Проблемите на професионалното образование в Кърджали обсъдиха директори на училища, експерти, представители на местната власт, службите по заетост, синдикатите и работодателските организации на кръгла маса, свикана от областния управител Илия Илиев съвместно с Регионалния инспекторат по образование. Целта на форума бе  да направи актуална „снимка" на пазара на труда и дефицита на квалифицирани кадри, да срещне гледните точки на всички заинтересовани страни и да изясни къде се разминават потребностите на бизнеса и продуктът, който произвеждат професионалните гимназии. „Всички сме наясно с фактора демографска криза, но не можем да си позволим да обучаваме кадри без перспектива за работа. Трябва да спрем изтичането на специалисти, като се съобразим с нуждите на работодателите и положим усилия професионалното образование да стане по-привлекателно, да разполага с модерна материална база, да се актуализира списъкът на специалностите в партньорство с бизнеса и да се въведат т.нар. защитени професии по региони", посочи областният управител. Според началника на РИО Гроздан Колев, професионалното образование е понесло най-тежко последиците от демографския срив. Затова трябва да е достатъчно гъвкаво и да съответства в максимална степен на потребностите на пазара, а учениците да бъдат стимулирани да участват в стажове и чиракуване в реална работна среда. Като добър пример в това отношение Колев посочи проекта „Ученически практики" по ОП „Развитие на човешките ресурси", в който за периода февруари 2012 г – юни 2015 г са се включили общо 1 285 ученици и 81 фирми от региона и той ще има своето продължение през настоящия програмен период 2014-2020 г. По данни на РИО за учебната 2015/2016 г в областта функционират 12 професионални гимназии, едно СОУ и две ОУ с професионални паралелки, с общо 1 845 ученици. Справката сочи, че само 1/3 от тях продължават своето образование. Като основни проблеми на сектора, от РИО изтъкват силно намаляващия брой деца, миграцията, трудностите  при реализиране на план-приема и наличието на поднормативни паралелки, което дава отражение на финансирането, трудностите при намиране на работа и сключване на договори за  стаж с работодател, липсата на интерес към определени браншове като машиностроене, строителство, лека промишленост. От Бюрото по труда в Кърджали, в качеството си на посредник между бизнеса и кандидатите за работа, изтъкнаха, че цената на труда се оказва определяща при търсене на работа от младите хора, затова мнозинството сред тях се ориентират към чужбина, големите градове и курортите по морето и едва накрая търсят реализация у дома. Началникът на Бюрото Валентин Грудев оцени като добре балансиран план-приема през последните години, но отвори скоба, че заетостта е производна на ръста на икономиката и една от възможностите за осигуряване на работа на завършващите професионални гимназии е привличането на чужди инвестиции и изнесени производства. Шивачките продължават да са най-търсени на пазара на труда, следвани от продавач-консултантите, операторите в машиностроенето, готвачите, строителите и учителите.  От името на работодателите председателят на Стопанската камара Альоша Синабов изтъкна, че дипломата сама по себе си не гарантира знания и умения на завършващите и обикновено очакванията им за високи стартови възнаграждения се разминават с възможностите им. Той призова към по-тясно партньорство между бизнеса и професионалните гимназии, за да се овладее отлива на кадри. На форума бе отчетена необходимостта от целенасочена държавна политика в регионите с по-слабо развита икономика и активни миграционни процеси. Да се въведе ранно професионално ориентиране на децата. Фирмите да не неглижират условията на труда и да помислят за стипендии на стажуващи, а училищата да наблегнат на практическата подготовка, на предприемаческото мислене и да заложат на новите технологии. Директори на професионални гимназии поискаха регулация на приема в общообразователните училища, към които интересът е най-голям. Според експертите обаче, план-приемът в средното образование не може да се регулира механично с орязване на езиковите паралелки, например. Работещият механизъм е всеки да воюва за позициите си, въпреки утежняващите обективни фактори, подчерта Гроздан Колев. Областният управител обобщи като изключително полезни изказаните на Кръглата маса тези и становища и насърчи училищата да работят активно по европроекти за модернизиране на материалната база, за да направят обучението там по-атрактивно и да скъсят дистанцията с бизнеса. 
24rodopi.com
Share To:

24rodopi

Post A Comment:

11 comments so far,Add yours

  1. Анонимен17/6/16 16:17

    Ебахти лентяите, пари наготово няма бе наркоманета кухи!

    ОтговорИзтриване
  2. Анонимен17/6/16 16:45

    Кръгли маси колкото искаш. Резултат никакъв.Необходим е специален закон за средното образование.Учениците в средните училища трябва да провеждат половината от учебния процес във фирми с подобни услуги или производство.Така голяма част от учениците след завършването си ще продължат да работят в тези или подобни фирми,фабрики ,предприятия.

