С европейски средства да се построи железен път между Комотини и кърджалийското село Подкова. Темата за пореден път се повдига от транспортни специалисти, този път е във връзка с подписания в Кавала меморандум за развитието на железопътната връзка „Солун-Кавала-Александруполис-Бургас-Варна-Русе“.
За да се съкрати още повече разстоянието от Солун до Русе, специалистите предлагат да се прокара жп линия от гара Полиарно (край Комотини) до гара Подкова с дължина 65 км (33 км в Гърция и 32 км в България).
Да се изгради железопътна линия между кърджалийско село Подкова и Комотини, предлагат от години и сдруженията на бизнесмените в Северна Гърция. Анализ за огромната полза от ж. п. връзката са написали и научни работници, които са ангажирани от съсловните бизнес организации в Комотини и Кавала.
През 80-те години на миналия век български експерти също предлагат изграждането на маршрут Димитровград - Подкова - Комотини - Кавала/Александруполис, с изграждане на жп линия през прохода Маказа. И тогава, и днес обаче се отчита, че мегапроектът е пракалено скъп.
Кошмиите са на мнение, че финансирането трябва да е по Оперативните програми на Европейския съюз.
Комотини да се свърже с Букурещ чрез жп линия през прохода „Маказа", предлага президентът на Федерацията на професионалистите в туризма в област Родопи Анестис Вафиадис. Според него движението на влакови композиции между Кърджали и Комотини ще донесе не само големи приходи в сферата на туризма, но ще повлияе положително върху другите отрасли в икономиката. Вафиадис презентира анализа си на голям икономически форум в Комотини.
"Ние представяме нашите предложения за развитие, въпреки че думата е загубила всякакво значение през последните години. И ако в национален мащаб губим залога за развитие, може би, можем да го направим на местно ниво с целенасочени действия и предложения. Транспортният коридор може да бъде златоносен източник за нашия туризъм и бизнеса. Имаме на разстояние от 4 до 8 часа път три балкански столици - Белград, Букурещ, София.  Представете си жп линията да започне от Комотини, за да достигне Букурещ. Същата линия ще позволи достъп на съседите до пристанищата на Кавала и Александруполис. Представете си какво развитие означава това!", твърди президентът на Федерацията.
Голям икономически ефект би имало от свързване на жп линията от Подкова с Комотини и Кавала, убеден е и Костас Дамиан, научен сътрудник на Конфедерацията на занаятчиите и търговците. Според него трябва максимално да се използва вертикалната ос Комотини - Кърджали и възможностите на средната класа в България.
И в миналото се е планирало изграждането на железопътна линия през прохода Маказа, като се построил участъкът от Кърджали през Момчилград до село Подкова, на около 20 км преди седловината, отбелязват наши транспортни експерти. По време на Втората световна война тези планове са подновени, но не се стига до практически действия. Веднага след Втората световна война проходът е затворен окончателно за преминаване и са изградени оградни мрежи по границата ни с Република Гърция. През 2009 г. изграждането на пътя през Маказа към Гърция е обявено за приоритетен обект. През октомври 2011 г. проходът е изграден от българска страна, но не е напълно довършен от гръцка поради тежката финансова криза, засегнала страната. След като през 2012 г. голямо срутване прекъсва пътя отвъд границата, гръцката страна отлага неколкократно довършването на своята част от обекта.
Новият ГКПП „Маказа – Нимфея" бе открит на 9 септември 2013 година. По него в момента могат да преминават леки автомобили и товарни автомобили с тегло до 3,5 тона.
Сега по новия панорамен път проходът започва източно от село Кирково на 326 м н.в. и се насочва на юг-югоизток, нагоре по долината на Лозенградска река (десен приток на Чорбаджийска река (Къзълач), десен приток на Върбица, от басейна на Арда). След около 10 км достига седловината на 682 м н.в. на държавната ни граница, където е изграден нов, модерен ГКПП „Маказа – Нимфея". От там, вече на гръцка територия е изграден също нов, модерен панорамен път, който след около 18 км слиза от планината в Беломорска Тракия и завършва на около 3 км североизточно от град Комотини на 119 m н.в. По този начин общата дължина на прохода е около 28 км.
24rodopi.com
На снимката:

Германски пенсионери бяха на обиколка в България с „Кюмюр трен", както нашите жепейци наричат атракционната композиция. Те стигнаха до ж. п. гара Подкова и попитаха: А кога ще има жепелиния до Комотини?
Share To:

24rodopi

Post A Comment:

4 comments so far,Add yours

  1. Анонимен19/9/17 11:31

    baba merkel ne dawa marki we4e

    ОтговорИзтриване
  2. Анонимен19/9/17 13:10

    Това трябва да се изведе като приоритет и от кмета и от областния управител и да се поставя на всяка среща на която присъстват. Щом се направи пътя до Маказа, защо да не се направят 60 км. релси??? Това е проектът, който реално ще съживи района, а не разни огледала, индустриални зони, околовръстни и т.н., които, колкото и да са добри, са с ограничено местно значение.

    ОтговорИзтриване
  3. Анонимен19/9/17 20:16

    Щом трябва и метро ще се копа. Какво са 60 км, не може цяла България да работи за крадливия, корумпиран, третополов катун София.. Провинцията също трябва да диша и да се развива

    ОтговорИзтриване
  4. Всъщност написаното в статията, че през Втората световна война е имало намерение за строителство на линията, но не се е стигнало до конкретни действия, не е вярно - строено е, макар и малко, като следите от това строителство могат и днес да се видят на юг от гара Подкова до към с. Първица.

    ОтговорИзтриване

Съдържанието на 24rodopi.com и технологиите, използвани в него, са под закрила на Закона за авторското право и сродните му права. Всички статии, репортажи, интервюта и други текстови, графични и видео материали, публикувани в сайта, са собственост на 24rodopi.com, освен ако изрично е посочено друго. Допуска се публикуване на текстови материали само след писмено съгласие на 24rodopi.com, посочване на източника и добавяне на линк към 24rodopi.com.
Използването на графични и видео материали, публикувани в 24rodopi.com. е строго забранено. Нарушителите ще бъдат санкционирани с цялата строгост на закона.
24rodopi.com не носи отговорност за съдържанието на коментарите под публикациите.
Администраторите на блог-форума запазват правото да ограничават или блокират публикуването им. Призоваваме ви за толерантност и спазване на добрия тон.


24rodopi - FACEBOOK I 24rodopi - FACEBOOK I 24rodopi - FACEBOOK I 24rodopi - FACEBOOK

Важно: Ползвайте материалите в 24rodopi.com, но ако уважавате труда на репортерите ни, които търсят новините на терен, цитирайте сайта. Ако поставите и линк към 24rodopi.com, нищо няма да загубите.

Администраторите на форума на rodopi24.blogspot.com пък призовават за толерантност и спазване на добрия тон под дописките. Те запазват правото си да ограничават или блокират публикуването на мнения.