Припомняме ви материалите на Voice от 10 декември м. г. Поместваме и творбата-победител на съгражданина Андонов от 17 януари т. г. Той извоювал правото да бъде публикуван в сайта „Блиц":
Оригиналът:
Лили Иванова пее на една
сцена, пишат й 4 концерта
Естрадни звезди със спектакли в родопски села, в които… дори не са стъпвали
Симона ТЕНЕВА
Естрадните звезди изнасяли по един концерт на ден в Родопите, но по документи излизало, че са пеели поне на още 2-3 места. На книга примата Лили Иванова е изнесла концерти и в населени места, за чието съществуване дори не подозира.
Само с „фиктивни спектакли" местните младежки домове можели да си позволят да поканят Лили Иванова, Георги Христов, Маргарита Хранова и други величия на българската топмузика до 1989 година.
„Това не е схема за кражба на пари, а начин да се удовлетворят желанията на звездите. Певците нямат никаква вина, по този начин се заобикаляше тромавата система. Когато Лили Иванова беше поканена в Кърджали, на нея трябваше да й се плати хонорар, който не можеше да се изпише по силата на тогавашната наредба. Лили пя само в града, но местните организатори се наложи да впишат и концерти в Перперек и още едно село. Тамошните комсомолци бяха извозени до града", разказва пред наш репортер бивш служител на бившата концертна дирекция „Естрада".
При гостуването на звездата в Смолян пък имало 1 концерт на живо и още 3 - на книга.
120 лева по наредба бил хонорарът на Лили Иванова за участие тогава. Отделно й се плащали пътни, нощувки и наем за апаратура. Само тя била със звание „Заслужил артист". Фиксираното възнаграждение на другите певци варирало от 60 до 80 лева. Никой от звездите обаче не се съгласявал да пее за такава малка сума. Исканото от тях възнаграждение надвишавало поне 3-5 пъти установеното в държавната наредба за хонорарите. Така всички реално получавали на ръка много повече, заради което организаторите докарвали бонуси чрез документни манипулации.
„Не е вярно твърдението на певците, че били ощетявани от организаторите на концерти, които уж укривали истинския приход от продажбата на билетите. Всичко се прави, за да може по някакъв начин да се признае трудов и осигурителен стаж на певците, за да помагат да получават пенсии", пояснява бившият служители на „Естрада".
Маршала отказал два билета от гражданката Иванова
Няма човек в Смолянски регион, независимо дали е млад или стар, който да не е чувал за смолянския катаджия Стефан Бадев, с прякор Маршала. Многобройни са легендите, които се носят за него, съобщава „Смолян днес". Пословичният автоконтрольор се слави със строгост при изпълнение на служебните си задължения, но и със завидното си чувство за хумор. От уста на уста се носят случки от времето на 60-те и 70-те години на миналия век, когато Маршала бил един от малкото катаджии в Смолянско. Един от завоите на прохода "Рожен" още носи неговото име. Там той заставал, по време на дежурство и с бинокъл наблюдавал колите на долния път.
През 1975 г. спрял за проверка примата на българската естрада Лили Иванова, която идвала за първия си концерт в Смолян. "Караше "Волга" и пътуваше сама с едно малко кученце. Не си беше закопчала колана", разказа Бадев. Той веднага я познал, но запазил самообладание и продължил проверката. "Гражданко, нарушавате закона", предупредил я катаджията. "Аз съм Лили Иванова", отговорила певицата и му предложила два билета за нейния концерт. Маршала обаче ги отказал, за да не бъде заподозрян в корупция. "Пък и бях служебно ангажиран, нямаше да мога да отида", обясни дългогодишният автоконтрольор. Не я глобил, разбира се, само й направил забележка.
Последното родопско гостуване беше на Перперикон
За последно Лили Иванова идва в Родопите на Перперикон, за да седне на трона в скалния град на траките. Тя се изкатери до тепето на 28 юни м. г.
Най-големите почитатели на певицата се изкачиха заедно с нея по каменното стълбище до Тронната зала, където се състоя церемонията по връчването на наградата „Златен Перперикон". Тя й бе връчена за принос в развитието на българската и европейската култура. Самата награда представлява пръстен, използван от от един от най-големите меценати на изкуството – Птолемей II Филаделф, открит на Перперикон.
От конкурса:
Димитър Ников: Лиленце-пиленце изнасяше концерти "Четири в едно"
Примата на родната естрада и колегите й "драха гласове" в родопски паланки, за които дори не са чували
Родопчанинът Димитър Ников (името му е сменено, за да не си навлече гнева най-вече на изпълнителката на "Камино" и "Ветрове" – б.а.) успява да се пенсионира като организатор в бившата Концертна дирекция "Естрада" малко преди мистериозното изчезване на документацията й.
