24rodopi.com/Общество
Часът е 5 сутринта. Младежът товари багажите. Брои парите. Плащат му на момента. Други се пазарят. Трети казват „като стигнем ще дадат за мен, нямам в момента, но там ме чакат“.
Младият мъж
само кима с глава. За него няма проблем. Важното е, че ще получи парите. Няма
кой да избяга. Мисли вече за курса. Отиване и връщане до Нидерландия - в
най-добрия случай около 2 500 евро в едната посока. Навръщане същото. В
най-лошия-по хилядарка. Но проблем няма. Винаги има пътници за буса.
Има ли несретници, ще има и печалба. Има ли лютеница, ще има и далавера.
От него се изисква само да дава газ и да не заспива. Какво са две денонощия?!
„Чака ме
сватба, нова къща, обзавеждане, жена-желания, родители-желания“, си мисли
20-годишният шофьор.
Един от
десетките, които извършват курсове с нелегални бусове към Западна Европа.
Тръгва от родопските градове и върти волана без почивка. Печалбата е важна, не
сигурността…
36 часа в страшните „бусове на гурбета“!
36 часа шофиране без почивка, млад водач, който с едната ръка държи волана, а с другата или телефона, или цигара, или храна. Кошмарни изпреварвания, а всички пътници се молят да оцелеят…
Пътят на
гурбетчиите, които избират да пътуват до Западна Европа с бусове от Родопите.
Десетки са
тези нелегални транспортни средства в региона. Тръгват почти по всяко време на
денонощието - от 5 сутринта до 22 часа вечерта. Всеки вторник, сряда, петък,
събота…
Водачът е
един, обикновено млад човек, който обаче спира да поспи едва за около 30
минути, разказват пътуващи с подобен транспорт родни гурбетчии. „Изпреварва
цели колони, говори по телефона, на моменти бусът криволичи, защото той е
безкрайно уморен“, разказват пътуващи.
Един
подобен бус катастрофира. Жертвите бяха 6.
„Молих се цял път…“
„Молих се през целия път да оцелея. Шофьорът не спря да говори по телефона си. Обсъждаше бъдещата сватба. Дори какви пердета ще се купят за къщата. Разговор със съпругата му, с приятели, роднини. Гледа ту телефона, ту пътя. Изпреварва неправилно, а всички треперим. Направих му забележка. Поисках да сляза в Румъния. Майната им на тези 130 евро, които дадох до Германия. Но той отказа да ме свали. Спря на една бензиностанция до Виена и дремна за 30 минути. Това бяха най-щестливите мигове за всички нас. Молихме се, благодарихме на Господ, че все пак сме живи до тук. След 30-40 минути се пробуди и пак подкара. Пак същото. Телефони, разговори, цигари, яде с едната ръка.
Това е
някакъв кошмар. Умолявам ви - не се качвайте на подобни нелегални превози. Време е
и институциите да се намесят“, разказва за 24rodopi.com и съветва гурбетчия от Родопите,
който никога повече няма да пътува по този начин.
А, защо с бусове?!
Идват и те вземат от адрес. Карат те до града, селото, в която и да е държава до адрес. Не сменяш автобуси, полети, не чакаш.
Това е
удобството, споделят родни гурбетчии.
Мнението на бусаджии…
„Караме всичко, изпълняваме поръчки, носим българска стока за нашенци, освен багаж от близки. Разчитаме на съвестта на хората, които ни дават чантите, защото никога не знаем със сигурност какво се праща и при проверка може да стане страшно за нас”, твърди шофьор на едно от десетките бусчета, извършващи курсове от Родопите към Западна Европа. Мъжът е с дългогодишен стаж зад волана по дестинации на стотици километри. Собственик е на превозното средство, има си обаче и помощник. По думите му на курс се вадят чисто по около 2-3 хиляди лева. Всяка седмица е на път. Бусът е пълен със стока от България, багаж и пътници. Билетът обикновено е около 100-120 евро в зависимост от крайната точка. За чантите се плаща според големината им - 20-30-40 евро, твърдят негови колеги. Зареждат се стекове с лютеница, бира, вестници, туршии в буркани, дори и бидони с кисело зеле. Разпродават се на момента на посрещачите. Естествено с надценка. Рядко обаче се рискува с цигари. Шофьори твърдят, че гледат да спазват правилата и количествата не са повече от стек на човек. Купуват се обикновено преди граничния пункт край Сандански, ако пътят ще преминава през Гърция и оттам с ферибот към Италия.
