При нас спестяванията не гаснат отчаяно пред инфлацията, а отвръщат на удара, твърди президентът на „ГЕРТ груп“ Тунджай Гюлер

24rodopi.com/Регион 

 

Г-н Гюлер, официалната статистика, анализаторите и браншовите експерти са категорични, че продължава тенденцията в предпочитанията на напускащите област Кърджали с еднопосочен билет – почти всеки втори заминава на гурбет в Западна Европа, а при вътрешната миграция лидер в избора на хората от Източните Родопи е Пловдив. Това усеща ли се на имотния пазар?

Този анализ го правим не само в нашия сектор, той се разширява от цели екипи на банки, на големи инвеститори, на „виждащите“ утрешния ден на Пловдив общински експерти, на големите брокерски агенции.

В един от последните експертни анализи – на банка, която активно кредитира бъдещи новодомци, е подчертано, че в 4 града в България средната цена на квадратния метър надхвърля 1 000 евро. Това са София, Пловдив, Варна и Бургас. България се мести в тези центрове, парите на няколко области и активното им население идва в Пловдив.

Най-близкият на кърджалийци развиващ се град с бързи темпове е Пловдив, само на час и нещо път. Това е естественият им избор, логиката на живота. Близо си до родния край, до близките си, но работиш и трайно се установяваш в града, който дава много възможности, отваря врати за твоите способности.

Затова още дълго време изборът на хората от област Кърджали ще бъде този – 1. Западна Европа; 2. Пловдив. Постепенно, с ръста на заплатите у нас и повишаването на жизненото равнище, броят на заминаващите в чужбина ще спадне за сметка на тези, които ще преразпределят проценти на вътрешната миграция. Така в някой хубав ден Пловдив ще бъде избор №1 на младите хора от Източните Родопи.

 

Да инвестира в големите центрове на България - това ли е промяната в кърджалиеца, който харчи за жилище? Може ли да се говори за нов профил на купувача? Или може би трябва да говорим за новия път на парите на гурбетчията: Западна Европа – Кърджали – Пловдив?

Друг е профилът на спестовника, който има на сметка или у дома пари, които иска да спаси от инфлацията чрез покупка на жилище. Той вече не е спестовник, а инвеститор, и тази трансформация той я определя, както и това, че е инвеститор. Купуващият втори или трети имот, в който няма да живее, но който ще му гарантира добри доходи в близкото бъдеще, следи тенденциите при жилищата за отдаване под наем, чете икономически новини, знае как ще изглежда Пловдив след 5 години, колко нови работници и служители ще пристигнат в следващите години.

Кърджалиецът не прави изключение. Дори анализира повече заради натрупания опит по време на гурбета, виждайки как живее европеецът и накъде върви Европа. За него Кърджали остава родния край, но центърът на съседната област – Пловдив, е някак си по-близо до Европа.

Немалко наши клиенти в Кърджали вече са и в нашето голямо пловдивско семейство – придобили имот в кърджалийската „Панорама“, но вече и в една от пловдивските ни „Панорами“.

Имаме и партньори, които са твърдо решени да останат да живеят в Кърджали, но са купили жилище в някой от комплексите ни в Пловдив. Инвестират парите си в актив, който определено им носи повече дивиденти от депозитните лихви. Парите „работят“ по един начин „под дюшека“, по друг – в банката, по трети в инвестицията в жилище в Кърджали и съвсем различно в инвестиция в имот в Пловдив.

В един от последните анализи на брокерите, на база актуалните продажни и наемни цени, е подчертано, че едно жилище се изплаща най-бързо в Пловдив – за 11 години, докато във Варна е за 16-17 години, а в Бургас – 25.

Десетки хиляди са студентите и новата работна сила в Пловдив, които търсят жилища под наем.

Въобще градът под тепетата отговаря на 100 процента на перфектната локация за инвестиция. Това е притегателно място с развита индустрия, бизнеси, университети, млади хора. Това е жив град.

 

Как подбирате локациите за вашите инвестиции? След комплекс „Панорама парк Кърджали“, където само за едно лято разпродадохте 200 апартамента, вече от няколко години строите в Пловдив – какви са наблюденията Ви, къде търси жилище новодомецът. И къде предпочитат да купуват апартамент с цел инвестиция – за отдаване под наем?

- Големият коз на Пловдив е неговото развитие и оформянето му като втори център на България, след столицата. Тук е пресечната точка на големите инвестиции и големият поток от хора в активна възраст, на много млади семейства от съседни области, които идват да живеят и работят в Пловдив.

Градът определено расте. „Остромила“, например, се превръща в строителна площадка. С бързи темпове „Смирненски“ се свързва с „Прослав“. В тази зона, около „Пещерско шосе“ вече се говори за перфектна локация със социална инфраструктура – за минути стигаш до центъра, за минути правиш и връзка с всички добри артерии – за столицата, морето, цяла Южна България. Един от големите ни нови проекти, които стартираха, е именно там – с „Панорама Авангард“ градим ново градче в града. Тук ще има ритейл парк, медицински център, детска градина, наблизо има училище. Голямото търсене ни накара да ускорим изграждането на този и други комплекси. Търсене от хора, които виждат бъдещето си в Пловдив, и от хора, разполагащи с пари, които се чудят какво да правят по време на инфлация. Ние се явяваме добрият приятел в такъв момент.

 

Преди време казахте, че инфлацията е водещият фактор, който поддържа интереса към продажбите на апартаменти. Каква е ситуацията със днешна дата?

