24rodopi.com/Общество
Реджеп Тайип Ердоган откри днес голям висящ мост над турския проток Дарданели.
Мостът
"Чанаккале 1915", свързващ европейския бряг с и азиатския, беше
построен от турски и южнокорейски фирми с инвестиция на стойност 2,5 милиарда
евро. Той е най-дългото висящо транспортно съоръжение в света от гледна точка на разстоянието
между двете опорни кули.
Това
е четвъртият мост, свързващ Европа и Азия в Турция, и първи над Дарданелите. Опорните му кули са
високи 318 метра, а общата дължина на моста е 4,6 километра заедно с виадуктите
към него, посочват турските медии.
Турският
президент откри новата придобивка на 18 март, в деня на победата на Османската
империя при Чанаккале на днешния ден през 1915 година.
Една
от най-тежките и кръвопролитни битки в Първата световна война е тази при
Дарданелите (Чанаккале). В продължилите 13 месеца сражения има половин милион
жертви.
Основната
морска битка протича на 18 март. Победата на турската армия при Галиполската
операция е преломен момент в историята на страната, тъй като след нея започва
разпадането на Османската империя.
Дава
се началото на Турската война за независимост и обявяването на републиката 8
години по-късно, през 1923 година, под ръководството на османския офицер
Мустафа Кемал.
В
чест на тази победа, през март 2017 година, започна строителството на висящия
мост над протока Дарданели - “Чанаккале 1915”, свързващ Европа и Азия.
Разположен
е на юг от градовете Лапсеки и Гелиболу и пресича пролива на около 10 км на юг
от Мраморно море.
Изграден
е от стомана. Дълъг е 3563 метра, широк е 43,06 метра. Двете му опорни колони
са високи по 318 метра, което го прави втория по височина в Турция след моста
Явуз Султан Селим. (висящ мост в северния край на Босфора, наречен на името на
Султан Селим I, открит през 2016 година).
Платното
на моста “Чанаккале 1915” има 6 ленти за движение, по три във всяко
направление, като част от автомагистралата Къналъ-Балъкесир, дълга 321 км и
струваща 2,8 милиарда долара.
Също така мостът има по 2 пешеходни пътеки от всяка страна. Таксата за преминаване е 15 €.
Мостът задминава с 32 метра японския “Акаши Кайкьо”, над пролива Акаши, построен през 1998 година и свързващ град Кобе с остров Аваджи.
"Чанаккале 1915" е създаден от интернационален екип - турци, корейци, японци, британци, холандци, иранци,
филипинци в лицето на 670 инженери и над 5000 работници, с участието на 740
строителни машини и 106 подизпълнители. Мегапроектът е на стойност 1 милиард
британски паунда.
Ударно и Мощно Браво на Великия СУЛТАН...нема да е лошо Българските управници да взимат пример от СУЛТАНА по важни и значими национални обекти
ОтговорИзтриванеА Бойко Борисов откри, че милиардерите не ги лови Закона.
ОтговорИзтриване👏👏👏👏👏👏👏👏👏👏
ОтговорИзтриванеbravo mister Erdogan, bravo Turkiye.
ОтговорИзтриванеЯна.
ОтговорИзтриванеЯшаааа
ОтговорИзтриванеКой сега за пореден път строи мостове между континенти, пътища между народи, и кой е в криза, оправдавайки се с войната? Поздрави на великолепна Турция от братска България! Дано винаги да сте и до България!
ОтговорИзтриванеЗа минаване 15 ЕВРО нямам думи
ОтговорИзтриванеУрааааааа на път за Турските курорти няма да прекосим водата с ферибоот .
ОтговорИзтриванеДаваме 20€ и сме в отсрещният бряг !!!
Ерджан …
При нас ко стана, нито построиха магистралите нито намериха откраднатите пари. Браво.
ОтговорИзтриванеКаква е уловката? Частниците инвестират 2,5 милиарда евро срещу, които получават от държавата към 7 милиарда евро. Ето как строи Ердоган:
ОтговорИзтриванеЗа моста Чанаккале Ердоган даде дневна държавна гаранция за преминаване на 45 хиляди превозни средства. В дадената гаранция таксата за превозно средство е 15 евро + ДДС. Годишната гаранционна такса на моста е приблизително 400 милиона евро, а общият размер на държавната гаранция през периода на 17г. експлоатация, е приблизително 7 милиарда евро. Частните инвеститори ще предадат моста във владение на държавата след 17 години експлоатация.
17 години преминал не преминал, всеки турски гражданин ще плаща с данъците си.
Де да беше и БЪЛГАРИЯ ДА ИМА ТАКЪВ СВЕТОВЕН ЛИДЕР. А КАЗВАТ ЧЕ Е ДИКТАТОР. А НАШИТЕ??? "ВСЕКИ НАРОД ЗАСЛУЖАВА СВОЯТА УЧАСТ"
ОтговорИзтриванеДе да беше и БЪЛГАРИЯ ДА ИМА ТАКЪВ СВЕТОВЕН ЛИДЕР. А КАЗВАТ ЧЕ Е ДИКТАТОР. А НАШИТЕ??? "ВСЕКИ НАРОД ЗАСЛУЖАВА СВОЯТА УЧАСТ"
ОтговорИзтриванеБрей какъв "диктатор"...
ОтговорИзтриванеКъв Султан , бе Глупи. 21 Век султан.
ОтговорИзтриванеДа се върне Ататюрк, че да ви изтръгне болните мисли и амбиции.
ОтговорИзтриванеBravo dunya lideri baskan Erdogan
ОтговорИзтриванеМашаллах, Реис! Стига сте го плюли! Този мост съкращава и облекчава пътуването от Егейския район към Тракия и Европа. С часове съкращава пътя (няма опашки)! Вижте си Българията - жалки магистрали, 4 години затворен тунел на "Хемус", сега другия затворен. Скоростен път Ботевград - Видин до никъде.
ОтговорИзтриванеТози мост много ми прилича на нашият въжен мост за с.Лисиците само дето не е осветен.
ОтговорИзтриване