09:56

    Prav e 08-37...knyaz Boris ubiva 2000 bolyari do deveto kolano po zarika na vizantiya za da priemat balgarite tyahnata hristiyanska vyara i ezika na jivushtite na tyahna teritoriya slavyani...

    ОтговорИзтриване
  14. Анонимен11/12/12 10:00

    Бюзюкверени

    ОтговорИзтриване
  15. Анонимен11/12/12 10:14

    Какво население е живеело в Северна и Южна Америка пред откриването и завладяването им ? Как приемат католицизма? - доброволно или..Каква религия изповядват сега ? Има ли индианска държава ? Прочетете как испанците са карали маврите да отглеждат и ядят прасета преди стотици години.Възродителен процес ли е това ? Как въобще се налага и према една религия ? Питал ли е силния, дали си съгласен или не? Религията, разбира се може да се преме, и е най-добре, доброволно, както е в момента.Има и други причини - икономически, политически и т.н.

    ОтговорИзтриване
  16. Анонимен11/12/12 11:07

    Кой ги пише тези простотии, добре има помаци, още по добре не са българи, не са и турци, сигурно не са и цигани, говорят български диалект, добре малцинство са и ???каква е идеята, то и сега има много помаци в българската политика, представени са парламентарно имат добри позиции в институциите , какъв по точно им е проблема искат друга държава ли да правят на балканите, защото съществуващите в момента държави им се виждат малко,или искат примерно да изберат помак за кмет на Кирково,защото не знам може и арменец да е кмет на Кирково в момента , какво точно не могат да правят на територията на България затова, че България не признава помашко малцинство, не могат нещо да постигнат ли с труда си или интелекта си в България или какво,лишени са от права.

    ОтговорИзтриване
  17. Анонимен11/12/12 11:14

    До

    11/12/12 09:53 , Защо не им изпишеш арабските имена че нещо не мога да открия такива.Да не са минали под прикритие..ха..ха

    ОтговорИзтриване
  18. Анонимен11/12/12 14:53

    До 11/12/12/11:14
    Прав си. Но и не можеш да отречеш ,че т.н. помаци си имат родова памет и знаят откъде са приели исляма. Дали доброволно, дали не.Знаят си. 21 век сме. Да си живеят както искат. Лошото е ,че в момента в България и по Европа не е много престижно с арабско име някак си. На юг си е добре.

    ОтговорИзтриване
  19. Анонимен11/12/12 16:51

    Проблема на помака е че със своята си идентичност не е възприеман никъде, ако иска да бъде нещо трябва да се прави на българин пред "толерантните" българи...Нека ми даде пример някой, кой помак е някъде със истинското си име...

    ОтговорИзтриване
  20. Анонимен11/12/12 16:55

    За да се реализираме помаците носим като артистите и християнски имена, докога...

    ОтговорИзтриване
  21. Анонимен11/12/12 18:22

    Няма помак с истинското си име на възлов пост.Допускат се само ако са се прекръстили или пък жените им са българки.Това особено важи за системата на МВР.Но до определено ниво.............Ако се явят на конкурс 100 човека от т.нар.помашки произход и 1 българин.Задължително печели българина.Това се доказва лесно.Вижте всички конкурси в МВР и други институции.Интелектуалните способности и др.такива отиват на заден план.Важен е произхода а пък може ида си тъп.Точно това кара помаците да се капсулират.Аз също съм на мнение ,че такъв етнос не съществува и религията не определя етноса.Искаме просто равен старт НИЩО ДРУГО.

    ОтговорИзтриване
  22. Анонимен11/12/12 19:22

    Mehmed Dikme beshe ministar s istinskoto si ime /kakto vie se izrazihte 16:51/

    ОтговорИзтриване
  23. Анонимен11/12/12 19:53

    Чудя се защо повечето помаци,които познавам правят всичко само за личните си интереси.Сигурно има и изключения,но като цяло са слънчогледи.Не че няма слънчогледи от турци и българи.

    ОтговорИзтриване
  24. Анонимен11/12/12 20:19

    До 18.22 и всички останали
    Не допускаш ли,18.22,че може мисленето им да не е непременно такова ,каквото се опитвате да вмените всички горепишещи,и без да са се прекръстили или жените им да са българки?И с това "прекръстили или жените им са българки" не ги ли капсулират такива като тебе?Ами защо смятате,че не се чувствам българин,само ,защото съм роден в Кирково ,да речем?И истинското ми име е българско,впрочем.Не съм имал ни арабско,ни турско.Празнувам Коледа,гледам прасе....да,родителите ми почитат Байрам...И какво от това?Моят избор е този!Кои сте вие да ми казвате какъв съм или какво ми е съзнанието?Нещо като гледам обаче в момента нещо май българи християни не ви дават заплати,ни 13-ти ,ни коледни ,пък баш мюсюлманина/Доган/ коли и беси и никой сметка не му държи,та.......Ама ние сме били нагаждачи.Че вие да не сте по-добри?Какво прави Христо Бисеров тогава в ДПС?А не е помак!И за 18.22 специално:не знам как си печелите конкурсите/макар че Яшката хубаво го показа/,ама на възлови постове има от ,както ти викаш,от помашкия етнос и не са там,защото са се прекръстили или жените им са българки.Просто са професионалисти.Ако си извадиш главата от задника и поне малко си справедлив ,и сам ще го видиш.Ако пък нещо са те настъпили..........е ,то ясно тогава защо плюеш