    ОтговорИзтриване
  3. Анонимен17/6/16 17:58

    Корабът бавно, но сигурно потъва. Оправия няма и не се очаква, колкото и да се имитира дейност.

    ОтговорИзтриване
  4. Анонимен17/6/16 19:57

    Преди близо 25 години, когато Кърджалийска област имаше 300 000 жители в ГПЧЕ имаше 3 паралелки, останалите ученици бяха в техникумите и излизаха с необходимите професии. Сега когуто в областта има едва 70 000 жители в същото училище има 7 паралелки, събрани с голям зор оттук-оттам. Не може държавата да финансира, а да не регулира приема в училищата. Но горните чичцовци се страхуват, че ще загубят симпатии, респективно гласове на избори.

    ОтговорИзтриване
    Отговори
    1. Анонимен17/6/16 21:12

      Имах намерение да не се намесвам в този спор, но безумното ти изказване ме провокира.
      Първо, окръг Кърджали никога не бил 300 000, второ за срива в професионалното образование най~голяма вина носят директорите на тези гимназии. Не може да дипломираш трима ученика и да очакваш държавата да ти свърши работата. Да не говорим за празните учебни стаи и нулевата учебна дейност. Не можеш да имаш претенции, когато най~модерния ти струг е закупен през 80~те години на миналия век. Какви кадри, каква конкурентност за трудовия пазар създаваш?
      Да, държавата е виновна за едно, отдавна трябваше да обедини в една политехника всички професионални гимназии, атрофирали и зле ръководени от случайно попаднали хора в образованието!

      Изтриване
    2. Анонимен18/6/16 21:43

      Недей да злобееш толкова много срещу ГПЧЕ. 112 ОТЛИЧНИЦИ какво ти говори, а и вашите собствени деца къде учат или учиха,ами разбира се в ГПЧЕ.

      Изтриване
  5. Анонимен17/6/16 20:42

    Dannite za trudovia pazar v obstinata kardjali phantom 4:-):-):-):-)

    ОтговорИзтриване
  6. Анонимен18/6/16 00:22

    Теклас Теклас добре че има

    ОтговорИзтриване
  7. Анонимен18/6/16 09:16

    Една професионална гимназия, стига вече с тези социални програми за учители и персонал и неграмотни ученици.Колко са учениците в селското, в строителното, в парцаленото,в механото? Какъв учебен процес,какви учебни практики се правят? Залите са затворени от години. Имитиране на учебен процес,имитиране на практики, неграмотни и незнаещи бълвати се раздават пари на учители невлизащи в учебните часове.
    рамотност и

    ОтговорИзтриване
  8. Анонимен18/6/16 15:00

    Голяма част от учениците излизат неграмотни след средно образование.Защо не се потърси отговорност от училищата защо дават дипломи на хора които не могат да пишат.Матурите тази година в Кърджали показаха колко са грамотни.Същите тези неграмотни след това отиват във вуз. И там се борят за студенти и им дават по една диплома и когато отидат в учреждения и производствени предприятия нищо не знаят и не могат .Това е горчивата истина . Произвежда се лош материал още от училище.

    ОтговорИзтриване
  9. Анонимен18/6/16 22:34

    Защото ,15.00,тези ученици са бройка,за която държавата дава пари.И това са заплатите ни.Ти какво би направил на наше място?Пише ти учител-аз искам да работя.Не съм виновен,че сме на делегиран бюджет и завися от бройката,а не от качеството.

    ОтговорИзтриване

Съдържанието на 24rodopi.com и технологиите, използвани в него, са под закрила на Закона за авторското право и сродните му права. Всички статии, репортажи, интервюта и други текстови, графични и видео материали, публикувани в сайта, са собственост на 24rodopi.com, освен ако изрично е посочено друго. Допуска се публикуване на текстови материали само след писмено съгласие на 24rodopi.com, посочване на източника и добавяне на линк към 24rodopi.com.
Използването на графични и видео материали, публикувани в 24rodopi.com. е строго забранено. Нарушителите ще бъдат санкционирани с цялата строгост на закона.
24rodopi.com не носи отговорност за съдържанието на коментарите под публикациите.
Администраторите на блог-форума запазват правото да ограничават или блокират публикуването им. Призоваваме ви за толерантност и спазване на добрия тон.


24rodopi - FACEBOOK I 24rodopi - FACEBOOK I 24rodopi - FACEBOOK I 24rodopi - FACEBOOK

Важно: Ползвайте материалите в 24rodopi.com, но ако уважавате труда на репортерите ни, които търсят новините на терен, цитирайте сайта. Ако поставите и линк към 24rodopi.com, нищо няма да загубите.

Администраторите на форума на rodopi24.blogspot.com пък призовават за толерантност и спазване на добрия тон под дописките. Те запазват правото си да ограничават или блокират публикуването на мнения.