След
като Община Кърджали увеличи за последно таксата за битови отпадъци през 2015
година, промяна предстои и за 2021-ва година.
„Темата
е деликатна и налага коректно и експертно да се обясни за какво точно иде реч.
Аз като общински съветник и жител на Кърджали никога не бил подкрепила едно
увеличение, ако не чуя железни аргументи, че това се налага. Конкретно за
предстоящата промяна на ставките трябва да отбележим, че увеличението не касае
самата такса смет заради услугата по събирането и транспортирането на
отпадъците, както и за поддържане на чисти територии, а защото през 2021-ва размерът
на отчисленията за депониране са увеличава от 36 лева на тон на 82 лева на тон.
Няма община в България, която може да си позволи да покрива тази разлика от
други приходни пера. Сериозно е увеличението на размера на отчисленията за
депониране, близо 120 %!“, пояснява Елван Гюркаш, председател на Постоянната
комисия по бюджет и финанси в Общинския съвет в Кърджали.
През
последните 4 години гражданите и представителите на бизнеса в Кърджали не бяха
натоварвани с повишаване размера на таксата за битови отпадъци. В този период
разходите за услугите надвишаваха значително приходите, и която разлика се
поемаше от други пера в бюджета на Общината.
Решението
за увеличаване на такса смет предстои да се гласува на последното за годината
заседания на разпоредителния орган.
„Дискусията
за таксата трябва да лежи само на експертна основа, популизмът е грешна
стратегия. Трябва да подходим отговорно“, допълва шефката на финансовата
комисия.
Община Кърджали, както и повечето общини в Република България продължават да бъдат своеобразно санкционирани с повишаване размера на сумите за отчисления по чл. 64 от Закона за управление на отпадъците, твърди кметът на Кърджали д-р инж. Хасан Азис.
Размерът
на отчисленията по чл. 64 от Закона за управление на отпадъците (ЗУО) за
депониране на 1 тон отпадък от 36 лв. на тон през 2016 г., се увеличава на 82
лв. на тон през 2021 г.
„В
случай, че през 2021 г. размера на отчисленията не се актуализира, приет от
Общински съвет Кърджали за 2016 г., събраните отчисления за 2021 г. ще бъдат в
размер на 763 200,00 лв. /21 200,00
т/отпадък х 36 лв./т./, а дължимите са в размер на 1 738 400,00 лв. /21 200,00
т/отпадък х 82 лв./т./ т.е. дофинансирането с други приходоизточници от местния
бюджет ще бъде в размер на 975 200,00 лв.;
От
направения анализ е видно, че
дофинансирането на дължимите отчисления съгласно чл. 64 от Закона за
управление на отпадъците е в размер на 2 381 621,10 лв. и ще бъде за сметка на
други собствени приходи, което значително
ограничава възможностите на Община Кърджали за изпълнение както на
инвестиционната програма с ключови и значими обекти, така и изпълнението на
основните разходи и отговорности на общината. Ето защо от изключителна важност
е събирането на дължимите отчисления и актуализиране на план-сметката“,
коментира кметът на Кърджали.
Планираните
разходи по план-сметката за 2021 г. са в размер на 6 961 621лв. като
единствената промяна от действащата план-сметка от 2016 г. е актуализацията на
отчисленията по чл. 64 от ЗУО, подчертава той.
Община
Кърджали очаква от такса за битови отпадъци постъпления в размер на 6 961 621
лева. От тях за отчисления по чл. 60 и
по чл. 64 от ЗУО ще бъдат похарчени 2 381 621 лева.
24rodopi.com
Догодина и другите имотни данъци 100% нагоре, ха пак дръжте празни апартаменти при 500 лева данъци, а след 2-3 години като стане 1000 данък +битови отпадъци и почва да фъшка въздуха от имотния балон..
ОтговорИзтриванеА къде ти е синята зона бе кмете?
ОтговорИзтриване„Довиждане“ е думичка красива.
ИзтриванеИзпълнена е, някак си, с мерак.
Тя казва: „чини ми се, теб те бива
и се надявам да се видим пак“.
не може селата да плащат стотинки а разходите за гориво да са в пъти повече се...стига са се правели на луди в общинатааа
ОтговорИзтриванеДори когато спя и сънищата
ОтговорИзтриванеме засипват с отпадъци
изгребвам ги
за да видя усмивката ти
в онзи наш таен меандър
това не е поезия
няма да проверявам
броя на клишетата
ще те погледна
за да изговоря
страшното
и изхвърлящо ме нагоре
изпълване с глас на думите
което звучи като катастрофа и спасение
едновременно.
Сметките ви нещо не са правилни!Един път дофинансиране от 975 200,00 лв, а след това дофинансирането на дължимите отчисления съгласно чл. 64 от Закона за управление на отпадъците е в размер на 2 381 621,10 лв.????????????????????????????????????????????????????????????
ОтговорИзтриванеА защо перфектният Областен управител не се намеси за намаляване на държавната такса за депониране! Така таксата на гражданите няма да се вдигне и няма да има популистко обжалване в съда!
ОтговорИзтриванеА защо общината не построи модерно депо или инсталация за преработката му както са и изискванията
ИзтриванеТакса смет е незаконен имотен данък. Плаща се промил от данъчната оценка на имот, дори и имотът да не се ползва.
ОтговорИзтриванеНяма онлайн приложение, работещ механизъм за отказване, та трябва хората да обикалят различни институции, да събират документи и да се редят на опашка, за нещо, което не се ползва и не генерира отпадъци, но са длъжни да плащат. Таксата трябва да зависи от количество боклук, брой жители, превозни разстояния, използвани технологии, ефективност на системи за разделно събиране и да се премине към индивидуално отчитане на количества и определяне на индивидуални такси.
В действителност изобщо не се отчитат количествата отговарящи на реалното събиране, извозване и депониране, да не говорим, че нищо не се прави по разделно събиране, обезвреждане в депа или в специални съоръжения. В действителност областта се обезлюдява, но се повишават данъци и такси и политически назначените удобно цитират непрозрачни закони.
Всеки който е вдигнал какъвто и данък или такса, после добро не е видял!!!
ОтговорИзтриване