    ОтговорИзтриване
  25. Анонимен11/12/12 20:32

    какво значи - истинско име! Изразявайте се правилно! Кой може да ти нареди с какво име да си? Независимо,че си помак, може да си сложиш Име каквото ти си решиш. Има ли забрана,няма! Можеш да се казваш Амет,Росен,Волен или Адам или Шарл или Борис или Денис. защо трябва да се ограничаваш с това дали ти е турско или "славянско" българско името! Май само тук в район Кърджали си мислим за значението на името. Всеки има право да се определи какъв е, но да не забравяме че всички ама всички сме граждани на Р.България и спазваме законите в републиката- ЗАКОН ЗА ГРАЖДАНСКАТА РЕГИСТРАЦИЯ
    Чл. 9. (Изм. - ДВ, бр. 96 от 2004 г.) (1) Името на български гражданин, роден на територията на Република България, се състои от собствено, бащино и фамилно име. Трите части на името се вписват в акта за раждане.
    (2) При съставяне на акт за раждане на български гражданин, роден извън територията на Република България, бащиното и фамилното му име могат да се впишат с наставки -ов или -ев и окончание съобразно пола, ако това е писмено заявено от родителите до три години от раждането на лицето.
    (3) (Изм. - ДВ, бр. 39 от 2011 г., в сила от 20.05.2011 г.) Името на лице, което не е български гражданин, родено на територията на Република България, се вписва така, както е заявено от родителите му.
    (4) (Изм. - ДВ, бр. 39 от 2011 г., в сила от 20.05.2011 г.) Името на лице, което не е български гражданин, родено извън територията на Република България, се вписва в регистрите на актове за гражданско състояние и в регистъра за населението така, както е изписано в националния му документ за самоличност или в документа за предоставен статут на пребиваване на територията на Република България.

    ОтговорИзтриване
  26. Анонимен11/12/12 22:40

    Помаци има и ще ги има.Така както македонците.Колкото и да се натрапва че са българи те не желаят да се определят като такива.А защо ли?Това е друг въпрос който е в основата на ВСИЧКО!

    ОтговорИзтриване
  27. Анонимен12/12/12 09:53

    Нациите се формират на много късен етап от развитието на човечеството.Тредно и никого няма да намерите кога се е формирал така наречения " помашки етнос, нация, ако щете", защото няма такава.Около 150.000 хиляди "помаци" са се определили като българи при преброяването.Тяхно права, татива се чувстват.Познавам десетки, стотици обикновени хора т.н. "помоци" без да са на възлови места и в МВР продължават да си носят християнските имена и те и децата им и внуците им.Родените след 72г. и по-рано 60 г., които са приели християнските имена техните деца нямат арабски имена.И за сведение имената са християнски и арабски, няма български и турски имена.Защо внушавате на хората, неща които не са верни.Младото поколение "помаци", а по-старите не искат връщане назад в миналото.При тях постепенно отшумява "кризата за идентичност", което според мен е по-правилно да се казва."Помаците" не трябва да ги притеснява, кой ги признави и кой не ги признава, като част от българската нация.Това си е проблем на признаващите и непризнаващите."Помаците " не са от турския и друг етнос.

    ОтговорИзтриване
  28. Анонимен12/12/12 19:59

    22.40
    Не говори толкова глобално.Не всички македонци се определят като нещо различно от българите.Някои от нас помнят/от деди и бащи/ 1903 година.......Знаеш какво става тогава при нас,нали?И децата ми ще знаят......Но не всички мислат като мен,за жалост.Но ово е политиката...Промива мозъкот........на глупците

    ОтговорИзтриване

Съдържанието на 24rodopi.com и технологиите, използвани в него, са под закрила на Закона за авторското право и сродните му права. Всички статии, репортажи, интервюта и други текстови, графични и видео материали, публикувани в сайта, са собственост на 24rodopi.com, освен ако изрично е посочено друго. Допуска се публикуване на текстови материали само след писмено съгласие на 24rodopi.com, посочване на източника и добавяне на линк към 24rodopi.com.
Използването на графични и видео материали, публикувани в 24rodopi.com. е строго забранено. Нарушителите ще бъдат санкционирани с цялата строгост на закона.
24rodopi.com не носи отговорност за съдържанието на коментарите под публикациите.
Администраторите на блог-форума запазват правото да ограничават или блокират публикуването им. Призоваваме ви за толерантност и спазване на добрия тон.


24rodopi - FACEBOOK I 24rodopi - FACEBOOK I 24rodopi - FACEBOOK I 24rodopi - FACEBOOK

Важно: Ползвайте материалите в 24rodopi.com, но ако уважавате труда на репортерите ни, които търсят новините на терен, цитирайте сайта. Ако поставите и линк към 24rodopi.com, нищо няма да загубите.

Администраторите на форума на rodopi24.blogspot.com пък призовават за толерантност и спазване на добрия тон под дописките. Те запазват правото си да ограничават или блокират публикуването на мнения.