Димчо Михалевски,

народен представител

 

След празника на Кърджали в съзнанието ми се върна един мой детски спомен. Бях на не повече от 10 години и всеки петък вкъщи идваше бай Хасан от село Бенковски.  Той беше голям приятел на моя дядо, Димчо Михалевски, който си беше отишъл няколко години преди това. Идваше от уважение и приятелство към дядо ми, с когото заедно са построили много от шосетата от Златоград до Кирково. Баба му даваше да хапне, обикновено стар фасул и баница с ориз. Говориха си къде на български, къде на турски, който аз не разбирах. Тогава две неща ми направиха силно впечатление, които времето нe може да изтрие – топлотата, с която бай Хасан говореше и разказваше за дядо ми, и това, че ядеше баницата с хляб. Попитах баба защо този човек обича толкова дядо и по детски, защо яде баницата с хляб. Никога няма да забравя нейния отговор – хората са различни и ти трябва да приемеш това, а приятелството и човещината са над различията ни.

Изминалите празници на града ни не бяха обикновени. Освен заряда на 100- годишния юбилей от Балканската война и Освобождението на Кърджали, те бяха белязани от нещо, което не искахме да се случва. Нещо, което и на думи, и на дела се стараехме да не допуснем през последните 23 години. Въпреки слънчевия ден, вчера сянката на разделението тежко висеше над Паметника на освободителите на град Кърджали. Речите за толерантността и взаимното зачитане, за разума и общото ни бъдеще, звучаха фалшиво и лицемерно. Вчера историята и миналото ни бяха употребени. Евтино употребени, за конкретни цели на една политическа сила. Или по-точно за интереса на няколко човека от една политическа сила. Каква беше истинска цел на незачитането на ген. Васил Делов?  Нима той е бил военен мародер, нима е издевателствал над цивилното турско население, нима e убивал без пощада турските войници? Естествено, че не. И това е потвърдено от архивите на Балканската война. Тогава защо един български военоначалник, чието име е неразривно преплетено с историята на града ни и на българската държавност, беше низвергнат от местните общински съветници от ДПС? Заради него самия и неговото дело? Не. Просто годишнината от Освобождението на Кърджали и номинацията на ген. Васил Делов, издигната с пълен консенсус от инициативния комитет, беше огромно изкушение за прокарване на разделителни линии между хората. ДПС не можа да издържи на това изкушение. Да използваш аргумента за незаздравели рани от един исторически факт със стогодишна давност, за отказ от почит към представител на българската държавност, има само две логични обяснения. Първото е, че си против българската държавност. Но това само по себе си е отвъд нашата Конституция и дори не искам да си помислям, че това е мотивацията на местните представители на ДПС. Второто обяснение е, че в желанието да се разделят хората и така по-удобно и по-лесно да се проведе дебатът и политическата битка на следващите парламентрани избори. Вероятно е това. Ниска по своята стойност цел, на изключително висока цена. Депутатски места срещу разделени хора и общество. Парламентарен комфорт срещу разпален национализъм. Власт и ресурси срещу похарчено бъдеще на хората от Кърджалийския край.

Кому е изгодно всичко това? Какви и за кого са ползите от тази тежка провокация?

С този безумен и провокационен ход ДПС цели да измести всички други аргументи на политическия дебат. Как да говорим за икономиката, за работни места, за земеделие и животновъдство, за образование и иновации, когато ние ще сме на два рубежа – разделени по етнос и религия? Мисля, че тези, които в неделя вдигнаха ръка срещу ген. Васил Делов самите те са изплашени от последствията, защото не могат да си ги представят? И са прави. Тази спирала е изключително опасна и трябва да бъде прекъсната незабавно. Хладнокръвно, с разум и тръпение. Провокацията е на лице, но ние не трябва да ставаме нейни заложници и съучастници. Трябва да спрем разделението в зародиш и ясно и високо, със силата на гражданския си глас да кажем „стоп" на тези, които са готови в името на властта и собственото си благополучие да жертват общото ни бъдеще.

Мисля , че имаме шанс да спрем това безумие. Неувереността и неудобството, с които съветниците вдигаха ръце в неделя ми два кураж, че и самите те са го направили в голямата си част под вътрешно партиен страх.  Но най-важното днес е да не допуснем да избуят политически страсти, шовинизъм и лесен популизъм. Да, по -трудно е да убеждаваш хората с политически аргументи и решения, но е по-честно. По- бавно се стига до сърцата и доверието на хората, когато не ги хвърляш в страстите на полето на етноса и религията, но това е единственият път към обединението и общото благоденствие.

