Учителите,
които работят в малки населени места и с уязвими групи, ще получат допълнително
увеличение на заплатите. При равни други условия повече пари ще получат
преподавателите от Северозападна България, Родопите, Странджа-Сакар и
граничните райони. Това предвижда проект за промени в Наредбата за
финансирането на институциите в системата на предучилищното и училищното
образование, който министърът на образованието Красимир Вълчев представи днес.
До
края на годината не се предвижда ново увеличение на учителските заплати, но в
бюджета за т.г. има допълнителни 90 млн. лв., които ще отидат за повишение на
възнагражденията в определи региони. От тях 55 млн. лв. вече са раздадени на
общини със Закона на държания бюджет и целта на промените в наредбата е да
поясни принципът. Други 35 млн. лв. ще бъдат разпределени по новите критерии и
най-вече - за обучение на деца от уязвими групи. Целта според министър Вълчев е
да има добри и млади педагози във всички региони, пише „Дневник“.
С
промените се въвежда регионален коефициент на финансирането, според който
допълнителните средства ще зависят от отдалечеността от градовете с население
над 100 хил. души, от отдалечеността от общинския център и от неговата
големина. Средният най-висок процент на допълнително увеличение на парите за
учители в най-малките и отдалечени населени места по думите на министъра е 12%,
но в повечето общини увеличението ще е по-голямо. "В близката периферия на
големите градове е по-лесно да се осигурят педагози, тъй като те могат да
живеят в големия град и да пътуват. Пътуващите от Хасково до Ивайловград обаче
за по-пряко минават през Гърция", обясни министър Вълчев. Вече се
финансират всички разходи за транспорт на педагогически специалисти.
В 112 общини ще
получат най-много пари
При
равно други условия повече пари ще получат учителите от 112 общини от т.нар.
региони от целенасочено въздействие - Северозападна България, Родопите,
Странджа-Сакар и малките гранични райони. Сред общините са Ардино, Кула, Батак,
Златоград, Ивайловград и други. Министър Вълчев даде пример, че средното
допълнително увеличение на заплатите в Ивайловград ще бъде 16%.
Според
образователния статус на родителите ще бъдат определени децата от най-уязвимите
групи, за преподаването на които учителите ще получат допълнителни
възнаграждения. Най-големи ще са те в училища, където родителите на половината
деца са с начално образование. Предполага се, че увеличението ще бъде между 15
и 20 %. Министър Вълчев обеща и голям проект за допълнително обучение по
български език в детските градини. Част от допълнителните средства ще може да
бъдат давани и за други специалисти като медиатори.
Училищата,
в които има концентрация на деца от уязвими групи, ще могат да формират
маломерни паралелки и да ги разделят на две. Не се предвижда минимален брой на
учениците в паралелка.
За 55
професионални специалности ще има повече пари
Допълнително
финансиране ще получат и професионалните гимназии, които обучават по 55
специалности. Става въпрос за специалности, в които в момента се пенсионират
двойно повече специалисти, отколкото се обучават. Образователното министерство
вече е подготвило такъв индикативен списък, който ще бъде изпратен в
гимназиите.
"Тези
училища също ще могат да формират маломерни паралелки по съответните
специалности", обясни министър Вълчев. В списъка са специалности по
направления като транспортни услуги, машиностроене, металообработване,
металургия, електротехника, енергетика, строителство, хранителни технологии и
др. Става въпрос за пътностроителна техника, автотранспортна техника,
стругарство, локомотиви и вагони, металорежещи машини, вътрешни ВиК мрежи,
външни облицовки и настилки и др.
24rodopi.com
Г-н Министре, да сте чували за 31 постановление на МС от преди повече от 30 години?, браво открихте топлата вода, дали пък не е късно за съживяване или запазвяне на тези региони
ОтговорИзтриванеEdinstveniyat ministir,koyto podhojda adekvatno.Izrazyavame blagodarnost zasideystvieto,koeto okazana s.Byal izvor.Za sijalenie ZPUO e mnogo losh ne otgovarya na iziskvaniyata na realnostite v regionite.Nay loshoto v zakona e ce obshtinite nyamat kontrolni funktsii.Neogranicenata vlast na direktorite na ucilishta.koito po malko saangajirani s metodiceska rabota,a poveces finansovo-scetovodna rabota.Za tova ne se spazva i Konstitutsiyata zapravoto da se izucava maycin ezik.
ОтговорИзтриванеПостановленията, които бяха целенасочено за образованието в пограничните райони през 70-те и 80-те години на миналия век бяха- 7ПМС, 15ПМС и 22ПМС.
ОтговорИзтриванеЧудят се как да увеличат заплатите само на даскалите, че им са много малки.А едно време Т.Живков даваше така наречените "гранични" добавки към заплатата на всички работещи в Странджа-Сакар и граничните райони, не само на даскалята.
ОтговорИзтриванеИ какво правим с директорите феодали?
ОтговорИзтриванеДайте ни възможност да коментираме за Караянчева, щото нещо не се получава. Мерсито!
ОтговорИзтриванеНаистина ! Безпаричие или безпризорност в управлението ли бяха причините, че едва ли вече се чува детска глъчка по тези краища.
ОтговорИзтриванеТо това добре,но какво правим с полуграмотните учители? Защото е пълно с такива. Знаем как се завършва висше образование в днешно време. От Вузовете обикалят по градовете да търсят студенти. И накрая резултатът е, че неграмотни учители, невладеещи български език произвеждат неграмотни ученици и ето ти омагьосан кръг. Вие вземете да смените системата от корен, защото така ще хвърлите парите на вятъра и резултатите пак ще са плачевни.
ОтговорИзтриване