Цигарите се
разпределят в багажа на пътниците, но всъщност са собственост на водача.
Цената на
най-търсените марки ще стигне до цените в съответната държава, в евро, разбира
се. Бурканче лютеница, след
няколкостотин километра става вече 10-12 евро. И всичко свършва на момента. За
гурбетчиите цените не са проблем. Важно е че отново ще сложат нещо нашенско на
софрата…
„Пътувал съм…“
„Пътувал съм с бусаджии от Пловдивско и Врачанско. Винаги по двама. Сменят се на по няколко часа. И през това време не си правят мохабет, а единият спи. Натъпкани с багаж, но все пак шофьорите са свежи“, разказва пред екипа ни друг гурбетчия от Родопите. За техните услуги обаче първо трябва да стигне поне до Пловдив, за да го вземат.
80
Около 80 на брой са нелегалните превозвачи из Родопите с подобен транспорт. Това преди време изрече председател на транспортна организация. Но…
„Тук са
абсолютни ачове. Искат много пари, накуп. И няма прошка. Нито със съвестта,
нито с клиентите. Млади момчета рискуват животите на други. Колко струва този
живот? 2500 евро на курс, защото стягал сватба? Не пътувайте с подобни
самоубийци“, съветва уплашен гурбетчия.
Една акция
бе проведена в региона преди години. И тя бе медийно отразена. Провериха два
буса на бензиностанция в Родопите. И всички пътници рекоха, че просто са
приятели, разделили си горивото...
Дотук с
пиара.
Кара се лютеница и кисело зеле, връща се плазмен телевизор
„Возих до Рим бидон с кисело зеле. Струваше 30 евро на човека, който дойде да си го вземе. Уговорката беше да ни чака на спирка в централната част. Плати си, грабна бидона, вдигна го на рамо и си тръгна с него. Без да се притеснява нито от миризмата, нито от това как изглеждаше - като съвременен бай Ганьо. Носили сме от чорапи и фланелки, през кафе-машини до огромни плазмени телевизори, които гурбетчиите пращат към България. А колко хора у дома разчитат единствено на пратките, там е тъжната истина, там е разковничето на българското оцеляване, това е слабият лъч надежда в тъмния тунел. Угасне ли и той, не ми се мисли…”, разказва шофьор, специализиран в превозите до Италия.
„Караме и
коли. Поставяме платформа за буса и газ. Почти всички колеги си имаме
координатите. Особено с тези, които обслужват близките или районите, които и
ние”, разказва друг шофьор.
„Носим
стекове буркани, вестници… какво ли не. Българите си търсят нашенското, в която
и точка на Европа да се намират. Естествено на по-висока цена. Всички са
доволни. Те ни чакат като топъл хляб, ние си изкарваме хляба, благодарение на
тях. Те са гурбетчии, а ние - не знам, как трябва да се наречем. Постоянно сме на
път. Малко сме си вкъщи, малко навън. Всъщност, къде е вече „у дома”?”, споделя
друг шофьор на стотиците бусове, които свързват страната ни с българите в
чужбина.
Рушветите на границите
Почти всички дават рушвети „спокойствие” на границите, твърдят водачи. Здрависване с митничаря върви между 20 и 50 евро. Банкнотите се предават, за да не се улисва прекалено много при проверката и преминаването да става бързо. Пътниците пък са просто „приятели, с които си делят разходите за бензин”…
Шекер тур.
ОтговорИзтриванеМечта за една лъскава кола или мечта за един собствен апартамент защото ако нямаш апартамент нямаш и жена до себе си която ако не курва няма да я интересуват тази нищетата защото умните хара както и във Европа живеят на село така и тук.
