Михаела Илиева/ 24rodopi.com/ Коментари, общество

В България протестите винаги са били различни – някои крещят срещу властта на жълтите павета, други мълчаливо горят слама по селските пътища. Но когато две различни групи започнат да измиват лицата си с мляко, разликите между тях стават още по-очевидни.

22 февруари 2025 г., центърът на София. Протестиращи, симпатизанти на партия „Възраждане“, вдигат лозунги срещу въвеждането на еврото. Между тях – мъж, който в знак на несъгласие с „робството на европейската валута“, тържествено си излива прясно мляко върху лицето. В този момент той вероятно не осъзнава, че литърът мляко, с който извършва своя патриотичен ритуал, струва около 3 лева в столичните вериги.

Протестът е цветен, шумен, с национални знамена и възгласи срещу "продажниците". В огъня на недоволството изгарят чучела – символично послание, насочено към европейските лидери и българските политици, подкрепящи приемането на еврото. Няколко часа по-късно, след речите и демонстрациите, протестиращите вероятно ще отидат на топло в някое софийско заведение, за да обсъдят „тежката съдба на българина“.

Сега ви връщам една година назад. Спомняте ли си протеста на земеделците и животновъдите на  9 февруари 2024 г., когато блокираха пътя за Кърджали. Тогава тези хора не протестираха за бъдещи монетарни политики, а за нещо много по-просто – да оцелеят. Сред тях – местен животновъд, който, потънал в мизерия и отчаяние, си изми лицето със сурово мляко. Млякото, което продава на мандрите за 1 лев литъра – цена, която не покрива дори разходите му за фураж.

Но този протест нямаше сцена, нямаше прожектори и грандиозни лозунги. Тогава  млякото не беше символ, а суровата реалност на хора, които всеки ден се борят да задържат фермите си живи. Те не горяха чучела – те палеха бали със слама, защото нямаше какво друго да правят, освен да крещят в празното пространство.

Сега година по-късно, когато зад гърба ни са два протеста, използващи една и съща провокация, се питам - кой е „бедният“, кой е „богатият“? Единият протест е символичен акт срещу бъдещето. Другият е отчаян вик за помощ, породен от липсата на такова. Разликата между двата е не просто в цената на млякото, а в реалността, която ги поражда. В София млякото е 3 лева – протестиращият го разлива, защото може да си го позволи. В Кърджали млякото е 1 лев – животновъдът го разлива, защото никой не иска да го купи. В столицата горят чучела – символични врагове на националистическата идеология. В провинцията гори слама – реална загуба, която боли.

Когато „политическите бедни“ хвърлят храна на земята в знак на протест, а „икономическите бедни“ го правят от безизходица, остава само един въпрос – кой наистина има причина да крещи?

Снимка 1: Интернет

Снимка 2: Михаела Илиева

 

Share To:

24rodopi

Post A Comment:

3 comments so far,Add yours

  1. Анонимен22/2/25 20:27

    Един като пиел мляко умрял, кравата паднала въжху него! В България Въз - помаг - раждането е винаги носено на ръце. 🤘🏻ф ..к

    ОтговорИзтриване
  2. Анонимен22/2/25 22:47

    Браво точно така.

    ОтговорИзтриване
  3. Анонимен23/2/25 08:44

    Попитахме стената:
    Как е възможно социалисти и етнически турци да бъдат в коалиция с неонацисти,
    които мразят малцинствата?
    Тя не отговори.
    Попитахме стената:
    Как е възможно български патриоти да искат България да излезе от Европейския съюз и да влезе в Евразия?
    Тя не отговори.
    Попитахме стената:
    Защо тези, които щяха да спасяват България от корупцията и мафията, се опитаха да подарят Националната сигурност на един олигарх, който притежава медии?
    Тя не отговори.
    Попитахме стената:
    Защо тези, които щяха да спасяват България от корупцията и мафията, продължават да назначават на работа хора, разследвани за корупция и принадлежност към мафията?
    Тя не отговори.
    Попитахме стената:
    Защо социалистите, които твърдят, че защитават бедните, не направиха нищо за бедните, докато бяха на власт през две трети от последните 25 години?
    Тя не отговори.
    Попитахме стената:
    Ако вземеш държавен заем, за да подкупиш бедните предизборно с двайсет лева бонус на човек, кой ще плаща лихвите?
    Тя не отговори.
    Попитахме стената:
    Защо ръководителите на Социалистическата партия, които твърдят, че вече не са комунисти, не се разграничиха никога от лагерите, от убийствата, от престъпленията на Комунизма? Тя не отговори.
    Попитахме стената:
    Защо Народното събрание се пази от народа с ограждения, бронирани коли и тежко въоръжена полиция?
    Тя не отговори.
    Попитахме стената:
    Защо не отговаряш никога, когато ти задаваме въпроси?
    Тя не отговори.

    Стената не може да говори.
    (Макар че някои стени, като Берлинската,
    можеха да стрелят.)
    Стената отговаря само,
    когато хората я питат с чук.

    ОтговорИзтриване

Съдържанието на 24rodopi.com и технологиите, използвани в него, са под закрила на Закона за авторското право и сродните му права. Всички статии, репортажи, интервюта и други текстови, графични и видео материали, публикувани в сайта, са собственост на 24rodopi.com, освен ако изрично е посочено друго. Допуска се публикуване на текстови материали само след писмено съгласие на 24rodopi.com, посочване на източника и добавяне на линк към 24rodopi.com.
Използването на графични и видео материали, публикувани в 24rodopi.com. е строго забранено. Нарушителите ще бъдат санкционирани с цялата строгост на закона.
24rodopi.com не носи отговорност за съдържанието на коментарите под публикациите.
Администраторите на блог-форума запазват правото да ограничават или блокират публикуването им. Призоваваме ви за толерантност и спазване на добрия тон.


24rodopi - FACEBOOK I 24rodopi - FACEBOOK I 24rodopi - FACEBOOK I 24rodopi - FACEBOOK

Важно: Ползвайте материалите в 24rodopi.com, но ако уважавате труда на репортерите ни, които търсят новините на терен, цитирайте сайта. Ако поставите и линк към 24rodopi.com, нищо няма да загубите.

Администраторите на форума на rodopi24.blogspot.com пък призовават за толерантност и спазване на добрия тон под дописките. Те запазват правото си да ограничават или блокират публикуването на мнения.