- Г-жо Налбант, демографската криза е най-сериозният проблем пред страната ни. България губи най-ценния си ресурс - хората. Как ДПС вижда промяна в икономическата картина на страната, за да се спре миграцията?

-За последните седем години 400 000 души са напуснали страната. Защо?

Защото образованите търсят добра реализация, а бедните - препитание. Дори само това е достатъчно, за да направим връзка със състоянието на страната и с начина на управление. В България има безработни, а се търси квалифицирана работна ръка, има подготвени хора, а няма къде да се прилага компетентността им. Това е тотален дисбаланс между пазара на труда и образователната система, между икономиката и потребността от кадри.

Много усилия са необходими за ограничаване на миграцията. И е вярно, че те са най-вече в сферата на икономиката. За промяната в нея ще се произнесат специалистите в тази област, но дори и неспециалисти могат да признаят, че това е свързано с преход към по-широко използване на ИКТ във всички сфери на живота, с автоматизация, цифровизация, иновации във високотехнологични области - изкуствен интелект, роботика и т.н. В същото време пред нас се задава и пътят към чиста вода, храна, въздух и енергия. Необходими са подготвени хора и образователната система трябва да отговори на това предизвикателство. Резултатът трябва доведе до търсене на работа и доходи в страната, а не извън нея.

 

- Преди 89-та година, училищната система в България даваше едно класическо образование. След това започна промяна, много експерименти, които свалиха нивото. Какво трябва да се промени, за да може оценката на реформите в тази сфера да е поне Много добър?

-Може би първо трябва да споменем някои от причините за „свалянето на нивото“: учебни планове, програми и съдържание с голяма доза академизъм и с малка доза приложимост; необвързаност на професионалното образование и обучение с реалните потребности на пазара на труда; липса на прозрачност и наличие на лобизъм при изготвянето и одобряването на учебниците; фаворизиране на отделни предмети; териториална и социална сегрегация на училищата и на учениците; предрешени конкурси на всички нива; липса на стандарти в базовата и в продължаващата квалификация на учителите; проблем с престижността на учителската професия и т. н. и т. н.

Но най-съществената причина е в това, че училищата се надпреварват за по-голям брой ученици и по-голям брой паралелки, защото този брой е обвързан с финасирането. Голямата цел – качественото образование за всеки ученик се подмени. Вина за това нямат училищата, а написаните норми в правната уредба. Премахна се осмият клас в основното образование, с което се намали броят на учениците в основните училища;  увеличи се с 10%, а с разрешение на министъра с още 10% броят на учениците  в паралелки на някои училища, с което се намали броят на учениците в малките населени места... Стремежът към по-голямо количество намали стремежа към качество.

Това не може да продължава. Да, реформите са неизбежни, защото не може образованието в страна, която има изключителен потенциал, да остава на последните места при международните изследвания.

И още нещо. Уважавам всеки, който работи за българското образование. Но за да можеш да управляваш успешно, критерият „любопитството към живота“, с който Сергей Игнатов избра свой заместник, не е достатъчен. Не са достатъчни и реформи на парче с апликации и кърпежи. Хората, които могат да управляват тази система, трябва да са били в нея,  да я познават добре и да са смели в решенията си. Тогава вече реформите биха могли да бъдат оценени позитивно.

 

-Учителите са сериозен фактор за качеството на образованието. Продължава ли тази професия да бъде непрестижна?

-До пандемията само 17,7% от учителите са на мнение, че обществото оценява професията им. Извънредните мерки ги поставиха пред изпитание и независимо от трудностите, учителите се справят. Надявам се това да е променило отношението към тях. Но има и Но:

Заплатите им са увеличени, но резултатът е умора, професионално прегаряне и демотивация. Материалната база на училищата е обновена, средата е дигитализирана. Но това изисква висока квалификация на учителите, каквато липсва.

Когато през 2013 г. За втори път станах заместник-министър квалификацията попадна в моя ресор. Знаете ли какво заварих?  Квалификациите (и то краткосрочни) се провеждаха в най-скъпите хотели, обучители бяха фирми, нямащи нищо общо с образованието, намеси се прокуратура, имаше досъдебни производства… На учителите това не им е нужно. Те искат друго – качествена начална и продължаваща квалификация. И това можеше да се случи с Националната стратегия за развитие на педагогическите кадри, която бе приета през май 2014 г. От МС и в която заложихме държавно регулиране на професията „учител“. Във всички страни от Европейския съюз това е факт. Защо у нас се подмени?  Ако бяха въведени стандартите за подготовка на учителите и за продължаваща квалификация, сега учителите по-лесно щяха да се справят. Защо има регистър на програмите, а не регистър на организациите, които могат да правят квалификации? – защото програмата не носи отговорност, но организациите носят и това е магистрала за корупция на всички нива. Къде се висшите училища в тази дейност? Защо се закри дирекция „Квалификация“ в МОН? Въпросите са твърде много и учителите могат да си отговорят на тях.

Аз съм учител по професия и проблемите на колегите ме вълнуват. Била съм пет години председател на Отрасловия съвет в средното образование. Радвам се, че учителските синдикати продължават да ценят направеното от мен.

 

-В страната ни се „нароиха“ десетки университети, количеството обаче не предопределя високото качество, каква е визията за „дипломите на килограм“?

