За шест години може да бъде построена нова автомагистрала, която да свърже Дунав с Егейско море. Германски, испански, френски, италиански и гръцки компании са сред потенциалните концесионери за строителство на новия аутобан "Дунав - Егея", който е част от проекта ABC+De за връзка между Егейско море и Балтийско море, както и за река Дунав, съобщи инж. Румен Марков, цитиран от „Монитор“.
Сред изискванията към евентуалния концесионер е да е изградил поне 50 километра магистрала и след това да ги е експлоатирал, което автоматично изключва български компании. Пред „Монитор“ инж. Марков коментира, че са проведени са разговори с Европейската инвестиционна банка, Европейската банка за възстановяване и развитие и Световната банка, които имат интерес за финансиране на проекта. Български проект е представен за разглеждане от новата Политика на ЕС за Транс-Европейската транспортна мрежа (TEN-T) до 2023 г.
Преди да се премине към строителство на магистралата се предвиждат няколко стъпки. Създаване на ново дружество, което ще участва в търга за магистралата, решения на правителствата на България и Гърция и подписване на меморандум по проекта до март 2020 г. До септември 2021 г. трябва да се приключи с проектирането и провеждането на процедурите по екологията, по ЗУТ, придобиването на правата върху имотите, през които ще минава магистралата, да бъдат получени всички разрешения за строителство по цялото трасе на магистралата. Едва след това ще започне строителството на обекта, което ще отнеме три години. Началото на експлоатацията на магистралата е планирано за 2025 г. с концесионен срок до 2067 г.
Инж. Румен Марков съобщи, че проектът на нова магистрала е представен на вицепремиерите Томислав Дончев и Марияна Николова, както и в Министерството на регионалното развитие и благоустройство.
Дължината на АМ "Дунав - Егея" е 367,285 км, от които 327,865 км в България и стойност на изграждане около 1 860 520 853 евро, а в Гърция дължината на трасето е 39,420 км, като стойността за изграждането ще бъде близо 356 357 148 евро без ДДС. Магистралата е проектирана по новата ресорна наредба за скорост 140 км в час, като само през Света гора предвидената скорост е 120 км в час.
По думите му по-добре е да се откажем от скоростния път Русе - Велико Търново, защото загубата на похарчените досега около 600 000 лева ще бъде компенсирана от ползите на новата магистрала за икономиката на страна и за хората. Програмата на дружеството до 2025 г. , която предвижда изграждането на магистрали и пътища по направлението Север - Юг на страната: магистрала "Дунав - Егея", магистрала "Черно море", изграждането на три моста над Дунав при Оряхово, Свищов и при Силистра и скоростни пътища, които да свързват новите мостове с магистрала "Хемус", с магистралата от Видин до Ботевград, възлиза на 5,6 млрд. лева без ДДС.
От тази сума 3,6 млрд. лева ще бъдат осигурени от концесионера на магистрала "Дунав - Егея", а останалите 1,9 млрд. лева - от публични средства. По новата магистрала също ще има изградена тол система, като базата за техния размер е съпоставима със сегашните в Сърбия, а таксите ще влязат в сила през 2025 г., когато се очаква да е първата ефективна експлоатационна година на новата магистрала. Освен това се очаква към тази година българите да са с по-голямо благосъстояние и да могат да си плащат. Предвижда се за екологичните автомобили тол таксите да бъдат намалени. Тол тарифата предвижда за километър таксата за леки коли да е 3,5 евроцента, 5 евроцента - за лекотоварните, 12,5 евроцента - за товарни и автобуси, и 20 евроцента за товарни с ремаркета. Цените са с ДДС и са обявени в евро, защото тогава вече би трябвало страната да е в Еврозоната. Финансовият анализ показва, че при очакваните потоци от превозни средства и при тези тол такси проектът би трябвало да е интересен за концесионерите. Очаква се концесията да бъде в максималния, позволен от закона срок, след което магистралата ще бъде предадена на държавата.
Главният проектант на новата магистрала инж. Ванчо Тошев напомни на пресконференцията, че всички български магистрали са строени основно да осигурят връзка между Изтока и Запада, а новата магистрала ще е единствената, която да ще свързва Севера с Юга. Той изтъкна, че е голямо предизвикателство проектирането на трасето на новата магистрала, която на българска територия свързва Русе с Маказа, защото преминава през реките Русенски Лом, Янтра, Тунджа, Марица, Арда, по трасето ще бъдат изградени тунели, виадукти, мостове, както и около 40 пътни връзки с магистралите "Хемус", "Марица" и "Тракия", както и с първокласни и второкласни пътища на страната.
24rodopi.com
Share To:

24rodopi

Post A Comment:

16 comments so far,Add yours

  1. Анонимен11/11/19 21:34

    В този проект включен ли е околовръстен път за Кърджали?

