Ежедневни полети до София, трагедия с 11 загинали в катастрофа, незаконни гонки, опит за ренесанс от авиолюбители и едни бурени, които чакат инвеститори с милионни годишни обороти в евро.
Това е накратко историята на летището край Кърджали. Районът на авиобазата е запустял от десетилетия, вратите са били заключени, впоследствие разбити, бетонни колове пазят от автоджигити, решили да изпробват скоростта на втора употреба автомобилите си, а бурените са единствените свидетели за живот. Напомнят за бурния соц стремеж за развитие на всеки регион и още по-качествен свидетел на типичната разруха, обхванала периферията на страната в годините на прехода.
От летище, през „Зона за секс”, та до Индустриален център на Кърджали. Това изречение е формирано от минало, настояще и бъдеще…


„Зона за секс”

Хиляди мокри кърпички и десетки използвани презервативи посрещат на входа на затвореното летище. Захвърлени са навред, висят по храсти, образуват нов килим по затревената част, ведно с празни бутилки от алкохолни и безалкохолни напитки. Поне едно не може да се отрече на нашенци, избрали мястото за ласки-носят си и продоволствие. А по броя на мокрите кърпички-голямо чистене е падало…
А е имало времена…

Началото

Аеродрум край Кърджали е идея, стартирала преди почти 60 години. Окончателно е осъществена в началото на 1970 година. Край кърджалийския квартал „Гледка” е създадено малко летище, което започва да осъществява полети от Кърджали до столицата и обратно. Всеки ден. Недобре развита пътна инфраструктура по онова време, но пък регионът вече има връзка по въздух с останалата част на страната. Персоналът набъбва и достига до 20 души в най-силните години на летището. Полосата на кърджалийската аерогара се използва основно от вертолети Ми-1, Ми-8 и мъничките транспортни самолети Ан-14.

Трагедията

В ранното утро на 17 септември 1971 година Ан-14 излита от Кърджали, но над Рила попада в мъгла. Навигацията се осъществява наземно от диспечер в София. Малкият самолет обаче се забива в скали край връх Свети Дух. Загиват 11 души, а единствен оцелява футболистът на „Арда” Христо Геренски, който е спасен от местен овчар.

Краят

В следващото десетилетие полетите постепенно намаляват, а в началото на 80-те години летището е изведено от експлоатация. Използва се единствено метеорадара, който предава синоптични прогнози до 2003 година.

Гонките и авиолюбителите

Летището се превръща в любимо място на джигити от цяла Южна България, които започват периодично да провеждат незаконно гонки. От полицията обявяват, че бившата авиобаза е едно от 31-то места в страната, където маниаци на високи скорости вдигат адреналина си. Следват акции на полицията и в момента летището е вече затворена зона за джигити.
Авиолюбители пък решиха там да стане център на любителски полети след създаване на аероклуб. Няколко пъти те си даваха срещи на летището, а атракцията бе полети с граждани над града край Арда.

Инвестицията в бурените

В момента бурените на летището чакат изграждането на индустриална зона, която да бъде готова до няколко години. Идеята бе анонсирана още през 2017-та година при посещение на зам.-министъра на икономиката в Кърджали. Национална компания „Индустриални зони“ пък подписа меморандум за сътрудничество с Областната администрация. Средствата са заделени и предстои избор на изпълнители.
Започна да се загатва и за инвеститорски интереси от страна на компании с многомилионен годишен оборот.

Една съкрушена гордост

Летището бе гордостта на малкия родопски град. 20 лева е струвал билетът до София с летателен апарат. Сега е царство на разрухата. Съкрушената от времето гордост на Кърджали. Почти не е останал неразбит прозорец, врата. В едно от контролните помещение има натрупани… бали сено.
Все още обаче си личат цветовете на националния трибагреник по кълбото на радара.
24rodopi.com
Share To:

24rodopi

Post A Comment:

3 comments so far,Add yours

  1. Искаме да се ремонтира и да се удължи пистата на летището. Да има чартър полети от чужбина. Защо да се укрива летището..

    ОтговорИзтриване
  2. Анонимен6/3/19 01:46

    Недейте да летите че има гравитация ейй.А удължете пистата до 402метра и още 200 за спиране.Поне да има драг състезания.Поне да се развесели града.

    ОтговорИзтриване
  3. Анонимен6/3/19 21:24

    Станко от пчеларово ще е пилот тоз може всичко

    ОтговорИзтриване

Съдържанието на 24rodopi.com и технологиите, използвани в него, са под закрила на Закона за авторското право и сродните му права. Всички статии, репортажи, интервюта и други текстови, графични и видео материали, публикувани в сайта, са собственост на 24rodopi.com, освен ако изрично е посочено друго. Допуска се публикуване на текстови материали само след писмено съгласие на 24rodopi.com, посочване на източника и добавяне на линк към 24rodopi.com.
Използването на графични и видео материали, публикувани в 24rodopi.com. е строго забранено. Нарушителите ще бъдат санкционирани с цялата строгост на закона.
24rodopi.com не носи отговорност за съдържанието на коментарите под публикациите.
Администраторите на блог-форума запазват правото да ограничават или блокират публикуването им. Призоваваме ви за толерантност и спазване на добрия тон.


24rodopi - FACEBOOK I 24rodopi - FACEBOOK I 24rodopi - FACEBOOK I 24rodopi - FACEBOOK

Важно: Ползвайте материалите в 24rodopi.com, но ако уважавате труда на репортерите ни, които търсят новините на терен, цитирайте сайта. Ако поставите и линк към 24rodopi.com, нищо няма да загубите.

Администраторите на форума на rodopi24.blogspot.com пък призовават за толерантност и спазване на добрия тон под дописките. Те запазват правото си да ограничават или блокират публикуването на мнения.