24rodopi.com/Политика
Очаквано
лидерът на ГЕРБ Бойко Борисов поиска доверие от партията да изпрати на
"Продължаваме промяната - Демократична България" (ПП-ДБ) проект на
коалиционно споразумение за съвместно управление. С мнозинство активът на
партията го подкрепи.
Колкото
и да ни е мила партията, държавата е по-важна - с
такава заявка Бойко Борисов взе думата, за да може да вземе "завоя",
след острите изказвания на членовете на ГЕРБ Томислав Дончев и Делян Добрев,
които по-скоро поискаха избори, пише „Факти Бг“.
ГЕРБ
са подготвили проект на споразумение, за да няма ултиматум или да са под натиск
парламентарната група на ПП-ДБ. Днес документът ще бъде предаден на ПП-ДБ и ще
бъде даден още един шанс на преговарящи екип - Томислав Дончев, Теменужка
Петкова, Деница Сачева, Мария Габриел, Рая Назарян.
"Отивайки
на избори трябва да сме наясно, че разделението ще се разстрои. Дори и ние -
евроатлантическата коалиция ще сме разбити помежду си, а поотделно ще сме слаби
в битката за геополитическата ориентация на България.
Затова
може би и ме държите председател на партията и винаги съм ви превел по възможно
най-добрия начин и затова по време на нашето управление в България е направила,
строила, произвела и дори една от целите - Еврозоната и бяхме в
чакалнята", каза Борисов.
Ако
Мария, обърна се Борисов към вицепремиера Габриел, приемеш да си премиер с този
финансов министър, за няколко месеца ще те прободат.
С
подобен кабинет – Тагарев, Василев, Богданов, спортния, на туризма – ти ще се
провалиш. Провалиш ли се ти, ние ще се сгромолясаме. Затова твоят провал дори е
прогнозиран от тях, каза още Бойко Борисов.
ГЕРБ
предлага броят на министрите да бъде пропорционален на електоралната тежест,
изразена
чрез депутатите в парламента, с ясно носене на отговорност от политическите
сили, които ги номинират.
Това
споразумение започва от мандата през Министерския съвет, състав на МС, разясни
Борисов. В него ще бъде записано и правото на вето, както те предлагат, и нов
преглед на министрите, допълни той. Внимателно прочетох техния меморандум,
повече в такива "сглобки" - недоизказани, неорганизирани, няма повече
да участваме, категоричен е лидерът на ГЕРБ.
От
партията първо щели да предложат на ПП-ДБ да започнат с попълването на КЗК и на
регулаторите, за чийто състав се изискват гласовете на 121 депутати, а след
това да се премине към попълването на тези, за които трябват най-малко 160
гласа.
За
министрите - договаряме се с тях на базата на електоралната тежест, изразена
през депутатите в парламента, подчерта лидерът на ГЕРБ. От партията продължават
да държат на външно министерство.
ГЕРБ
определя като "добро решение" идеята на "Продължаваме промяната
- Демократична България" двете формации да имат право на вето при избора
на регулатори. Според ГЕРБ решението граждански организации да номинират
членове също е добро. Оттам обаче настояват само "политически формации, с
ясно изразена евроатлантическа ориентация" да участват, когато изборът
предвижда мнозинство от 2/3 (както е за прокурорския и съдебните съвети,
Инспектората към ВСС и новата антикорупционна комисия). Не са съгласни с
предложението на ПП-ДБ в техния меморандум да не се търсят "плаващи
мнозинства" (т.е. с останалите формации).
Регулаторите
са най-спорната тема в управляващото мнозинство, като споровете около нея дори
застрашават провеждането на ротацията на правителството.
В
предложението за механизъм за вземането на решения е записано, че за всеки един
от регулаторните и/или контролни органи двете коалиции излъчват по трима
представители от парламентарна група, по свой избор, които анализират и
обсъждат предложените кандидатури за съответния регулаторен и/или контролен
орган, както и преценяват съответствието им с изискванията на приложимото
законодателство.