    ОтговорИзтриване
    Отговори
    1. Мохамед12/11/19 06:26

      Няма да е необходим. Магистралата ще минава извън града.

      Изтриване
  2. Анонимен11/11/19 22:08

    Според този проект Кирково трябва да стане областен център !

    ОтговорИзтриване
  3. Анонимен12/11/19 07:18

    А дано ама надали...

    ОтговорИзтриване
  4. Анонимен12/11/19 08:18

    Недйте избързва.Областния на Кърджали не се произнесъл още.

    ОтговорИзтриване
  5. Анонимен12/11/19 08:19

    Най-сетне нещо смислено да прочета в тоя сайт.

    ОтговорИзтриване
  6. Анонимен12/11/19 08:26

    Околовръстния път за Кърджали така или иначе извън града.

    ОтговорИзтриване
  7. Анонимен12/11/19 10:02

    Да помислимъъъъ колко комисионнъъъъъъъ ще даватъъъъъъъъъъъъ за бг айдуцъте и тогава може да скочи още няколко пъти иначе ше помислимъъъъъъъъъъъъ

    ОтговорИзтриване
  8. значи околовръстен път след 6 години.

    ОтговорИзтриване
  9. Анонимен12/11/19 13:08

    Браво идеите са чудестни.Дано се реализира и тогава района ще тръгне във финансово отношение .Нека се помисли и за летище в област Кърджали.

    ОтговорИзтриване
  10. Анонимен12/11/19 15:37

    Ха дано ,ама надали..Може би след 100 години...

    ОтговорИзтриване
  11. Анонимен12/11/19 15:40

    Какво летище, какво околовръстно, какви 5 лева? Написано е, концесионерите се интересуват от печалбата си, Кърджали остава встрани. Ние ще си пуфтим по Беломорски + 7 лева до най близкия плаж.

    ОтговорИзтриване
  12. Анонимен12/11/19 20:38

    Изглежда гермаците са извадили и почистили проекта си от 40-те години ! Дано този път успеят

    ОтговорИзтриване
  13. Анонимен12/11/19 20:40

    Изглежа германците са извадили и поотупали от прахът проекта си от 40-те години на миналия век който не можаха да осъществят! Сега данл успеят!

    ОтговорИзтриване
  14. Анонимен13/11/19 14:14

    Те решили,а бате Бойко някой питали го може ли,не може ли.

    ОтговорИзтриване
  15. Анонимен20/11/19 11:07

    Bg rabota...Chakai malko...500 godini...

    ОтговорИзтриване

Съдържанието на 24rodopi.com и технологиите, използвани в него, са под закрила на Закона за авторското право и сродните му права. Всички статии, репортажи, интервюта и други текстови, графични и видео материали, публикувани в сайта, са собственост на 24rodopi.com, освен ако изрично е посочено друго. Допуска се публикуване на текстови материали само след писмено съгласие на 24rodopi.com, посочване на източника и добавяне на линк към 24rodopi.com.
Използването на графични и видео материали, публикувани в 24rodopi.com. е строго забранено. Нарушителите ще бъдат санкционирани с цялата строгост на закона.
24rodopi.com не носи отговорност за съдържанието на коментарите под публикациите.
Администраторите на блог-форума запазват правото да ограничават или блокират публикуването им. Призоваваме ви за толерантност и спазване на добрия тон.


24rodopi - FACEBOOK I 24rodopi - FACEBOOK I 24rodopi - FACEBOOK I 24rodopi - FACEBOOK

Важно: Ползвайте материалите в 24rodopi.com, но ако уважавате труда на репортерите ни, които търсят новините на терен, цитирайте сайта. Ако поставите и линк към 24rodopi.com, нищо няма да загубите.

Администраторите на форума на rodopi24.blogspot.com пък призовават за толерантност и спазване на добрия тон под дописките. Те запазват правото си да ограничават или блокират публикуването на мнения.