Хидроенергийна компания "Горна Арда" бе създадена през 1999 г. със спогодба между НЕК и турския холдинг "Джейлан". Проектът на каскадата предвижда изграждането на водноелектрическа генерираща мощност до 170 мвт с 3 язовира по течението на реката - "Мадан", "Ардино" и "Сърница".
Мястото, където бе изсечена боровата гора, за да скрепят подписите си тогавашните премиери Иван Костов и Бюлент Еджевит пред десетки хиляди души, местните вече наричат "площадка на лъжата".
За старта на проекта държавата похарчи над 20 млн. лв. за направата на 2 отбивни тунела, по които да тече Арда, докато се издига стената.
Входовете и изходите на съоръженията, построени от поделението на "Минстрой" в Мадан, сега са обрасли във върби, а в тях е пълно с жаби и змии. В наши дни не е ясно дали навътре тунелите не са пропаднали и дали бетонът още е годен за употреба.
Освен тунелите бяха изградени компресорна станция и трафопост, които са почти разрушени.
Проектът, който предвижда разкриването на над 3000 работни места, през тези години не слиза от устата на местните политици от Смолян до Кърджали.
"Горна Арда" или по-точно оптимизирането на стария проект бе една от общо 4-те хидроразработки на лидера на ДПС Ахмед Доган, за които той получи 1,5 млн. лв. хонорар от Института по строителство и минно дело - част от строителя на тунелите "Минстрой".
Няма по-голям вандал от държавата. Я виж как съсипа реката, казват рибари, насядали покрай водата. Като лунен е пейзажът около мястото, където се предвижда да се издигне стената на първия язовир от бъдещата каскада - "Мадан".
За да се построят тунелите, бе направен път към реката и сега тежки машини на фирми изземват инертни материали от коритото на Арда. Предприемчиви търговци построиха заведения покрай бъдещата стена, но ги затвориха. Направени са площадка и подготовка за бетонов възел, който вече е ръждясал.
Говори се, че няколко души от околните села вече са изкарали курсове за капитани на кораби, за да имат правоспособност да возят туристи с лодки и корабчета из язовира.
"Баща ми умря с думата "язовир", казва 57-годишният Ахмед Ефендиев от маданското с. Вехтино. Човекът бил против строителството на каскадата, тъй като почти всичките му имоти оставали под водата. Направо се поболял. "Все ми е тая вече, дали ще има, или не. То животът ми мина", казва за себе си Ефендиев. Според разчетите отпреди 12 г. къщата му трябва да е до първия етаж във вода. Градината му и 15-ина декара земя обаче отиват в чашката на язовира. Във Вехтино и отсрещната махала Дирало под водата попадат общо 13 къщи, кметството, магазин, заведение, цех и стотици декари земя.
"Заливат ми къщата, а аз къде ще ходя на тия години? В някакъв апратамент ли? Тая няма да е", твърдо заявява Фатма Манева от Вехтино.
Според кмета Рафик Кьосев, който с прекъсване управлява от 16 г., хората са разделени на 2 - младите искат да се строи, възрастните - не.
"Много хора разчитат да получат добри пари от отчуждаване на земеделски имоти, селото има доста площи покрай коритото. Въпросът е, че не вярват много-много, защото се говори от десетилетия и няма гаранция, че ще стане. Надяваме се да тръгне и покрай него да направим курорт", казва кметът на с. Цирка Фаик Зотев.
Освен че вместо сделка на века местните наричат каскадата "сделка на два века", заради забавянето възникна серия от усложнения. През годините от старта на проекта бяха определяни зоните от "Натура 2000". Сега близо 2/3 от земите на каскадата попадат в обхвата й, както и ендемичен вид риба за р. Арда, птици и бозайници. Така че строежът би донесъл санкции от ЕС. Оценката за въздействие на околната среда (ОВОС) на проекта вече е изтекла и сега тя трябва да е съвместима с европейската екологична мрежа "Натура 2000".
А договорената тогава цена на каскадатаот 220 млн. долара сега е набъбнала двойно спрямо минималната, която се сочи в момента - 350 млн. евро, и тройно от максималната - 500 млн. евро.
Строежът започва отново през 2013 г.
През годините между българската и турската страна възникнаха спорове за заплащането и сроковете. В крайна сметка "Джейлан" заведе дело в Арбитража в Париж. По това време турският хоолдинг изпадна в несъстоятелност и активите му бяха поети от друга турска компания - CCG Insaat Sanayi Yatirim Ve Turizm.
През май 2009 г. австрийските компании ЕVN и "Алпине", която строеше "Цанков камък", купиха акциите от приемника на "Джейлан", а година по-късно "Алпине" се оттегля от проекта.
През миналия юли НЕК и ЕVN подписаха акционерно споразумение за изграждането на каскадата. Това стана в посолството ни във Виена в присъствието на премиера Бойко Борисов. Според споразумението ЕVN ще притежава 70%, а НЕК - 30%.
Веднага след това опозицията у нас обвини в лобизъм министър Трайчо Трайков, тъй като бил прокурист на ЕVN.
Плановете са строителството да стартира през 2013 г., каза наскоро областният на Смолян Стефан Стайков след среща с ръководителите на EVN Вернер Казагранде и Раймунд Гайсбауер. След като им обеща съдействие, Стайков поиска във фазата на проектиране да се включи допълнителна пътна инфраструктура в района на яз. "Мадан".
Планира се строителството на "Мадан", "Ардино" и "Сърница" да е от 5 до 7 г. От областната управа обявиха, че тази пролет НЕК и ЕVN трябва да финализират уточняването на окончателния технически вариант, след което ще пристъпят към изпълнение на дейностите по ОВОС и биологичното разнообразие.
Валентин ХАДЖИЕВ, 24 часа
bravo mnogo rabotlivi darjavni 4inovnici imate - davaite im o6te pari , te i tqh 6te prahosat na vqtara.
ОтговорИзтриванеplatili si samo tova - tova imate. kato platite i za gradinar, togava nema da ima bureni.togava 6te ima krasivi trevi, hrasti i dekorativni darveta.oti ne davate pari za gradinarite????darvarite????
ОтговорИзтриване