Няколко кампании бяха проведени в Кърджали, свързани с полети на двуместни самолети над града и кацания на пистата, като сред организаторите им най-активен беше Ротари клубът.
Проверка на 24rodopi.com установи, че в Кърджали няма институция, която да позволява кацания на пистата. Собствениците на едновитлови леки самолети, които са получавали разрешения за полети над Кърджали (след излитане от Пловдив), е следвало да спазят законовите процедури за разрешителен режим и за приземяванията, но не го правели.
На пистата се провеждали и незаконни гонки, съобщи преди време комисар Бойко Рановски, началник отдел „Пътна полиция" в МВР по време на дебат в парламентарната Комисия по транспорт, събрала депутати, експерти и представители на гражданския сектор за приемането на мерки за ограничаване на незаконните гонки.
Като пример за място, където традиционно са се провеждали гонки, комисар Рановски посочи бившето летище в Кърджали, което по думите му събирало хора от цяла Южна България.
Местните организатори не знаели към кого да се обърнат и попитали един от бизнесмените, който също ползвал пистата за малкия си самолет на стойност 55 000 лева. Той им казал: „Аз ви позволявам, отивайте и ползвайте пистата“. Заради намесата на полицията до инциденти не се стигна.
Благодарение на проведените специализирани полицейски операции, събиранията на летището в Кърджали с цел провеждане на нерегламентирани състезания са ограничени, отбеляза комисарят.
Идеята Родопите да имат свой аеродрум набира скорост през 60-те години на миналия век и е окончателно развита в началото на 70-те. Тогава край "Гледка" е създадено малко гражданско летище. Така изолираната, поради недобре развитата по това време пътна инфраструктура, област е свързана с останалата част на страната чрез въздушен път.
Летището започва работа със скромния персонал от трима души, изпълняващи различни задачи, като в най-силните години професионално обвързаните със съоръжението служители достигат до 15-20 души.
Също така, полетите до родопския град са предпочитани от летците, за да допълват необходимия си брой летателни часове.
Полосата на кърджалийската аерогара се използва основно от вертолети Ми-1, Ми-8 и мъничките транспортни самолети Ан-14, наричани на галено "Пчьолка".
Тези машини осъществяват ежедневни пътнически полети между столицата и Кърджали. Сутрин в посока София, а вечер - на обратно. Освен на гражданската авиация, летището служи и на селскостопанската. Оттук излитат хеликоптерите Ка-26 и вечният двуплощник Ан-2, които облитат родопския регион, изпълнявайки различни селскостопански задачи.
За съжаление, романтичният период от историята на летище Кърджали прекъсва внезапно през 1971 година. Тогава, в ранното утро на 17 септември, Ан-14 с борден номер LZ 7005 се отлепя от бетонната полоса на път за София, но никога не достига крайната си точка. "Пчьолката" изпълнява визуален полет по маршрута Кърджали - Асеновград - Пазарджик - Вакарел - София, но над Рила попада в мъгла и се налага полетът да бъде навигиран от диспечер на РВД София.
Малкото транспортно самолетче се забива челно в скалите край връх Свети Дух близо до село Мала Църква. Загиват 11 души. Единствен футболистът на "Арда" (Кж) Христо Геренски оцелява по чудо и е спасен от местен овчар.
Интересно, но факт: В Кърджалийско има редовна летателна площадка! Къде се намира? Как "Летище Кърджали" бе запорирано от хотел с казино - четете утре във всекидневника "24 х 7 Родопи"
24rodopi.com
...kak taka tochno kato po komnda,jitelite na kvartal GLEDKA preceniha che se leti nezakonno?
ОтговорИзтриванеА винетка за пчеличките дали са купили нашите аги богаташи.
ОтговорИзтриванеЗащото разни далавери са ставали при връщане на земите в района на Горна гледка. Появили са се нови собственици на апетитни парцели покрай главния път. Сега ако индустриална зона се построи, пак ще има далавера, цените на съседни имоти ще хвръкнат много нагоре.
ОтговорИзтриване