В
случай, че има разногласия между тях, не се дава ход на процедурата по избор и
въпросът се поставя на вниманието на лидерите на коалициите или оправомощени от
тях лица за решаване на политическо ниво чрез преговори и консултации.
От
ГЕРБ искат още споделена отговорност за управлението и отчети на всички
министерства на всеки три месеца за това как изпълняват програмата за
управление. Ако резултатите не са добри, то това може да е основание за смяна
на съответния министър.
Ето
някои акценти от предложението за споразумение на ГЕРБ:
-
след декември 2024г., ротационните мандати се приемат за два, а именно - по 15
месеца.
-
Като свой висш приоритет, страните приемат продължаване на усилията по
протичащата реформа в съдебната власт. Това включва на първо място, приемане на
нов Закон за съдебната власт, който да осигури заложените в Конституцията на
Република България цели, отговарящи на международните стандарти за независим
съд и прокуратура, отчетна прокуратура, безпристрастни и компетентни
магистрати, притежаващи безспорни високи морални и нравствени качества,
гарантирани от ефективен Инспекторат, в името на справедливостта, дължима от
всяка правова държава на обществото.
- На следващо място, след приетия Закон за
противодействие на корупцията, антикорупционната реформа следва да продължи
своя ход, като бъде приет изцяло нов като концептуална логика и функционалност
Закон за отнемане на незаконно придобитото имущество, който да отговори на
критериите на ТР №4/2021 на Върховния касационен съд (ВКС) и европейското
законодателство в областта.
-
Националното законодателство не предвижда възможност кандидатури за
ръководители на службите за сигурност да бъдат съгласувани или определяни от
представители на политически партии или парламентарни групи. Политическата
неутралност е задължителен елемент от функциите и дейността на службите за
сигурност. Разпределение на квотен принцип в службите за сигурност, на база
политическо представителство е недопустимо. Намеса в кадровата политика и
работата на службите представлява заплаха за националната сигурност.
-
Изпълнителна власт – запазва се досегашната структура на Министерски съвет (МС)
– 1 министър-председател, 1 заместник министър-председател. По отношение на
персоналния състав на МС – прозрачност, предвидимост и персонална отговорност
на членовете на МС чрез въвеждане на ясни индикатори за изпълнение на
ангажиментите по политики, като на 3-месечен период се публикува на интернет
страницата на МС отчет за всяко министерство. Периодичният преглед е неизменна
част от изпълнението на управленската програма и при неизпълнение на секторните
политики е основание за консултации между Страните за смяна на министъра.
Гаранцията
за изпълнение на управленската програма е носенето на равно споделена
политическа отговорност от Страните и включва министерствата, изпълнителните
агенции към министерствата и държавните агенции. Контролът включва, както
релацията министър – заместник-министър, така и министър – ръководител на
агенция.
- Въвеждането на възможност, граждански организации да участват при номинирането на кандидати при процедура по избор за съответния орган, е добро решение, но следва да се уреди със съответния закон, както бе уредено в Закон за противодействие на корупцията (ЗПК). Оценката на професионалните и нравствени качества е неизменна част от процедурата по избор, за който и да било орган, но следва да бъдат разписани ясни обективни критерии за преценка на почтеността на кандидатите. Тази методика е необходимо да бъде одобрена, за да не продължава използването на „метода Гугъл“, който е доказано лоша и непочтена практика.
-
Предвиждане на възможност за налагане на вето върху конкретни кандидатури е
добро решение. По този начин, добросъвестно може да се влияе върху избора в
съответните органи с цел най-безспорните кандидати, да бъдат допуснати до
избор. Достатъчно е НС да разработи правила за избор, които да гарантират
публичност, прозрачност, откритост и обоснованост /изслушване в съответната
ресорна комисия или нарочно създадена комисия по избор на регулаторните и/или
контролни органи/, в пълно съответствие с разпоредбата на чл.91б КРБ.