Чиновникът дълги години посреща и изпраща естрадни звезди, които се изживяват като по-големи величия и от членове на политбюро. Длъжен е не само да търпи капризите им, но и да ги "обгрижва" финансово. В противен случай рискува да остане без работа. "Сентенцията на шопа, че "законът е врата у поле", имаше хиляди проявления и тогава, не само сега. С малката разлика, че по времето на соца се играеше на дребно, почти кокошкарски, а днес – с тлъсти пачки. Обратнопропорционално обаче е възмездието на Темида", открехва се бившият служител.
За какво намеква Димитър Ников? За фиктивни спектакли, естествено. Схемата е по-проста и от бобено зърно.
Естрадните певци изнасяха по един концерт в нашия вилает, но по документи излизаше, че са пели на още две-три места
Лили Иванова например, ако си отгърне личния финансов тефтер, ако го има въобще, ще се втрещи, че е извисявала глас в родопски селца, за които едва ли е чувала някога през живота си. Това важи и за Мими Иванова, Маргарита Хранова, Георги Христов, покойния Чочо Владовски, за известните поп и рок групи от онова време. Не е луд който яде зелника, а който му го дава. Така че не обвинявам изпълнителите, а местните културни институти, най-вече младежките домове, които търсеха вратички как да се издокарат пред обществеността с гастролите на естрадните звезди, разкрива част от схемата Ников.
Според него това не била далавера, кражба на пари от държавната хазна, а начин да се удовлетворят щенията на певците, като се заобиколи тромавата бюрократична машина. Вратичките явно са били известни и на двете страни, щом се е стигало до пазарлък в най-грубите му форми. "Поканихме Лили да изнесе концерт в Кърджали, но още по жицата тя предяви претенции за баснословен хонорар, който нямаше как да й го изпишем по силата на тогавашната хонорарна таблица. Ако си спомняте, там всичко беше строго регламентирано "от - до". Дори и максимумът не я удовлетвори. С др. Попов, мир на праха му, (последният шеф на бюро "Естрада" в Кърджали – б.а.) се хванахме за главите, чудехме се какви еквилибристики да измислим и приложим, така че да останем чисти. И измислихме.
Примата пя само в града край Арда, но й вписахме и концерти в Перперек и в още едно село
Нещо от рода на "три в едно". Тамошните комсомолци бяха извозени с автобуси до окръжния град. И вълкът сит, и агнето цяло, дето се вика", разказва за шашмата бай Димитър и уточнява, че и в Смолян кубратският славей имал един концерт на живо и още три – на книга. От колеги в страната подочул, че това била масова практика… Дали тогавашните цербери от ДФК – Държавен и финансов контрол, са си правили оглушки за очевадните закононарушения, или пък са ги толерирали, кой да ти каже. Пък нали и ревизорите са имали потребност от разтуха. Нищо чудно именно те да са им давали акъл как да си понапълнят гушките, заобикаляйки параграфи и алинеи.
По онова време минималната работна заплата бе 90-110 лв. "Парсата" на Лили Иванова като заслужил артист по наредба бе 120 лв. на участие. Отделно й се плащаха пътни, нощувки, наем на апаратурата.
Високо ценя таланта й, прекланям се пред него, но натъкна ли се на алчен творец, творчеството му започва да дава "фира" в представите ми за нещо възвишено, гениално, стойностно
разочарован е и днес "естрададжията" в резерва.
След един концерт на примата в Кърджали Ников споделя в бирхалето на Дома на културата разочарованията си от нея пред местните зевзеци Коцето Мизов и Милчо Сиванов. И двамата са театрали самодейци, но пък велики импровизатори. Пред таланта им и самият Георги Парцалев при епизодичните си гастроли в града се заливал от смях. Чиновникът получава бойна задача само да извести зевзеците за следващото турне на Лили. И й скрояват такъв "кюляф", както казват местните, че
изпълнителката на "Не всичко е пари, приятелю" почти две десетилетия си спомня само с омерзение за Кърджали
В края на 70-те, началото на 80-те примата отново е на гастрол в българския Клондайк, където смята, че парите се копаят директно от рудниците на "Горубсо". Оттук винаги е прибирала тлъсти хонорари – колко му е да "изджоби" отново аборигените. Без да предполага каква помия ще се излее върху крехкото й телце. Помия не само на думи, с която винаги се е справяла, а помия съвсем натурална.
С невероятния си чар Коцето и Милчо "подкупват" една чистачка, която да се направи на разсеяна и ни чула, ни видяла, да излее кофа с мръсно-тъмна течност, с която току-що е измила пода на третия етаж, върху самата Лили. Само преди дни певицата се е барнала в бяло кожухче от сибирски норки, което чини колкото няколко годишни заплати на хигиенистката.
