24rodopi.com/Общество

Реджеп Тайип Ердоган откри днес голям висящ мост над турския проток Дарданели.

Мостът "Чанаккале 1915", свързващ европейския бряг с и азиатския, беше построен от турски и южнокорейски фирми с инвестиция на стойност 2,5 милиарда евро. Той е най-дългото висящо транспортно съоръжение в света от гледна точка на разстоянието между двете опорни кули.

Това е четвъртият мост, свързващ Европа и Азия в Турция, и първи над Дарданелите. Опорните му кули са високи 318 метра, а общата дължина на моста е 4,6 километра заедно с виадуктите към него, посочват турските медии.

Турският президент откри новата придобивка на 18 март, в деня на победата на Османската империя при Чанаккале на днешния ден през 1915 година.

Една от най-тежките и кръвопролитни битки в Първата световна война е тази при Дарданелите (Чанаккале). В продължилите 13 месеца сражения има половин милион жертви.

Основната морска битка протича на 18 март. Победата на турската армия при Галиполската операция е преломен момент в историята на страната, тъй като след нея започва разпадането на Османската империя.

Дава се началото на Турската война за независимост и обявяването на републиката 8 години по-късно, през 1923 година, под ръководството на османския офицер Мустафа Кемал.

В чест на тази победа, през март 2017 година, започна строителството на висящия мост над протока Дарданели - “Чанаккале 1915”, свързващ Европа и Азия.

Разположен е на юг от градовете Лапсеки и Гелиболу и пресича пролива на около 10 км на юг от Мраморно море.

Изграден е от стомана. Дълъг е 3563 метра, широк е 43,06 метра. Двете му опорни колони са високи по 318 метра, което го прави втория по височина в Турция след моста Явуз Султан Селим. (висящ мост в северния край на Босфора, наречен на името на Султан Селим I, открит през 2016 година).

Платното на моста “Чанаккале 1915” има 6 ленти за движение, по три във всяко направление, като част от автомагистралата Къналъ-Балъкесир, дълга 321 км и струваща 2,8 милиарда долара.

Също така мостът има по 2 пешеходни пътеки от всяка страна. Таксата за преминаване е 15 €.

Мостът задминава с 32 метра японския “Акаши Кайкьо”, над пролива Акаши, построен през 1998 година и свързващ град Кобе с остров Аваджи.

"Чанаккале 1915" е създаден от интернационален екип - турци, корейци, японци, британци, холандци, иранци, филипинци в лицето на 670 инженери и над 5000 работници, с участието на 740 строителни машини и 106 подизпълнители. Мегапроектът е на стойност 1 милиард британски паунда.

Share To:

24rodopi

Post A Comment:

19 comments so far,Add yours

  1. Ударно и Мощно Браво на Великия СУЛТАН...нема да е лошо Българските управници да взимат пример от СУЛТАНА по важни и значими национални обекти

    ОтговорИзтриване
  2. Анонимен18/3/22 21:34

    А Бойко Борисов откри, че милиардерите не ги лови Закона.

    ОтговорИзтриване
  3. Анонимен18/3/22 21:43

    👏👏👏👏👏👏👏👏👏👏

    ОтговорИзтриване
  4. Анонимен18/3/22 22:00

    bravo mister Erdogan, bravo Turkiye.

    ОтговорИзтриване
  5. Анонимен19/3/22 05:19

    Кой сега за пореден път строи мостове между континенти, пътища между народи, и кой е в криза, оправдавайки се с войната? Поздрави на великолепна Турция от братска България! Дано винаги да сте и до България!

    ОтговорИзтриване
  6. Анонимен19/3/22 06:22

    За минаване 15 ЕВРО нямам думи

    ОтговорИзтриване
  7. Анонимен19/3/22 08:15

    Урааааааа на път за Турските курорти няма да прекосим водата с ферибоот .
    Даваме 20€ и сме в отсрещният бряг !!!
    Ерджан …

    ОтговорИзтриване
  8. Анонимен19/3/22 08:43

    При нас ко стана, нито построиха магистралите нито намериха откраднатите пари. Браво.