И споменът за бай Хасан ми дава увереност, че съм прав.
Share To:

24rodopi

Post A Comment:

25 comments so far,Add yours

  1. Анонимен22/10/12 15:01

    пълен боклук, кво бъдеще имаш ти ве ????

    ОтговорИзтриване
  2. Анонимен22/10/12 15:02

    Айде, отпочна се! Предизборно, Димчо яхна и патриотизма!

    ОтговорИзтриване
  3. Анонимен22/10/12 15:14

    Димчо голямо менте си

    ОтговорИзтриване
  4. Анонимен22/10/12 15:17

    ГОСПОДИН МИХАЛЕВСКИ ИДВАТ ИЗБОРИ ОБЕДИНЕТЕСЕ ВСИЧКИ БЪЛГАРИ И ГЛАСУВАЙТЕ ЗА ЕДНА ПАРТИЙА И ХАСАНЧО ДИМ ДА ГО НЯМА АЗ СЪМ ТУРЧИН И НЯМА ДА ГЛАСУВАМ ЗА ДПС

    ОтговорИзтриване
  5. Анонимен22/10/12 15:23

    Напълно споделям вижданията на Михалевски. Човешко е много даже казаното. Не е политика, а човешко.
    От турчин, който на последните избори гласува за ГЕРБ

    ОтговорИзтриване
  6. Анонимен22/10/12 15:41

    KOYTO E TURCIN DA GLASUVA ZA KASIM DAL.DPS E PARTIYA SAMO RUSVETCIYI

    ОтговорИзтриване
  7. Анонимен22/10/12 15:44

    нали бяхте в коалиция с дуписе бепомак,дойде ли ти акъла2

    ОтговорИзтриване
  8. Анонимен22/10/12 15:51

    Димчо, много хубава стаия си написал, ама догодина след изборите СерГей пак ще се прегърне с ДПС-то, а вие с Багдасаря на местно ниво ще се правите отново на луди и възмутени. Естествено без да си хвърлите партийните книжки, както би направил всеки честен и принципен човек, който е преди всичко българин, а не партиец. Особено пък след оная гавра, дето спретнаха на Милко с постта на областен управител. Ама както е казал класика : Келепир има в тая работа, келепир! Ами бизнеса, който въртиш с Меацата и др. подобни депесарски фирми? С него какво правим? Иначе хубаво пишеш.

    ОтговорИзтриване
  9. Анонимен22/10/12 15:54

    Това беше политическото самоубийство на няколко човека от ДПС ! Ако в България има държавност, сега на тази върхушка трябва да им скъсат задниците !

    ОтговорИзтриване
  10. Анонимен22/10/12 15:55

    Прав сте г-н Михалевски -важното е човещината.Я ги питайте те 22 съветници от ДПС колко тях са ходили в Батак - Баташката църква? Те от ДПС имали незаздравели рани ами НИЕ БЪЛГАРИТЕ какво да кажем дали нашите рани са зараснали от Баташкото клане което е исторически факт.