ОтговорИзтриванеЕвала батко правси евала точно така искат само лукс ако нямаш апартамент не се оженят със ако нямаш хубава кола пък изобщо не гледат но умните хора си живеят на село на хьбаво спокойствие няма значени токава дали караш коля за 5К или за 50к ващното е мир'а спокойствието любовта
ИзтриванеСамо пеевски всички бусаджии сме за него !! Той ше легализира нашата работа!!
ОтговорИзтриванеНелегално превозвате демек качак
ИзтриванеЕ и? Нещо ново, неизвестно?
ИзтриванеВажното е собствениците да плащат определена сума на когото трябва !
ОтговорИзтриванеНема управия.
ОтговорИзтриванеСтига сте завиждали,трябва на жената да сложа цици и затова ще карам ден и нощ И да ви кажа,рогата са невидими
ОтговорИзтриванеСмени го със друга със оригинални големе ц*ц* да е jenata
ИзтриванеКъде са НОИ, НАП, ДАИ, да се извърши една проверка за сравнение на доходите и имотите и всичко излиза на яве. В Джебел има поне 10 лица, които се занимават с нелегален превоз на хора до Европа и обратно. Няма данъци, няма кредити, по пет апартамента на името на майки и съпруги, без никакви доходи. Естествено нито една държавна институция не знае за тях. За тях се говори само, когато някой от тях претрепе някого в причинена от него катастрофа, защото заспал на волана. Данъчните закони важат само за работещите нормално граждани. Това е действителността в корумпираната ни държава.
ОтговорИзтриванеСъщо така и от Фотиново много има някои от тях са много далавераджии и мръсни... Превозват 7/24 хора нелегални бусаджии пълен е със тях всеки втори става бусаджия за да спечелят лесно пари и зямат бюзюк за работа бягат към най лесното...
ИзтриванеPuskay komentarite be
ИзтриванеТе са си свършили " работата ". Сега са по Гърци, Турция, Италия.... Кой им е платил сметките ли ?......
ИзтриванеДа така е. И ся какво? Плащай си данъка и не мрънкай. Яж боб с чесън.
ИзтриванеИзгонихте народа сега бусаджии виновни
ОтговорИзтриванеДа те са виновни !
ИзтриванеКъде ми е комунтара ? Пускайте всички коментари
ИзтриванеПоловинята от бусаджии са от област Кърджали
ОтговорИзтриванеБусаджиите кихат където трябва и всичко е точно,това държава ли е?
ОтговорИзтриванеДа, ама ко от това. Яж там боба с чесън и не говори много.
ИзтриванеАлооооо живеем в 21 век, има самолети за таз рабта ба....за 2 часа си в Ниската земя. Къде са 36часа, къде са 2? 34 часа бачкане не просто ще ти изкара парите за самолета, даже повече ще праиш. Да не говорим за сигурноста на пътуването, което тука достатъчно се тематизира. Киселото зеле и лютеницата си ги прати пак по буса и тем подобни. Алооооо.
ОтговорИзтриванеСъс прости хора ще се отнасяш по простия начин,инак не разбира.Не му обяснявай сложни неща,защото ще те мисли за прост.Скоро ще купя няколко магарета,и мисля да пусна един керван до Холандията,и женски магарета ще има и мъжки кой каквото го отърва!!!
ИзтриванеНай добре с керван.
ИзтриванеAdenin amcı ot men do Belgiya vzeha 150euro
ОтговорИзтриванеНай добре се пътува с бус.От врата до врата.До летището кой ще те закара или кой ще те прибере?До София и обратно кой?Загубата на време и самия стрес ти излизат по скъпо.Ако падне самолета.
ОтговорИзтриванеКаква загуба е? 36 час пътуване какво е? Със самолета си за 5-6 часа си там от Кърджали.През другите 30 часа бачкай е. Кат пътуваш 36 часа трябва да си почиваш после още 48 часа, ако бусът не се развали някъде в Унгария де. Тогаз виж как спинкате вънка на студа.
ИзтриванеZa sijaleniye poredna katastrofa vıv Romanya bus sıs kìrjaliyska regiriiritratsiya ima rameniez.
ОтговорИзтриванеИма хора има работа няма хора няма работа моментални всичко спира. 150 евро искат полудели са всичките.
ОтговорИзтриване