Мисията е изпълнена успешно – с тънкия си писклив гласец гостенката оглася целия парк
зад Дома на културата, булята в синя престилка кърши ръце и недоумява как да се извини на родната гласовитка, а "сценаристите" наблюдават от приземния етаж екшъна и се заливат от смях. След инцидента се правят на ни чули, ни видели. Едва година по-късно огласяват пъкления си план, завършил с триумф над нашенската кокетка.
Най-странното в случая е, че капризната Лили Иванова застава на страната на чистачката. Невероятно, но факт. Помолила дори началниците й да не я уволняват заради неволната грешка, спомнят си стари театрали. "Ако знаеше само каква е истината, никога повече не би припарила в тоя Диарбекир", твърди щерката на покойния вече Мизов Мария.
Далеч по-приятна е срещата на примата с известния смолянски катаджия Стефан Бадев-Маршала. Един от завоите на прохода "Рожен" още носи неговото име. Там той заставал по време на дежурство и с бинокъл наблюдавал МПС-тата на долния път. "През 1975-а караше "Волга" и пътуваше сама с едно малко кученце за първия си концерт в Смолян. Не си беше закопчала колана. Веднага я познах, но запазих самообладание и продължих с проверката: Гражданко, нарушавате закона!", предупредих я аз.
"Ама аз съм Лили Иванова!", отговори ми тя и ми предложи два билета за концерта си,
спомня си катаджията. Маршала обаче ги отказва, за да не бъде заподозрян в корупция. Пък си прави и тънката сметка, че няма да може да използва пропуските, тъй като по това време отново е дежурен. Певицата се разминава само с мъмрене.
Предпоследният родопски гастрол на Лили е на 28 юни 2009 г., когато й бе връчена наградата "Златен Перперикон" за принос в развитието на българската и европейската култура. Върху тънката й ръчица бе надянат пръстен, копие на пръстена на един от най-големите меценати на изкуството Птоломей ІІ Филаделфт, открит на Каменния град.
Независимо от годините си бившата изгора на Янчо Таков изкатери върха върху обувки с високи токчета само за 15 минути като млада козичка и гордо позира на величествения трон на тракийския жрец,
откъдето се предполага, че тръгва просвещението на Александър Македонски. На президента Георги Първанов му бе необходимо доста повече време, за да се справи с трудния преход. А в самото подножие на Каменния град, още долу в ниското, се мъдри… "Скалата на Стефан Данаилов". Извънгабаритният Ламбо изкретал едва 100-150 метра, кютнал се върху един камък и със сетни сили казал: "Каквото имате да ми давате (наградата – б.а.), давайте ми я сега. Аз повече няма да се катеря никъде!", разказват организатори на традиционните тържества.
За последно Лили дра гърло на Арена "Спартак" в Кърджали през юли 2009-а срещу дъмпинговата сума от 10 лева билетчето
Тогава се състоя и мистериозната й среща с отец Боян Саръев, един от малцината свещеници в Българската православна църква, който редовно чете Киприанови молитви за разваляне на магии, уроки и прочее проклятия. Кой на кого е целувал ръка в храма "Свето Успение Богородично" в квартал Гледка край града, където се намира "офисът" на отчето, така и не се разбра. Стана ясно само, че сетне Лиленцето е намерило покой в комплекс "Главатарски хан" на брега на язовир "Кърджали", където единствено в Източните Родопи се предлага масаж със златни частици за цялостно подмладяване на поизносена плът.
Георги АНДОНОВ, Кърджали
Post A Comment:
0 comments so far,add yours
Съдържанието на 24rodopi.com и технологиите, използвани в него, са под закрила на Закона за авторското право и сродните му права. Всички статии, репортажи, интервюта и други текстови, графични и видео материали, публикувани в сайта, са собственост на 24rodopi.com, освен ако изрично е посочено друго. Допуска се публикуване на текстови материали само след писмено съгласие на 24rodopi.com, посочване на източника и добавяне на линк към 24rodopi.com.
Използването на графични и видео материали, публикувани в 24rodopi.com. е строго забранено. Нарушителите ще бъдат санкционирани с цялата строгост на закона.
24rodopi.com не носи отговорност за съдържанието на коментарите под публикациите.
Администраторите на блог-форума запазват правото да ограничават или блокират публикуването им. Призоваваме ви за толерантност и спазване на добрия тон.
24rodopi - FACEBOOK I 24rodopi - FACEBOOK I 24rodopi - FACEBOOK I 24rodopi - FACEBOOK