    ОтговорИзтриване
  9. Анонимен19/3/22 11:17

    Каква е уловката? Частниците инвестират 2,5 милиарда евро срещу, които получават от държавата към 7 милиарда евро. Ето как строи Ердоган:
    За моста Чанаккале Ердоган даде дневна държавна гаранция за преминаване на 45 хиляди превозни средства. В дадената гаранция таксата за превозно средство е 15 евро + ДДС. Годишната гаранционна такса на моста е приблизително 400 милиона евро, а общият размер на държавната гаранция през периода на 17г. експлоатация, е приблизително 7 милиарда евро. Частните инвеститори ще предадат моста във владение на държавата след 17 години експлоатация.
    17 години преминал не преминал, всеки турски гражданин ще плаща с данъците си.

    ОтговорИзтриване
  10. Анонимен19/3/22 12:08

    Де да беше и БЪЛГАРИЯ ДА ИМА ТАКЪВ СВЕТОВЕН ЛИДЕР. А КАЗВАТ ЧЕ Е ДИКТАТОР. А НАШИТЕ??? "ВСЕКИ НАРОД ЗАСЛУЖАВА СВОЯТА УЧАСТ"

    ОтговорИзтриване
  11. Анонимен19/3/22 12:09

    Де да беше и БЪЛГАРИЯ ДА ИМА ТАКЪВ СВЕТОВЕН ЛИДЕР. А КАЗВАТ ЧЕ Е ДИКТАТОР. А НАШИТЕ??? "ВСЕКИ НАРОД ЗАСЛУЖАВА СВОЯТА УЧАСТ"

    ОтговорИзтриване
  12. Анонимен19/3/22 13:02

    Брей какъв "диктатор"...

    ОтговорИзтриване
  13. Анонимен19/3/22 13:10

    Къв Султан , бе Глупи. 21 Век султан.

    ОтговорИзтриване
  14. Анонимен19/3/22 13:11

    Да се върне Ататюрк, че да ви изтръгне болните мисли и амбиции.

    ОтговорИзтриване
  15. Анонимен19/3/22 13:14

    Bravo dunya lideri baskan Erdogan

    ОтговорИзтриване
  16. Анонимен19/3/22 17:40

    Машаллах, Реис! Стига сте го плюли! Този мост съкращава и облекчава пътуването от Егейския район към Тракия и Европа. С часове съкращава пътя (няма опашки)! Вижте си Българията - жалки магистрали, 4 години затворен тунел на "Хемус", сега другия затворен. Скоростен път Ботевград - Видин до никъде.

    ОтговорИзтриване
  17. Анонимен20/3/22 08:29

    Този мост много ми прилича на нашият въжен мост за с.Лисиците само дето не е осветен.

    ОтговорИзтриване

Съдържанието на 24rodopi.com и технологиите, използвани в него, са под закрила на Закона за авторското право и сродните му права. Всички статии, репортажи, интервюта и други текстови, графични и видео материали, публикувани в сайта, са собственост на 24rodopi.com, освен ако изрично е посочено друго. Допуска се публикуване на текстови материали само след писмено съгласие на 24rodopi.com, посочване на източника и добавяне на линк към 24rodopi.com.
Използването на графични и видео материали, публикувани в 24rodopi.com. е строго забранено. Нарушителите ще бъдат санкционирани с цялата строгост на закона.
24rodopi.com не носи отговорност за съдържанието на коментарите под публикациите.
Администраторите на блог-форума запазват правото да ограничават или блокират публикуването им. Призоваваме ви за толерантност и спазване на добрия тон.


24rodopi - FACEBOOK I 24rodopi - FACEBOOK I 24rodopi - FACEBOOK I 24rodopi - FACEBOOK

Важно: Ползвайте материалите в 24rodopi.com, но ако уважавате труда на репортерите ни, които търсят новините на терен, цитирайте сайта. Ако поставите и линк към 24rodopi.com, нищо няма да загубите.

Администраторите на форума на rodopi24.blogspot.com пък призовават за толерантност и спазване на добрия тон под дописките. Те запазват правото си да ограничават или блокират публикуването на мнения.