24rodopi.com/Общество
На 22 март 2022 година умря вестник „Монитор“. Всъщност, на 22 март беше погребението, всекидневникът умря отдавна.
А
колко обнадеждаващо беше началото. Създаден от Петьо Блъсков, едно от двете
големи имена във вестникарството в България след 1989 година (другият голям е
Тошо Тошев), „Монитор“ зае огромната свободна ниша на „сериозен вестник“.
Другият беше „Дневник“.
Останалите
на вестникарския пазар се трансформираха къде срамежливо, къде непризнаващо, в
голямата група на така нар. „масови вестници“, в които може да побереш всичко –
от парламентарна новинка до гаден номер с публикуване на снимки на „умната, но
с целулит“, която гаден репортер снимал на плажа.
Когато се пише за „Монитор“ няма как да се пропусне периода на Делян Пеевски – и като собственик зад кадър, и като „реален чорбаджия“. „Монитор“, който громеше, но и който правеше пари от партньорство с министерства, общини и т. н.
Държавните пари определено „обичаха“ „Монитор“. В зората на демокрацията „24 часа“ „дебелееше“ със страници с реклами и малки обяви, душманите наричаха най-четения в зората на демокрацията всекидневник „семкаджийски“, но хората го обичаха, купуваха и четяха. Народът обичаше и даваше парите си на "24 часа" - и като го купуваше, и като си пускаше обявите "купувам, продавам" в него. При „Монитор“ преливаха страниците с институционални карета, иде реч за страшно много пари. Блъсков се издържаше от народа, Пеевски - от властта.
И
при Блъсков, и при Пеевски, „Монитор“ беше забележим и ще се изучава от
кандидат-студентите по журналистика, като нещо от което България е имала нужда,
и което било обречено да умре на „млади години“.
*
Свободия,
подредена демокрация, контролирана свобода на словото, период на „нашите
приятели“, автоцензура, страх, заблудена журналистика – това са етапите, през
които преминаха вестниците в България, като в това раздробяване на 30-те години
„новини на хартия“ има само една обща дума. Общият знаменател се казва „корупция“.
Журналистите,
които са работели във вестници по време на „свободията“ и „подредената
демокрация“, или в началото на етапа „контролирана свобода на словото“, са в
правото си да казват: Аз пишех новини, коментирах и правех интервюто в
най-свободните години за журналистика в България!
„Мисирките“
(по Бойкоборисовски);
държачите на микрофони; четящите от телевизора новините; водещите на
предавания, в чиито уши кънтят строги напътствия; копи-пейст екипите на
сайтовете… всеки един от подгрупите, който вади прехраната си с правенето и
разнасянето на новини днес, след време ще признае, че е бил години наред в отбора на
заблудените. Разбира се, ако не е бил „стоплен“ от корупционните порядки.
*
Иван
Бакалов, дългогодишен редактор в „24 часа“, преподавател по журналистика,
собственик на e-vestnik – един от българските сайтове, в
който процентът на „забранени теми“ е толкова малък, че един журналист вижда
смисъл в труда си, пише във връзка със смъртта на „Монитор“:
„Монитор“
и „Политика“, като част от вестниците на Пеевски, от януари миналата
година имат нов собственик, мощен издател, притежаващ няколкото телевизионни
канала на Нова тв и „Диема”, музикалната телевизия „Меджик”, радио „Войс”,
сайтове като vesti.bg, поща abv.bg и цяла група сайтове около тях, група
списания – „Ева”, „Форбс” и др. И най-важното – новият им собственик „Юнайтед
груп” със седалище в Нидерландия, е собственик и на „Виваком”,
телекомуникационен гигант и доставчик на интернет услуги и телевизия. Това е
най-големият медиен конгломерат в България. И той е решил да се отърве от два
вестника, които досега е издържал цяла година след купуването им на пълна
загуба. Също и от сайтовете им, които са напомпани като трафик преди да ги
продадат на новия собственик.
Всъщност
само луд инвеститор би издържал повече от година всекидневник, чийто печатан
тираж е около 1300 броя дневно, от които се продават около 700. Седмичникът
„Политика”, отначало вестник, а после наричан списание, защото мина на по-бяла
хартия, се печаташе в още по-малък тираж и се продавашe още по-малко. Това
всъщност са ниски тиражи и за книги, не за всекидневник и седмичник.
Каква
е причината за този упадък на двете издания?
Те
са със символични тиражи от години. Били са на пълна издръжка от предишния
издател Делян Пеевски. Главната им цел е била да слагат пропагандни заглавия,
които да се виждат отпред на сергиите за вестници. Няма икономически смисъл,
печалба. Загубата е оправдана с чиста пропаганда, нещо като разпространение на
плакати по будките. Пеевски е успял да продаде тези губещи издания на „Нова
броудкастинг груп”, като вероятно ги е обвързал с продажбата на „Виваком”, към
която компания също имаше отношение.
И
така, новият чужд собственик от януари миналата година издържа двете издания,
които смениха тона и станаха още по-нелепи в опит да се покажат като сериозни
издания.
Сюжетите
и заглавията им отпреди година назад бяха доведени до гротеска. Сякаш авторите
им живееха в измислен паралелен свят“.
И
още:
„Години
наред вестниците „Монитор” и „Телеграф” излизаха с портрет на Борисов на първа
страница и цитат от него, с новина как решава проблемите на България. Като
някакъв стенвестник с потрети на „наша гордост”.
(Следва)
Медиите сеят плява и обират златни класове.
ОтговорИзтриванеУправниците пълнят банковите сметки и джобовете на журналистите с парите на данъкоплатците, така си осигурят медиен комфорт.
Тъпчат ги с разни оперативни програми, държавно финансиране и финансиране от бюджетите на различни общини. Мисирките зависят реално от властта.
Днес, тези които слушкат - папкат... Утре, в гроба всички ще ядат жестоки тояги на голо...