    ОтговорИзтриване
  11. Анонимен22/10/12 16:04

    БАЛКАНСКАТА ВОЙНА В РОДОПИТЕ ОТ 1912 ГОДИНА
    /извадки/

    НИКОЛА ЧУРАЛСКИ

    ...Още от самото начало споделям, по характер и цели Балканската война е най-варварската, най-унищожителната, най-жестоката, най-свирепата водена война на територията на България за над 13 вековната и история.
    „На война като на война” се казва, а може би и на нас се иска да си кажеме. Да беше така! Да беше така!
    Но да се води тя като тактика на опожарената земя, като замисъл и цел „най-добрият ни враг е мъртвия” е ужасно недопостимо, ужасно наприемливо.
    Как са се освободждавали „поробените братя от Османско иго”, когато са сринали цели села със земята ? Къде е Тъмраш? Къде е Рудоземското село, наречено по-късно Балтаджи махала? И защо е наречено Балтаджи? Къде е Смилянското село на завоя до чешмичката? Защо се опожариха хиляди къщи, защо бяха прогонени немили-несрети хиляди хора?
    Нали идва войската да освободи поробените си братя? Защо е това жестоко изпепеляване? Не означава ли това военно престъпление – да се изпепеляват селища, да се разграбват, да се унищожава мирно население? Това не е ли геноцид?
    В едноименната си книга „Балканската война в Родопите /1912 г./” правя извод, че Балканската война не е за освобождението на „поробените братя”, а по същество е срещу тях. Тази война е балканският модел за етно-религиозно прочистване на Родопите, за да се настани алчният капиталистически модел, имащ се за носител на християнски добродетели...и това на практика става малко след отшумелите събития.
    Още на са заглъхнали пушечните и топовните изстрели, още не са стихнали пожарищата, не е засъхнала невинно пролятата кръв, изстъпленията срещу „освободените” вече „поробени братя” жестоко ескалират с нова сила:
    „Ага са вращахме ат Алъкьой – споделя мама – болгарете ни пасрьошнаха на Дикилиташ /на българо-гръцката граница/. Ага падхватиха моските...то не бе бахтане, а прибиване. Ат там ни закараха в селоно. Забраха врит моски – старци, млади и моски дечинки. Затвориха ги в мечитен, а около мечитен жандарми с тенеке полни с гас. Чекаха да им кажет да ги изгарьот. Царкинете ни спаси...а селото – да ти са плаче. Врит кощите беха на кюл /пепел/. Астанали беха две кощи и мечитес. Кина сте ве видевали?”

    След войната управляващите не поемат никаква грижа за физическото оцеляване на завърналите се бежанци. Просто ги оставят на самоизживяване.
    Геноцидът продължава с икономически средства. Държавата поставя условие – религиозна поголовна християнска асимилация. На пленените се поставя условие – оцеляване срещу кръста. Останалите се покръстват от нарочно изпратени екипи. Но и премането на кръста не променя трагедията на бедстващите.
    От лицето на земята изчезват родове, фамилии. Земите им вместо да останат на селото се обсебват от държавни институции.
    Започва колонизацията с християнски елементи в селата – срещу безвъзмездно предоставяне на земя, или минимални средства от държавата се сменят имената. Това е акт на поредна претопяваща асимилационна политика. Нещо за което се захващат политики и държавници след това, но с различни трикове и хватки, стигащи и надминаващи градусите на ксенофобските изстъпления, каквито днес ги забелязваме сред ултра левите, ултра десните и ВМРО.
    Помаците в България отдавна са били печеливш коз в българския политически кумар.

    Времена, времена... казват времето лекувало раните... белезите остават, а с течение на времето се уголемяват, за да напомнят на поразения, че там някога е удряно, че там някога е боляло.
    Днес, прекрачили съзнателно години, десетилетия, епохи на фашизъм и социализъм с не по-малка болка и тревога може да споделиме, че тактиката на опжарената земя в Родопите продължава с нежни средства – икономически и духовен геноцид. В десетки села в Родопския край е сринат и елементарния шанс за физическо оцеляване. Градят се християнски молитвени домове в помашките села, сякаш никога не са живяли там мюсюлмани.

    ОтговорИзтриване
  12. Анонимен22/10/12 16:15

    кат си толкова патриот що не си тръгна преди словото на кмета , ами сега реши че можеш да си правиш пиар, а горните коментари за биснеотношенията ти как ще коментираш - с човещина ли

    ОтговорИзтриване
  13. Анонимен22/10/12 16:17

    Браво Михалевски, абсолютно прав си.За съжаление днешният Хасан се е надупил на централата си.

    ОтговорИзтриване
  14. Анонимен22/10/12 16:18

    МНОГО СТЕ ВЪРЗАНИ С ДПС-ТО.ТАКА, ЧЕ И ДА ИСКАТЕ НЕМОЖЕТЕ ДА ИЗБЯГАТЕ ОТ ТЯХ.ТОВА СА ПАК ПРИКАЗКИ ЗА НАРОДА.НЯМА ВЕЧЕ КОЙ ДА ВИ ПОВЯРВА .

    ОтговорИзтриване
  15. БРАВО 15:55,тькмо и аз се канех да им припомня за Батак,но там от ДПС няма да стьпят,защото не им отьрва после как ще говорят,че някой си друг ги е гонил и чистил от Родопите,-а Батак ще се помни винаги с ужаса на кланетата,и всепак бьлгарите само на 3 март им го припомняме-все от наша страна трябва да е толерантността.