-Визията не е добра. Не е случайно и това, че голяма част от завършилите средно образование и владеещите езици избират висши училища извън страната. Не съм привърженик на конкуренцията в средното образование – там принципът следва да е взаимодействие. Но във висшето образование конкуренцията трябва да е валидна в пълна степен – между висшите училища, между факултетите, между катедрите и между студентите. Автономията на висшите училища дава прекрасна възможност за това. За съжаление тази автономност е криворазбрана. Вместо високо качество, вместо изграждане на научно-изследователски центрове, вместо обвързаност с пазара на труда, част от висшите училища търсят осигуряване на преподавателска заетост и брой студенти. В резултат на това голяма част от добрите ученици избират престижни университети в чужбина и се справят чудесно. Проблемът е, че остават там.

Единственото висше училище попаднало на 601-650 място в класацията на най-добрите 1000 в света е СУ „Св. Климент Охридски“. Съгласете се, че това не е достатъчно.

 

- Силната и модерна икономика зависи от интелектуалния потенциал на младото поколение, което е изключително обвързано с образованието – каква е програмата на ДПС в този сектор? Вие сте била и заместник-министър на образованието. Как ще дефинирате „Успешен образователен модел“?

-Дефинирането сигурно не е трудно. Трудното е да се обединим във вижданията си за успешен образователен модел. Защото освен необходимостта от експертност, воля и смелост за реализирането му, този въпрос засяга всички семейства в България и решаването му следва да е приемливо за тях. Един успешен образователен модел следва да преодолее явлението „елитно училище“, защото това е в пълно противоречие с  равния достъп до качествено образование. Разделителните линии: елитни училища – квартални училища; такива, чиито бюджети им позволяват развитие и такива, които едва оцеляват, иновативни – обикновени училища, просто не допускат равен достъп до качествено образование. В една от най-добрите образователни системи в света – финландската, няма елитни училища, защото всяко едно от тях е достатъчно добро.

Успешното образование включва няколко компоненета, всеки от които е достатъчно значим.

Първо, това е качеството на образованието, даващо интегрирано познание за света: за природата, за обществото и за човека и то полезно и приложимо познание. Налага се преразглеждане на учебните планове, програми и съдържание; на учебниците и учебните помагала; началната и продължаващата квалификация на учителите; начина на финансиране; структурата на средното образование; управлението...

Второ, това е доброто училище. Училищата в цялата страна трябва да бъдат достатъчно добри - дотолкова, че родителите да не си задават въпроса къде да си запишат детето. Те трябва да предоставят за всеки ученик топла и здравословна храна, материална база, здравно обслужване, условия за спортуване и развиване на различни умения. Това се отнася и за детските градини. Всичко това следва да бъде безплатно за децата, за техните семейства.

Трето, това е доброто и професионално управление на образованието – без предрешени конкурси, без партийни пристрастия, без краткосрочни ефекти, а със средносрочни и дългосрочни политики, защото става въпрос за бъдещето на България. И в този процес общините следва да вземат реално участие.

Да, това е сериозен финансов ресурс и ефектът няма да се прояви в рамките на един мандат. Но ако всички сме съгласни, че образованието следва да бъде национален приоритет, трябва да се обединим и около финасовите измерения на този приоритет.

Защото доброто образование не е самоцел. То развива икономиката, дава професионална реализация, осигурява доходи, дава самочувствие и на отделния човек и на обществото.

Купуването и продаването на гласове е престъпление!

Share To:

24rodopiavtor

Post A Comment:

2 comments so far,Add yours

  1. Анонимен30/3/21 10:27

    Не знам дали сте запознати с образованието в момента,ще ви просветна за да влезнете поне малко в час:масово учениците не могат да си напишат трите имена,вие ще ми говорите за образование!

    ОтговорИзтриване
  2. Анонимен30/3/21 10:40

    Пълни глупости.Няма как да спрете миграцията.Младите бягат защото немогат да се реализират в страната.Независимо какво си завършил,колко си подготвен неможеш да се реализираш ако не си партиен ясладжия.Много от подготвените хора избягаха,защо не искат да бъдат управлявани от простаци и ясладжии.
    А нивото на образованието никога няма да бъде това което беше до 1989 г.Има завършили висшисти,не могат да кажат две думи на български,не могат да напишат едно изречение на бгарски.

    ОтговорИзтриване

Съдържанието на 24rodopi.com и технологиите, използвани в него, са под закрила на Закона за авторското право и сродните му права. Всички статии, репортажи, интервюта и други текстови, графични и видео материали, публикувани в сайта, са собственост на 24rodopi.com, освен ако изрично е посочено друго. Допуска се публикуване на текстови материали само след писмено съгласие на 24rodopi.com, посочване на източника и добавяне на линк към 24rodopi.com.
Използването на графични и видео материали, публикувани в 24rodopi.com. е строго забранено. Нарушителите ще бъдат санкционирани с цялата строгост на закона.
24rodopi.com не носи отговорност за съдържанието на коментарите под публикациите.
Администраторите на блог-форума запазват правото да ограничават или блокират публикуването им. Призоваваме ви за толерантност и спазване на добрия тон.


24rodopi - FACEBOOK I 24rodopi - FACEBOOK I 24rodopi - FACEBOOK I 24rodopi - FACEBOOK

Важно: Ползвайте материалите в 24rodopi.com, но ако уважавате труда на репортерите ни, които търсят новините на терен, цитирайте сайта. Ако поставите и линк към 24rodopi.com, нищо няма да загубите.

Администраторите на форума на rodopi24.blogspot.com пък призовават за толерантност и спазване на добрия тон под дописките. Те запазват правото си да ограничават или блокират публикуването на мнения.