Да си спомним какво е написал Дядо Вазов в „Епопея на забравените“:
Миралай Тефик бей, по ориенталски мъдър, усещал накъде върви съдебният процес, но и виждал как достойно, по мъжки се държи подсъдимият. И сърцето му се изпълвало с уважение към него. В тези мигове на тежък двубой той забравял, че с българина са непримирими врагове и усещал, че иска да му помогне. След всеки разпит миралаят разбирал, че Левски е готов да приеме смъртта и няма за нищо на света нито да се откупи, нито да се предаде. Затова, признавайки собственото си поражение, възкликнал пред своя помощник Орхан бей: "И аз, ако не бях турчин и ако не бях миралай, щях да тръгна след този човек!"
Уплашен, Орхан бей го прекъснал: "Луд ли си, Тефик бей? Дирите на този човек свършват до бесилото!"
Тогава миралаят изрекъл пророчески думи: "Не - започват от бесилото! Ние с тебе живеем, за да умрем, а този мъж умира, за да живее!"
***
По стечение на обстоятелствата народната певица Петкана Хъшова от софийското село Лозен станла свидетел на обесването на Левски. Нейният разказ е записан от фолклористката и музиковедка Райна Костенцева и отпечатан в нейната книга "Моят роден край София". Тя е дъщеря на възрожденския книжар Михаил Костенцев - съратник на Левски. Завършила е музикалното си образование в Женева и станала професор. Владеела три езика. Общувала е с Яворов, Гео Милев, Пенчо Славейков и други ерудити от онова време.
През 1943 г. тя записва разговора си с баба Петкана, която тогава вече е 90-годишна, но била с ясно съзнание и бистър ум. Като момиче Петкана била красива, природно интелигентна. Препоръчана била за слугиня на турски големец. Станала бавачка на двамата му сина - 5- и 6-годишни. През 1873 г. била на 20 години. В деня на екзекуцията на Левски беят поръчал на бавачката Петкана да се пременят тя и децата с нови дрехи и да отидат да гледат как "ще бесят гяурина Васил Левски, дето искал да свали султана и той да стане цар на гяурите". Всички се запътили към бесилката, където се бил събрал много народ. Петкана с децата на бея настанили най-отпред, при турските първенци, та да гледат и чуват добре.
Пред изповедника си отец Тодор Васил Левски казал: "В младините си бях йеродякон Игнатий. Напуснах службата в съзнание, че бях повикан да изпълнявам друга, по-належаща, по-висока и по-свещена служба към поробеното отечество, която... дано..."
Сълза се отронила от очите му и той помолил свещеника да се помоли Богу за йеродякон Игнатий.
Пред самото бесило Васил Левски се изправил и тихо запял турска песен. Тази песен останала в главата на Петкана и тя казала, че ще я носи и в гроба си. И запяла отново песента. Райна Костенцева се усъмнила, но бабата казала, че вижда случката като ден днешен. В песента се казвало на славея да не пее повече, да не го буди, защото няма за къде вече да бърза.
В превод на български песента звучала така:
Сега почувствах сърцето си,
черни кърви капят.
Не пей, славейо, имам време.
Нямам майка, баща,
не пей, славейо,
спри, имам време...
Васил Иванов Кунчев е най-високата мярка за устрем към свободата, доброта, моралност и етичност в нашата история. Единствената разлика между Дякона и Христос е тази, че гробът господен е известен, а гробът на Дякона още го търсим...
От
Фрог нюз
Казват, че убийците винаги се връщат на местопрестъплението. Вика ги духът на жертвата, която са погубили. Случаят с палача на Васил Левски е далеч по-драстичен. Иванчо Хаджипенчович не само се навърта около мястото на бесилката, но вдига къща само на 150 метра от него. И там почива.
Иванчо
е роден през 1822 г. в Русчук. Учи право в Париж, връща се и начева бляскава
кариера. Валията на Дунавския вилает Митхад паша му възлага асимилаторската
политика. Идеята е да се открият смесени турско-български училища, които
лека-полека да претопят българщината. Иванчо старателно заляга над проекта.
Усърдието
на Хаджипенчович стига до ушите на самия падишах. През 1868 г. той е извикан в
Цариград, назначен е в имперския Държавен съвет и във Върховния съд. На гърдите
му светва първото османско отличие. “Хаджи Иванчо ефенди Пенчович, член от
Държавния съвет, прие нишан Меджидие, трети клас”, съобщава в. “Турция”.
