Властите в провинция Родопи в Северна Гърция се надяват през лятото на 2021-ва през граничният пункт „Маказа – Нимфея“ да преминават автобуси, а депутатът от СИРИЗА Димитрис Хариту настоява София и Атина да започнат преговори за изграждане на ж. п. линия между Подкова и Комотини.
Това
е новината от разговорите на Хариту с председателя на парламентарната
Междупартийна комисия за развитие на Западна Тракия Костас Караманлис и
министъра на околната среда и енергетиката Костис Хацидакис.
Припомняме,
че темата „влакове през Маказа“ е на дневен ред и в България. Ако се реализира,
големият проект „Дунав-Егея“ ще сбъдне и мечтата на поколения нашенци за
продължаване на жп линията от Подкова до Комотини. Железопътното трасе е част
от мегапроекта „Дунав – Егея“, който включва и скоростната магистрала свързваща
„Дунав мост“ - Русе с прохода "Маказа".
Голям
логистичен център с гара дълга около 4 км включва проекта на жп линията с
високоскоростни влакове "Южно Северен поток". Железопътната линията
ще свързва двете пристанища "Мароня" и "Констанца", твърди
Румен Марков от проектантската компания „Лардж Инфрастръкчър Проджектс“.
Както
24rodopi.com вече писа, предвидено е магистралата да започва от Дунав мост при
Русе и да завършва при бъдещето пристанище на Мароня. Ще има 38 пътни възли, 33
тунела, 56,6 км мостове и виадукти и т.н. Проектантите обясниха, че е заложена
реконструкция на ГКПП „Дунав мост“ и изграждане на две нови ГКПП на „Маказа“ от
българска и гръцка страна.
По
линията ще се движат влакове с дължина на композицията 1800 м. Скоростта с
която е предвидена да се движат товарните влакове е 200 км/ч, а пътническите
влакове с до 250 км/ч.
Основно линията ще бъде предназначена за товари, но по нея ще пътуват и пътници. Трасето е предвидено да минава източно от Комотини, след това влиза в тунел дълъг 11 км, който излиза над Кирково, след това преминава покрай Момчилград.
Гарата
в Момчилград е предвидена да се ремонтира и да се превърне в голям логистичен
център. Тя ще бъде дълга около 4 км, за да може да приема товарните влакове.
Следващата жп гара по трасето ще бъде при хасковското село Сираково, след това
Чирпан, казанлъшкото село Копринка, Габрово, Павликени между Белене и Свищов жп
трасето ще напуска България и отива в Румъния.
През
80-те години на миналия век български експерти също предлагат изграждането на
маршрут Димитровград - Подкова - Комотини - Кавала/Александруполис, с
изграждане на жп линия през прохода Маказа. И тогава, и днес обаче се отчита,
че мегапроектът е прекалено скъп.
В
последните години бизнесът в Северна Гърция настоява Атина да поиска
финансиране от Брюксел за железница под „Маказа“.
Припомняме,
че за реализацията на мегапроекта първо трябва да има решение на двете
правителства – българското и гръцкото, за изграждане на АМ „Дунав – Егея“.
Плановете на проектантите са това да се случи през пролетта на 2020 г, а до
края на 2021 г. обектът да е с издадено разрешително за строеж. Прогнозният
срок за строителството е 3 г.
АМ
„Дунав – Егея“ ще се изгражда чрез публично-частно партньорство. Моделът е
концесия срещу строителство, без да се разходват средства от бюджета.
На
снимката: Влак с туристи от Западна Европа пътува към Подкова. ГКПП "Маказа" в годината на COVID-19
24rodopi.com
Йакъшър
ОтговорИзтриванеКороната не се качва на влак.
ИзтриванеПътуване с... влак
ОтговорИзтриванеРаждаш се, отваряш очи
и си на някаква гара,
оглеждаш се плахо и ето, фучи
странното нещо, обвито във пара.
Потрепваш неволно от свирката страшна
и звън на метал ужасно скрипти,
леко пристъпяш от плочката прашна,
оглеждаш се плахо със диви очи.
Решаваш и качваш се в странното чудо,
влизаш... седалки, купе,
всичко е някак си толкова лудо,
и тръгваш незнайно къде.
Двама отвън пият си бира,
друг се храни във ъгъла свит,
някаква баба багажа прибира,
трети отваря купето с ритник.
Всички със своята орис са тръгнали,
и никой не знай накъде,
пътуват на някъде, лицата обръгнали,
а ти... си с очи на дете...
Оглеждаш света, а навън, през стъклото,
се нижат картини безброй,
край тебе забързано бяга животът
и няма минутка покой.
Минават си гарите една по една,
а влакът все си пътува,
поглеждаш в стъклото и виждаш едва,
как старостта със теб се ръкува.
И ето "кондукторът" идва накрая,
а ти нямаш пари, ни билет,
защото наистина ти и не знаеш,
не си чувал за такъв мурафет.
