Сега се очертава на площад „19 май" да има една официална трибуна, от която слово за джебелския принос за свалянето на тоталитарната власт да произнесе кметът Бахри Юмер, след което да има богата музикална програма. Кулминацията ще бъде гостуването на известна турска попзвезда.
В същото време, от 10.00 до 14.00 часа ДПС ще проведе митинг. Искането на ДПС е за трибуна пред сградата на Общинска администрация, но по всяка вероятно той ще се проведе на стадиона. Очаква се пред ораторите на партията да застанат над 10 000 души.
Производството в Административния съд в Кърджали е по реда на Административно процесуалния кодекс (АПК), във връзка с чл.12, ал.4 от Закона за събранията, митингите и манифестациите (ЗСММ). Образувано е по жалба на ДПС против Заповед №742/11.05.2016г. на Кмета на Община Джебел, с която на основание чл.12, ал.2, т.2 от Закона за събранията, митингите и манифестациите е забранено провеждането на митинг от ОбС на ПП „ДПС" – Джебел на 19.05.2016г. от 10.00 часа до 14.00 часа.
Като първо нарушение от Движението сочат, че са заявили желанието си за организиране на протестен митинг пред Общинска администрация - Джебел на 28.04.2016г., а самата заповед била издадена на 11.05.201бг., цели 13 /тринадесет/ дни след уведомяването. Сочат, че съгласно разпоредбата на чл.12 от ЗСММ, забраната се налага с мотивиран писмен акт, в срок от 24 часа от уведомяването. В тази връзка, будело недоумение как със заявление, подадено от СНЦ „19-ти май" гр.Джебел с дата 27.04.2016г., е издадена заповед на следващия ден – 28.04.2016г, с която е разрешено провеждането на 19.05.2016г., исканото от СНЦ "19-ти май" мероприятие. Считат, че забавата от тринадесет дни не е случайна и тя цели на 19-ти май в град Джебел за първи път от 20 години, ПП „ДПС" да не проведе своя ежегоден митинг. Намират, че неспазването на законоустановената процедура по издаване на забраната е самостоятелна предпоставка за отмяна на административния акт.
На второ място сочат, че с разпоредбата на чл.43 ал.1 от Конституцията на Р България, се гарантира правото на гражданите да се събират мирно на събрания и манифестации, като алинея втора постановявала, че редът за организиране и провеждане се определя със закон. Това бил Законът за събранията, митингите и манифестациите. Анализът на приложимата нормативна разпоредба сочел извода, че за провеждането на митинги и манифестации /шествия/ бил въведен уведомителен режим, при предвидени в закона основания за налагане на ограничения и забрана за тяхното провеждане. В чл.12 от закона изрично и изчерпателно били регламентирани допустимите ограничения на свободата за провеждане на събрание, митинг и манифестация. Кметът можел да забрани провеждането на събранието, митинга и манифестацията, когато има несъмнени данни за застрашаването на обществения ред в град Джебел. За такива "несъмнени данни" нито се е твърдяло, нито са представени доказателства, нито е установено по някакъв начин да са констатирани в хода на проведената административна процедура. Нещо повече, видно от мотивите към заповедта на кмета само било декларирано, че „....съществува опасност за създаване на конфликт, водещ до застрашаване на обществения ред в Джебел....", но Община Джебел не разполагала с конкретни факти, създаващи опасения от нарушаването на същия, посочват в жалбата си от ДПС. Сочените обстоятелства обаче не били такива, които да обосноват извода, че провеждането на митинг би застрашило обществения ред, доколкото не релевирали реална и непосредствена заплаха. Следвало да бъдат налице несъмнени данни за това и едва когато административният орган се уверил, че има такава заплаха, тогава той би имал правото да забрани провеждането на съответното мероприятие.
На следващо място от ДПС посочват, че трайно установено било в практиката на органите по защита правата на човека в Страсбург, че не можело да бъде основание за ограничаване на свободата за мирно събиране наличието на опасения за нарушаване на обществения ред. В този смисъл била и разпоредбата на чл.11 от Конвенцията за защита правата на човека и основните свободи, която регламентирала свобода на събранията и сдруженията.
От ДПС правят извода, че за да е налице обоснованост на налаганото ограничение при упражняване на правото на мирни събрания, митинги и манифестации, административната намеса следвало не само да е предвидена в закона, но и да преследва законна цел, която да е необходима в едно демократично общество. В противен случай намират, че би се стигнало до налагане на ограничителни мерки при всяко уведомление за митинг и манифестация.
Административен съд Кърджали, след анализ и оценка на събраните в хода на производството писмени доказателства, приема за установена следната фактическа обстановка:
Със заповед кметът на Джебел е забранил провеждането на митинг от ОбС на ПП „ДПС"- Джебел на 19.05.2016 г. от 10.00 ч. до 14.00 часа на градския площад, тъй като в същия час, на същото място имало организирано мероприятие на Община Джебел, съвместно със СНЦ " 19-ти май", предвид съществуващата опасност за създаване на конфликт, водещ до застрашаване на обществения ред в град Джебел. От Сдружението „19 май" заявили, че желаят на 19 май да организират културни и спортни мероприятия, във връзка с честванията на празника на град Джебел. Посочено е, че празникът ще продължи от 9.00 до 22.00 часа на площада.
Административният съд приема жалбата за основателна по следните съображения:
Заповед № 724/11.05.2016 г. на Кмета на община Джебел, с която се забранява провеждането на митинг, планиран за 19.05.2016г. от 10.00 часа до 14.00 часа на централния площад на град Джебел, е постановена от компетентен орган, овластен по силата на законова делегация - чл.12, ал.2 от ЗСММ.