-Хората в България винаги са били спестовни. Оказа, че това е предавано от поколение на поколение. Разбира се, не в такива размери, каквото покритие имаше преди промените, но като калкулираме спестовния начин на живот и добрите доходи, за които нямаш инвестиционни идеи, се получи един сериозен процент от хора, получили инфлационен шамар. Някои решиха да вложат парите си в имоти още преди 2 години, други го направиха по-късно. Има и такива, които разсъждават, че могат да дойдат по-тежки времена и е хубаво да има заделени пари, колкото и инфлацията да ги „яде“ хапка по хапка. Тази категория също идват вече при нас.

 

Пловдив е една строителна площадка. Строи се много, строи и Вашата компания.

Това е логиката на пазара и на парите. Да, всички строят, но ние и партнираме, поддържаме едни коректни отношения с всеки от нашите клиенти – от първата среща в офисите ни, през сключването на предварителния договор и етапите в строителството, до предаването на ключа. От А до Я сме като едно мегасемейство, което се крепи на доверието. Като в съюзници по дългия път от първата копка до най-щастливия ден на новодомеца. Оставаме в техния профил на приятелите и в дългия период на гаранцията.

Това явно е доброто, защото хора, които са купували имот от нас в първата „Панорама“, идват в офисите ни и като клиенти в някой от новите ни проекти.

При нас парите не гаснат отчаяно пред инфлацията, а отвръщат на удара.

 

Как се разви пазарът на имоти в следCOVID-ната 2022 година?

-Отрезвяващо, случва се това, което трябваше да се случи. Бъдещите новодомци станаха по-информирани. Спасяващите спестяванията от инфлацията - по-смели. Строителните компании и големите инвеститори наляха здравите основи на добрия бранш, за пример как трябва да стават нещата в жилищното строителство в България.

Говоря за читавите играчи, които издържаха теста на многото трусове – коронавирус, няколко скока на цените на суровините и материалите, обща инфлация, война и отражението й върху цените.

Не говоря за онези, които след всяко сътресение въздишат „Ох, оцеляхме и този път“, а за компаниите, които са стъпили на здрави основи и вече оформят своеобразна Строителна Шампионска лига, която да вдигне нивото на бранша до степен, че всички по веригата да имат пълно доверие на тези, които градят толкова интересните за анализи строителни комплекси.

Окапаха онези играчи, които строяха с идеята „Кооперация живот оправя“, и които привличаха клиенти с нелогични на пазара и цените на материалите цени на продаваемото жилище; които строяха с огромни икономии; които чакаха да продадат един апартамент, за да продължат строителството и т. н.

 

Как се развиха цените и тенденциите?

-По-евтино няма как да стане. И заради избрания от България по-добър евроатлантически път, и заради инфлацията в момента, и заради утрешния ни живот в еврозоната. Вече говорим за постигнат баланс.

 

А не изключвате ли криза като през 2008-ма година? Всъщност, не се ли наблюдават същите симптоми от онзи период? Ще се спука ли пак имотният балон?

-През 2008-ма се сринаха банки. Днес това не се случва, а напротив – банките са стабилни, факт са огромните депозити, лихвите балансирани. Днес кризата се казва „инфлация“. Какво правят хората, опериращи с пари – било с обхват „семеен бюджет“, било за нещо по-мащабно, при инфлация? Обръщат спестяванията си в злато или имоти, или двете заедно. Това не е нещо ново, това е добрият ход при всяка инфлационна криза. Друго по-добро нещо за парите по време на обезценяване не е измислено. Това ни е завещано и от миналия век.

В нашите офиси, в разговорите с партньорите и клиентите ни отдавна не е отваряна темата за имотния балон, самите хора задават нова, актуална тема – колко пари са спасени от инфлацията чрез имотите в комплексите „Панорама“.

 

Какво е бъдещето на имотния пазар? Какво да очакваме през 2023-та година? Казвате, че терминът „спукване на имотен балон“ е неприложим? А възможни ли са сътресения, които да дадат отражение на цените и те да тръгнат надолу?

-Реално в България са възможни умерени сътресения, такива, каквито журналистите обичат да виждат, защото стават за водещи новини, но това би могло да бъдат локални сътресения. Да се случат в региони със силно изразени миграционни процеси, в които райони намалява драстично присъствието на млади хора, няма инвестиции, очертават се бели петна на картата. Вече има такива областни градове, в които след всяко тримесечие отчитат по-ниски показатели на получени разрешения за строителство или въведени в експлоатация нови сгради и жилища.

Икономическите сътресения могат да повлияят на всеки един пазар, в това число и на имотния, но независимо от тях, в Пловдив цените на имотите винаги ще държат европейски цени. А това само говори прекрасно за един град, който става все по-добър за живеене.

Градът е като ракета-носител, генерира добавена стойност във всяка сфера на живота – и заради разположението си, и заради културата, и заради хората му, и заради енергията на новите пловдивчани.

Share To:

24rodopi

Post A Comment:

Важно: Ползвайте материалите в 24rodopi.com, но ако уважавате труда на репортерите ни, които търсят новините на терен, цитирайте сайта. Ако поставите и линк към 24rodopi.com, нищо няма да загубите.

Администраторите на форума на rodopi24.blogspot.com пък призовават за толерантност и спазване на добрия тон под дописките. Те запазват правото си да ограничават или блокират публикуването на мнения.