    ОтговорИзтриване
  16. Анонимен22/10/12 17:04

    До 16.04 , отворен , през балканската война са мачкани помаците в Родопите , турците не са пипани изобщо, тези спомени дето ги пишеш са все за помашки села. Ела ми покажи един турчин дето живее в Смилян , Девин , Тамръш и тази жена дето разправя май на турски говори ,а ?

    ОтговорИзтриване
  17. Анонимен22/10/12 17:05

    Mihalevsi mng dobre kazanooo

    ОтговорИзтриване
  18. разнежен22/10/12 17:07

    Михалевскир Михалевски, твоята партия докара нещата дотук - от възродителния процес, през "голямата екскурзия" до създаването на ДПС и двойното гражданство на турците в Турция. Направо ме разплака с твоите спомени! Баба ти, дядо ти, бай Хасан, бай Иван - хайде стига вече. Нагледахме се на двуличието ви. Вашият най-верен съратник са точно тези измекяри от ДПС, с които заедно пълните гуши и ни се подигравате. Да ти припомня ли, че бяхте колеги с Раиф Мустафа като зам. министри? Мислиш ли, че ще ти повярвам, че не си пиете ракията и днес заедно? Млъкни, моля ти се и ако искаш яж баница с хляб или без хляб - НЕ ТИ ВЯРВАМ!!!

    ОтговорИзтриване
  19. Анонимен22/10/12 17:09

    Споделям всичко казано от Михалевски. Стар кърджалиец съм и знам как живеехме мирно и дружелюбно със съседи турци, как си помагахме в беда и черпехме при хубави поводи в миналото. Как си гостувахме, веселяхме се и бяхме повече от роднини. Защо сега се намират хора, които искат да ни разделят? Нима все още има такива, които се водят по ъкъла на шепа превъртели турски националисти, или наистина се търсят политически дивиденти? Хора опомнете се, живеем в 21 век и всеки трябва да се замисли преди да предприеме каквото и да е.

    ОтговорИзтриване
  20. Анонимен22/10/12 19:13

    Айде моля без излишни сантименти,баници добруване.лицемерие...и не знам си какво,докато се чудите как да се изразите по толерантно турските мюсюлмани ще ни яхнат на черешата,айде усетете се малко българи...

    ОтговорИзтриване
  21. Анонимен22/10/12 20:30

    ВСИЧКИ ОБЩИНСКИ СЪВЕТНИЦИ ОТ ДПС В ЗАТВОРА ПО СПИСЪК ! ! !

    ОтговорИзтриване
  22. Анонимен22/10/12 21:48

    20.30 БРАВО САМО ТАКА ..От тези криви кратуни за нищо не стават.Умсвеният им багаж е до развитието на тютюна.

    ОтговорИзтриване
  23. Анонимен23/10/12 09:05

    16,04 Пумак, напиши и как сте станали мюсюлмани и пумаци. ;)

    ОтговорИзтриване
  24. Анонимен23/10/12 10:15

    ahmed dogan prizident

    ОтговорИзтриване
  25. Анонимен23/10/12 10:50

    Tochno Mihalevski pomak ne moje da kajesh che eee ta toi e frangadjiq

    ОтговорИзтриване

Съдържанието на 24rodopi.com и технологиите, използвани в него, са под закрила на Закона за авторското право и сродните му права. Всички статии, репортажи, интервюта и други текстови, графични и видео материали, публикувани в сайта, са собственост на 24rodopi.com, освен ако изрично е посочено друго. Допуска се публикуване на текстови материали само след писмено съгласие на 24rodopi.com, посочване на източника и добавяне на линк към 24rodopi.com.
Използването на графични и видео материали, публикувани в 24rodopi.com. е строго забранено. Нарушителите ще бъдат санкционирани с цялата строгост на закона.
24rodopi.com не носи отговорност за съдържанието на коментарите под публикациите.
Администраторите на блог-форума запазват правото да ограничават или блокират публикуването им. Призоваваме ви за толерантност и спазване на добрия тон.


24rodopi - FACEBOOK I 24rodopi - FACEBOOK I 24rodopi - FACEBOOK I 24rodopi - FACEBOOK

Важно: Ползвайте материалите в 24rodopi.com, но ако уважавате труда на репортерите ни, които търсят новините на терен, цитирайте сайта. Ако поставите и линк към 24rodopi.com, нищо няма да загубите.

Администраторите на форума на rodopi24.blogspot.com пък призовават за толерантност и спазване на добрия тон под дописките. Те запазват правото си да ограничават или блокират публикуването на мнения.