И ето, че идва и твоята гара,
а тъкмо в живота да влезеш,
оня от ъгъла на някой се кара,
а ти пък не искаш да слезеш.
Но, времето свърши, "кондукторът" влезе,
държиш се за дръжката, силно я стискаш,
гарата дойде ли, трябва да слезеш,
колкото и да не го искаш...
Бе малко дете, после хлапак,
порастваш и... слизаш накрая...
Животът е едно пътуване с влак,
който пътува в безкрая...
ееееехееее в тоя живот и хубави неща се случват!!! Браво Гърция!!! А дано час по-скоро! Амин!
ОтговорИзтриванеПолза ще имат всички, ще се раздвижи умрелия ни живот, особено за нашия район икономически ще е изгодно.
ОтговорИзтриванеHui neskatli tia vizantici
ОтговорИзтриванезащо? ти в повече ли имаш? или ти е келепир? дай си реклама, недей става зян
ИзтриванеДобре, че са гърците... От нашите нищо не става...
ОтговорИзтриванеда, наистина, хората мислят за развитие
ИзтриванеА бе...дали някой вярва?
ОтговорИзтриванеСамо лафове. Нищо няма да изградят
ОтговорИзтриванеДядо ми е работил в жепето,баща ми също,аз също бях жепе войски!При сегашната техника няма никакъв проблем да има излаз към гръцко,стига политиците да дадат едно рамо на близо 100 годишният проект.
ОтговорИзтриванеА дано.. Ама надали!?
ОтговорИзтриванеПътуване с... влак
ОтговорИзтриванеРаждаш се, отваряш очи
и си на някаква гара,
оглеждаш се плахо и ето, фучи
странното нещо, обвито във пара.
Потрепваш неволно от свирката страшна
и звън на метал ужасно скрипти,
леко пристъпяш от плочката прашна,
оглеждаш се плахо със диви очи.
Решаваш и качваш се в странното чудо,
влизаш... седалки, купе,
всичко е някак си толкова лудо,
и тръгваш незнайно къде.
Двама отвън пият си бира,
друг се храни във ъгъла свит,
някаква баба багажа прибира,
трети отваря купето с ритник.
Всички със своята орис са тръгнали,
и никой не знай накъде,
пътуват на някъде, лицата обръгнали,
а ти... си с очи на дете...
Оглеждаш света, а навън, през стъклото,
се нижат картини безброй,
край тебе забързано бяга животът
и няма минутка покой.
Минават си гарите една по една,
а влакът все си пътува,
поглеждаш в стъклото и виждаш едва,
как старостта със теб се ръкува.
И ето "кондукторът" идва накрая,
а ти нямаш пари, ни билет,
защото наистина ти и не знаеш,
не си чувал за такъв мурафет.
И ето, че идва и твоята гара,
а тъкмо в живота да влезеш,
оня от ъгъла на някой се кара,
а ти пък не искаш да слезеш.
Но, времето свърши, "кондукторът" влезе,
държиш се за дръжката, силно я стискаш,
гарата дойде ли, трябва да слезеш,
колкото и да не го искаш...
Бе малко дете, после хлапак,
порастваш и... слизаш накрая...
Животът е едно пътуване с влак,
който пътува в безкрая...
Пътуване с... влак
ОтговорИзтриванеРаждаш се, отваряш очи
и си на някаква гара,
оглеждаш се плахо и ето, фучи
странното нещо, обвито във пара.
Потрепваш неволно от свирката страшна
и звън на метал ужасно скрипти,
леко пристъпяш от плочката прашна,
оглеждаш се плахо със диви очи.
Решаваш и качваш се в странното чудо,
влизаш... седалки, купе,
всичко е някак си толкова лудо,
и тръгваш незнайно къде.
Двама отвън пият си бира,
друг се храни във ъгъла свит,
някаква баба багажа прибира,
трети отваря купето с ритник.
Всички със своята орис са тръгнали,
и никой не знай накъде,
пътуват на някъде, лицата обръгнали,
а ти... си с очи на дете...
Оглеждаш света, а навън, през стъклото,
се нижат картини безброй,
край тебе забързано бяга животът
и няма минутка покой.
Минават си гарите една по една,
а влакът все си пътува,
поглеждаш в стъклото и виждаш едва,
как старостта със теб се ръкува.
И ето "кондукторът" идва накрая,
а ти нямаш пари, ни билет,
защото наистина ти и не знаеш,
не си чувал за такъв мурафет.
И ето, че идва и твоята гара,
а тъкмо в живота да влезеш,
оня от ъгъла на някой се кара,
а ти пък не искаш да слезеш.
Но, времето свърши, "кондукторът" влезе,
държиш се за дръжката, силно я стискаш,
гарата дойде ли, трябва да слезеш,
колкото и да не го искаш...
Бе малко дете, после хлапак,
порастваш и... слизаш накрая...
Животът е едно пътуване с влак,
който пътува в безкрая...
До Подкова е по реално. От мегапроекта нищо няма да излизи.
ОтговорИзтриване