24rodopi.com/Регион
Губим проекта за околовръстен път на Кърджали. През април м. г. изтекъл срокът за оценката за въздействие върху околната среда (ОВОС) и реално Кърджали се отдалечава от възможността за облекчаване на трафика и всички други последици от преминаващия автомобилен поток към и от ГКПП „Маказа“.
Тази
своя тревога изрази неотдавна областният управител на Кърджали Никола Чанев.
„Нужна
е нова процедура за ОВОС за обходния път на Кърджали. Няма как строителството
на пътя да стартира без ОВОС, не може да се пристъпи към реално строителство.
Времето просто беше проспано от тогавашното служебно правителство“, подчерта
Чанев.
Експерти
по пътно строителство са категорични, че новият проект ще забави изпълнението на мегастроителството с още поне 3 години. В бранша коментират, че Кърджали би имал Околовръстно едва след 2030
година.
През
2021 година беше изчислено, че са необходими 240 милиона лева за
строителството. Идейният проект на Обходния път е от 2009 година, а през 2017
г. вече имаше готов одобрен технически проект, а пътят беше обявен за обект от
национално значение.
Както вече 24rodopi.com писа, ако се реализира инфраструктурният проект с първостепенна важност за региона, Кърджали ще бъде заобикалян от тежките камиони за 17-18 минути по Обходния път. Дължината на трасето е около 15 км. Започва от км 334 (по съществуващото трасе на път I -5, близо до разклона за село Черна скала) и свършва на км 349.
Оптимист за околовръстния път, но без да са ангажира със срокове, е Бойко Борисов. „Като видях водача на ДПС (Делян Пеевски – б. р.), като гледам нашия за Кърджали (Цвета Караянчева) - сигурен съм, че ще има околовръстен път, спортна зала и ремонтира булевард („Беломорски“)“, каза на 18 май в града край Арда лидерът на ГЕРБ.
Междувременно
„Беломорски“ се превърна в целогодишно задръстена пътна артерия - и заради проспаните години, и заради развитието на региона и ръста на новите автомобили. Градът се
парализира не само в летните месеци заради огромния трафик от и към „Маказа“,
но и в останалите периоди на годината.
Пътни
експерти вече посочват, че в града трябва спешно да се изгради нов мост и пътни
съоръжения, независимо дали ще има Околовръстен път.
Актуално
става отново предложението на инж. Георги Чепишев: Да се изгради надлез в
района на автогарата в Кърджали като по този начин се облекчи трафика към и от
граничния пункт „Маказа“. Неговата идея е от 2021 година, а през 2022-ра влезе
в регионалното министерство.
„До девет милиона лева може да излезе това решение на проблема с трафика в града и по-специално булевард „Беломорски“. Надлез с прогнозна дължина около 160 метра и също толкова дълъг подлез е алтернативното решение за облекчаване на автомобилния поток по основната пътна артерия на Кърджали, част от международния път за Гърция през „Маказа“. С разговори със специалисти в тази област и архитекти стигнахме до извода, че ако отпушим двете кръстовища - това на автогарата и следващото на „Веселчане“, има реална възможност трафикът да се облекчи и транзитът да минава по-бързо по посока Гърция“, посочи преди две години инж. Георги Чепишев. „Надлезът на автогарата се предвижда да започне около 50 метра преди самото кръгово. Общата му височина е 7 метра и трябва да мине над кръстовището и тревната площ и да завърши някъде около намиращия се в близост хотел. Подлезът се предвижда да бъде след Ардинския мост на „Веселчане“. Ще излиза веднага след светофара нагоре, в посока Момчилград“, обясни в детайли Чепишев, който беше един мандат народен представител и се опитваше да изгради лоби за околовръстния път на Кърджали.
Днес
инж. Чепишев смята, че проектът повече от всякога е необходим на областен град,
в който трафикът става все по-натоварен.
„С
Околовръстно или без този прекалено скъп вече мега проект, „Беломорски“ ще е
проблемен и се налагат изграждането на надлез и подлез на посочените места. И важно е да отбележим, че по-бързо ще се реализира този проект, и няма да бъде в особена тежест на бюджета“,
сподели инж. Чепишев. Той отново е кандидат за представител на Кърджалийски
многомандатен избирателен район в 50-ото Народно събрание и казва, че темата за „отпушването“ на родния
град е сред приоритетите му.
„Освен
това трябва да се намери финансиране за подмяна на дограмата на всички хора,
живеещи по протежението на бул. „Беломорски“. Належащо е и изграждането на
шумозаглушителни огради там, където е възможно по самия булевард, които да
ограничат паразитния шум от колите“, допълва Георги Чепишев.
Бойко каза,че ще има околовръстен път.Преди години каза ,че в ОЦЗ ще работят 500 души след приватизацията му.И позна.
ОтговорИзтриване