В България протестите винаги са били различни – някои крещят срещу властта на жълтите павета, други мълчаливо горят слама по селските пътища. Но когато две различни групи започнат да измиват лицата си с мляко, разликите между тях стават още по-очевидни.
22 февруари 2025 г., центърът на София. Протестиращи, симпатизанти на партия „Възраждане“, вдигат лозунги срещу въвеждането на еврото. Между тях – мъж, който в знак на несъгласие с „робството на европейската валута“, тържествено си излива прясно мляко върху лицето. В този момент той вероятно не осъзнава, че литърът мляко, с който извършва своя патриотичен ритуал, струва около 3 лева в столичните вериги.
Протестът е цветен, шумен, с национални знамена и възгласи срещу "продажниците". В огъня на недоволството изгарят чучела – символично послание, насочено към европейските лидери и българските политици, подкрепящи приемането на еврото. Няколко часа по-късно, след речите и демонстрациите, протестиращите вероятно ще отидат на топло в някое софийско заведение, за да обсъдят „тежката съдба на българина“.
Сега ви връщам една година назад. Спомняте ли си протеста на земеделците и животновъдите на 9 февруари 2024 г., когато блокираха пътя за Кърджали. Тогава тези хора не протестираха за бъдещи монетарни политики, а за нещо много по-просто – да оцелеят. Сред тях – местен животновъд, който, потънал в мизерия и отчаяние, си изми лицето със сурово мляко. Млякото, което продава на мандрите за 1 лев литъра – цена, която не покрива дори разходите му за фураж.
Но този протест нямаше сцена, нямаше прожектори и грандиозни лозунги. Тогава млякото не беше символ, а суровата реалност на хора, които всеки ден се борят да задържат фермите си живи. Те не горяха чучела – те палеха бали със слама, защото нямаше какво друго да правят, освен да крещят в празното пространство.
Сега година по-късно, когато зад гърба ни са два протеста, използващи една и съща провокация, се питам - кой е „бедният“, кой е „богатият“? Единият протест е символичен акт срещу бъдещето. Другият е отчаян вик за помощ, породен от липсата на такова. Разликата между двата е не просто в цената на млякото, а в реалността, която ги поражда. В София млякото е 3 лева – протестиращият го разлива, защото може да си го позволи. В Кърджали млякото е 1 лев – животновъдът го разлива, защото никой не иска да го купи. В столицата горят чучела – символични врагове на националистическата идеология. В провинцията гори слама – реална загуба, която боли.
Когато „политическите бедни“ хвърлят храна на земята в знак на протест, а „икономическите бедни“ го правят от безизходица, остава само един въпрос – кой наистина има причина да крещи?
Снимка 1: Интернет
Снимка 2: Михаела Илиева
Един като пиел мляко умрял, кравата паднала въжху него! В България Въз - помаг - раждането е винаги носено на ръце. 🤘🏻ф ..к
ОтговорИзтриванеБраво точно така.
ОтговорИзтриванеПопитахме стената:
ОтговорИзтриванеКак е възможно социалисти и етнически турци да бъдат в коалиция с неонацисти,
които мразят малцинствата?
Тя не отговори.
Попитахме стената:
Как е възможно български патриоти да искат България да излезе от Европейския съюз и да влезе в Евразия?
Тя не отговори.
Попитахме стената:
Защо тези, които щяха да спасяват България от корупцията и мафията, се опитаха да подарят Националната сигурност на един олигарх, който притежава медии?
Тя не отговори.
Попитахме стената:
Защо тези, които щяха да спасяват България от корупцията и мафията, продължават да назначават на работа хора, разследвани за корупция и принадлежност към мафията?
Тя не отговори.
Попитахме стената:
Защо социалистите, които твърдят, че защитават бедните, не направиха нищо за бедните, докато бяха на власт през две трети от последните 25 години?
Тя не отговори.
Попитахме стената:
Ако вземеш държавен заем, за да подкупиш бедните предизборно с двайсет лева бонус на човек, кой ще плаща лихвите?
Тя не отговори.
Попитахме стената:
Защо ръководителите на Социалистическата партия, които твърдят, че вече не са комунисти, не се разграничиха никога от лагерите, от убийствата, от престъпленията на Комунизма? Тя не отговори.
Попитахме стената:
Защо Народното събрание се пази от народа с ограждения, бронирани коли и тежко въоръжена полиция?
Тя не отговори.
Попитахме стената:
Защо не отговаряш никога, когато ти задаваме въпроси?
Тя не отговори.
Стената не може да говори.
(Макар че някои стени, като Берлинската,
можеха да стрелят.)
Стената отговаря само,
когато хората я питат с чук.