С
времето декорациите се множат и Христо Ботев го нарича “обершпион, накачен с
всякакви ордени и храчки”.
През
1872 г. Иванчо пише донос до великия везир Махмуд Недим паша. Документът е
пространно изложение за съществуването на тайна революционна организация сред
българите. С този текст той има решаващ принос в залавянето на Васил Левски.
Сега обаче наградата не е орден, а високата чест лично да осъди Апостола на
свободата и неговите сподвижници.
Заедно
със Саиб паша и Шакир бей Иванчо е командирован в София. Двата феса си нямат
хабер от правораздаване и разчитат на него да изпедепса присъдите с французка
перфидност и ориенталска жестокост.
Процесът
започва на 9 декември в софийския конак. Десетки комити са изправени пред
трибунала. Иванчо топи перо и парафира присъда след присъда. Той се подписва
само с Иванчо – без фамилията, защото всички познават лицето, декорирано с
ордени и храчки.
На
14 декември 1872 г. е издадена смъртната присъда на Димитър Общи. Нашият юрист
стиска перодръжката и полага лаконичното Иванчо. На 14 януари 1873 г. и Васил
Левски е пратен на бесилото. След като надълго и нашироко са разказани деянията
на Апостола, под личната редакция на Иванчо излиза следният текст:
“Понеже
всичко гореизложено е установено с положителност, то на основание изричното
повеление на чл. 55, ал. 1, чл. чл. 56, 66 и ал. 2 на чл. 174, реши се:
споменатият Дякон Левски да бъде осъден на смърт чрез обесване.”
“Няма
по-окумуш за депутатин от наш Иванчо!”, възкликват след Освобождението
русчуклии. И го избират за народен представител в Учредителното събрание. През
1879 г. душегубецът сменя феса с калпак, маха турските ордени от сетрето си и
хваща файтон за Търново.
Тук
намества достолепната си снага в бившия турски конак, където заседава
събранието. Иванчо усеща нещо особено да витае във въздуха. Това е духът на
Левски. След залавянето той е разпитан първо тъкмо в този конак.
Сетне
Иванчо е член на Държавния съвет и на Върховния съд на Княжество България.
Точно както по време на игото! Левски продължава да го тормози от отвъдното.
Палачът вдига къща в комшулука край бесилото, където днес е паметникът на
Апостола. Смъртта го прибира на 25 март 1894 г.
От
„Опознай България“
24rodopi.com
много сте далеч от историята чак пък да свали султана.
ОтговорИзтриванеРуснака не го ли свали ? по Дунава още седят останките иди ги виж
ИзтриванеСамо 3 заптиета са го карали към София
ОтговорИзтриванеЗащо никой не ср опитал да го спаси????
Hародът е в очакване да стане народ (както е и сега), но само ако някой му каже, че може да има полза от това.
ОтговорИзтриванеЗащо ли този Иванчо го оприличавам на много, много началници във всички държавни институции. Век и половина след това нищо, нищо не се е променило на територията. Навсякъде на високите постове са все "Иванчовци" - некомпетентни, алчни и правещи това, което им наредят.
ОтговорИзтриванеЗа съжаление...
ИзтриванеИванчо сменил феса с калпак. Днешните имат по-голям избор за пред хората. Смениха червените книжки със сини, пембяни, зелени, жълти, турскисини но в душите си останаха винаги червени.Същото направи Турчев с капитан Петко Войвода.За ибрикчии и предатели винаги има хляб
ОтговорИзтриванеЕ и? Кой обеси Васил Левски ?
ОтговорИзтриванеА КОЙ ПРЕДАДЕ ЛЕВСКИ
ОтговорИзтриванеКъв славей на 19-ти февруари бе мааму дайба. Хептен ни зимахте за балъци.
ОтговорИзтриванеПоклон, Апостоле! Ние не те заслужаваме!
ОтговорИзтриванеКой е издал смъртната присъда???
ОтговорИзтриванеDostoen za uvajeniye çovek,aşkolsun...
ОтговорИзтриванеКак робите учели право из Европата!!! Ей това не го разбирам! Робска е психиката, не миналото!! Историята я превърнаха в пропаганда, даже и сега 2021 година! Какъв народ, дякон, какев народ и управници Левски???
ОтговорИзтриванеКак робите учели право из Европата!!! Ей това не го разбирам! Робска е психиката, не миналото!! Историята я превърнаха в пропаганда, даже и сега 2021 година! Какъв народ, дяконе, какъв народ и управници дяконе Левски???
ОтговорИзтриване