24rodopi.com/Общество/Регион
Поскъпването на дървата за огрев се дължи на… изискването за GPS проследяване на превоза. Устройството стана задължително със заповед на Изпълнителната агенция по горите с аргумента за по-добър контрол. Камионите с монтиран джипиес обаче са кът, а на хората се отказва да превозват с лек автомобил или магаре, тъй като няма монтиран уред за проследяване. Така отдалечени планински села, заобиколени отвсякъде с гора, остават без гориво, пише по темата „Цена на топлото“ „Марица“. В смолянското село Мугла например трябва да поръчат камион от Смолян, който да пътува 52 км в двете посоки, за да им свали дърва от баира над къщите. Цената скача, дървата за огрев в селото са добити, но стоят на склад. Подобна е ситуацията и в десетки селца в планината, признават от Южноцентралното държавно предприятие в Смолян.
Във
временните складове на ЮЦДП,
което обхваща Смолян, Кърджали, Пловдив и Пазарджик, цените на иглолистните дърва са между 28 и 37
лева на кубик, а широколистните се продават от 46 до 52 лева. На пазара обаче
те са над 130 лв., достигат и до 200 лв. на кубик. Поскъпването е основно заради транспорта, но и от
увеличените разходи за разтоварване и цепене.
От ЮЦДП
заявяват, че са осигурили 30% повече добив на дървата за огрев спрямо миналата
година.
Строителната дървесина пък достигна до 300 лева на кубик,
което преориентира фирмите към подобен добив отколкото дърва за огрев. В същото
време все по-трудно се намират и работници за сечищата.
За леки коли и животинска тяга няма изискване за монтиране на GPS. Изискването е за товарни автомобили, превозващи дървесина.
ОтговорИзтриванеPalni gluposti
ОтговорИзтриванеТова изискване не е от тази година а е поне от 2г
ОтговорИзтриванеНамерете начин да не останат хората без дърва, защото там зимата е почти 6 месеца. А инфлацията стопи паричките на хората, има много възрастни хора в голямо затруднение.
ОтговорИзтриване