Конституцията е основно ръководно начало на правовата държава и нейните
разпоредби се прилагат пряко и непосредствено.
Ето
някои акценти от предложението на ГЕРБ по механизма за вземане на решения:
-
Всички възникнали въпроси по отделните секторни политики се обсъждат между
председателя на съответната постоянна комисия в 49-ото Народно събрание и
ресорния министър. Когато министърът е от ГЕРБ-СДС той обсъжда възникналите
въпроси по съответната секторна политика с председателя на ресорната
парламентарна комисия, чийто председател или заместник-председател е от ПП-ДБ.
Когато министърът е от коалицията ПП-ДБ,
той обсъжда възникналите въпроси по съответната секторна политика с
председателя или заместник-председателя на ресорната постоянна комисия, който е
от ГЕРБ-СДС.
-
Всяка законодателна инициатива, решение или друг акт на Министерски съвет се
съгласува предварително от страна на ресорния министър с председателя,
респективно заместник-председателя на
съответната постоянна комисия в 49-ото Народно събрание. В случай, че
има разногласия между тях, не се дава ход на съответния законопроект, решение
или друг акт на Министерски съвет. В този случай, въпросът се поставя на
вниманието на лидерите на коалициите или оправомощени от тях лица за решаване
чрез преговори и консултации.
-
С цел гарантиране на публичност и прозрачност при избора на регулаторните и/или
контролни органи, страните по Споразумението се съгласиха и ще предприемат
необходимата законодателна инициатива за всички регулаторни и/ или контролни
органи, извън тези на съдебната власт, които се избират от Народно събрание, да
се приложи следният подход:
-
Ръководителите на съответните органи се избират от Народно събрание, а техните
заместници се избират от Народно събрание по предложение на съответните избрани
ръководители. Следва да се отбележи, че този подход се прилага при избора на
подуправителите на БНБ и заместник-председателите на КФН.
-
За всеки един от регулаторните и/или контролни органи двете коалиции излъчват
по трима представители от парламентарна група, по свой избор, които анализират
и обсъждат предложените кандидатури за съответния регулаторен и/или контролен
орган, както и преценяват съответствието им с изискванията на приложимото
законодателство.
-
В случай, че има разногласия между тях, не се дава ход на процедурата по избор
и въпросът се поставя на вниманието на лидерите на коалициите или оправомощени
от тях лица за решаване на политическо ниво чрез преговори и консултации.
-
Страните по Коалиционното споразумение имат право на вето върху предложенията
за назначения на съответните кандидати. В случай на наложено вето, двете страни
полагат необходимите усилия за неговото преодоляване или постигане на консенсус
чрез преговори и консултации.
Политическа шизофрения. Бойко рече: Пп-ДБ ме бият, ама аз ги обичам. Ай заваллията, язък за читавите хора в ГЕРБ като Дончев и Делян Добрев.
ОтговорИзтриванеОбикновено сутрин казваше нещо, а до вечерта се самоопровергаваше, сега на всеки час врътка гъзището.
ОтговорИзтриванеNikade ne e napisan bg narod. Nevalidno. Tova e za druga darjava, a ne e za bg narod v rbg.
ОтговорИзтриванеТакива са инструкциите на Галя, разбирайте на ПосолствоТО. Ако не се изпълняват, бой със закона Магнитски по дебелия му врат.
ОтговорИзтриванеБоико тиквата вече е КАШАЛОТ.Когато даваме пояснение на понятието мъжка проститутка винаги трябва да онагледяваме понятието с образа на кашалота бойко.Срам,но ще си изкарат 4-ри год.мандат.Разбира се основна вина носят майсторите на играта тука ума тука нема Д/Ш
ОтговорИзтриванеБойко и Доган ги е страх от избори, както мишка от капан ! Ужас ! Но....все някога ще щракне.
ОтговорИзтриване