По отношение спазването на административно-производствените правила при издаване на акта, съдът не установява съществено процесуално нарушение, което да е основание за неговата отмяна. Доколкото забраната е постановена на 11.05.2016 г., съдът намира, че кметът е съобразил административно-производствените правила и се е произнесъл в установения срок. Дори и да е налице неспазване на законоустановения 24 - часов срок за произнасяне, в каквато насока са твърденията на оспорващите в първоначално депозираната жалба, този пропуск не съставлява съществено процесуално нарушение, обуславящо самостоятелно основание за отмяна на акта.
Съдът намира, че забраната е постановена в противоречие с материалния закон и неговата цел, като съображенията в тази насока са следните:
Съгласно чл.12, ал.2 от ЗСММ, „Кметът на общината може да забрани провеждането на събранието, митинга или манифестацията, когато има несъмнени данни, че: т.1.са насочени към насилствено изменение на конституционно установения ред или срещу териториалната цялост на страната; т.2. застрашават обществения ред в съответното населено място; т.3. застрашават народното здраве при предварително обявена епидемична обстановка; т.4. нарушават правата и свободите на другите граждани." Правомощието на Кмета на общината да забрани провеждането на събрание, митинг или манифестация е регламентирано в условията на оперативна самостоятелност, даваща право на преценка на компетентния орган да избере един от два или повече законосъобразни варианта на управленско решение. Упражняването на оперативна самостоятелност и свързаният с това избор на целесъобразно решение е израз на правилното виждане и постигане на целта на закона от административния орган.
Според Административния съд в Кърджали, в случая не се установява наличие на нито една от визираните в законовата разпоредба предпоставки, пораждаща правомощието на кмета на общината в условията на оперативна самостоятелност да постанови забрана на планираното протестно шествие.
За да издаде такава заповед, Кметът на Община Джебел трябва да разполага с несъмнени данни, че с действията си участниците в протестния митинг, организиран от ПП „ДПС", в който несъмнено ще се включат както граждани на община Джебел, така и гости на града биха застрашили обществения ред в съответното населено място, или биха нарушили правата и свободите на други граждани, посочва съдът.
Следва да се отбележи, че при провеждането на всеки един митинг биха могли да се създадат конфликти, но това обстоятелство само по себе си не може автоматично да оправдае забраната на подобни мероприятия. В същото време, по делото липсват доказателства, че в предходни масови прояви са причинявани сериозни безредици. Според законодателя, предпоставка за забрана на митинг, е наличието на несъмнени данни, че се застрашава общественият ред в съответното населено място. Опасността от малозначителни инциденти не може да бъде определена като застрашаваща обществения ред. В тази връзка, следва да бъде посочено, че кметът на общината при евентуално възникнали конфликти или когато установи, че митингът не е организиран или не се провежда при условията и по реда, установен в ЗСММ, разполага с правомощието даденото му с разпоредбата на чл.13 от ЗСММ, да прекрати митинга.
Съдът намира за неоснователни поддържаните в съдебно заседание от процесуалния представител на ответника доводи, че с оглед времевия отрязък, в който е планирано мероприятието, а именно от 10,00 часа до 14,00 часа, същото не би могло да се реализира, тъй като вече със заповед на кмета на общината е разрешено за същото време от СНЦ „19-ти май" на площада на гр. Джебел да бъдат проведени културни и спортни мероприятия. В тази връзка, следва да бъде посочено, че даденото на СНЦ"19-ти май" разрешение не представлява такова по смисъла на ЗСММ, тъй като съгласно § 1 от ЗР на ЗСММ „този закон не се прилага за сватбени, семейни и други тържества, културни и спортни прояви, погребални ритуали, религиозни обреди и други подобни, както и за каквито и да било събрания на закрито." Освен това, с оглед постигането на баланс между страните, кметът на община Джебел е разполагал с възможността да предложи или дори да оредели мястото, където според него и с оглед запазване обществения интерес е най–добре да бъде проведен протестният митинг от Областен съвет на ПП „ДПС" – Кърджали и Общински съвет на ПП „ДПС" – Джебел.
Въз основа на гореизложеното, Административен съд - Кърджали приема, че постановявайки забрана за провеждането на протестен митинг, Кметът на община Джебел е приложил неправилно материалния закон. Заповедта е постановена и в противоречие с целта на закона, доколкото по същество е насочена към ограничаване на конституционно закрепеното право на гражданите да се събират мирно и без оръжие на събрания, митинги и манифестации - чл.43 от Конституцията на РБ.
С оглед изложеното, жалбата се явява основателна. Заповед №742/11.05.2016г. на Кмета на община Джебел, с която на основание чл.12, ал.2, т.2 от Закона за събранията, митингите и манифестациите е забранено провеждането на митинг от ОбС на ПП „ДПС" – Джебел на 19.05.2016г. от 10.00 часа до 14.00 часа, е незаконосъобразна и следва да бъде отменена. Доколкото произнасянето по уведомление за провеждане на митинг е в компетентността на административния орган, преписката следва да бъде върната на Кмета на община Джебел, при условията на чл.173, ал.2 от АПК за ново произнасяне, съобразно дадените указания по тълкуването и прилагането на закона.
Община Джебел следва да заплати на представителите на ДПС сумата в размер на 740 лева, представляваща внесена държавна такса в размер по 10 лева за всеки от жалбоподателите и изплатено възнаграждение за адвокат в размер на 720 лева.
24rodopi.com
Аз лично за сега не мисля да отивам 19 май в Джебел.
ОтговорИзтриванеПолитиците прецакаха всичко,вече нито празниците нито честванията нямат вкус.
Не бих се учудил ако някой ви замерва на митинга.
Най хубаво ще е на мейдана да се борят местаня и кабадайъ.
ОтговорИзтриванеКойто победи да получи бонус екскурзие до Сирия, победеният да Ирак.