24rodopi.com/Общество
Старото БМВ на Дениз гние в междублоково пространство в кърджалийския квартал „Възрожденци“. Той е гурбетчия в Нидерландия, а колата му е една от близо 70 хиляди регистрираните МПС в Кърджалийско, около 53 000 са леки автомобили.
„Трябва
ми за лятото, когато си дойде за около месец. Няма смисъл да се опитам да я
продам, не мога да взема парите, които съм броил за нея“, казва монтьорът на
строителни панели в Хага. Той е отказал да я продаде на приятеля си Сунай,
който пък тези дни обикаля автокъщите в търсене на „нещо запазено, но на
нормална цена“. "Казват, че 90 на сто от колите са с превъртени километражи. Ще се опитат да измамят и мен", кахъри се младежът със спестени 4 000 лева за кола.
От
3 до 5 години човек кара един и същи автомобил, сочи статистиката. Следва смяна,
при която рискът да попаднете в категорията „измамени при покупка на кола“ е
огромен.
Колко рискована наистина е покупката на кола втора ръка в днешно време? Проучване на платформата carVertical показва в кои държави най-често се продават автомобили втора ръка с превъртени километражи. Компанията е прегледала данните от 900 хил. проверки на автомобилна история за изминалата 2021 г.
Балтийските страни като цяло са с най-лошите показатели. Латвия е на първо
място, като над 24% от проверените превозни средства показват знаци на измами с
километража. Естония и Литва не изостават в класацията, заемайки следователно
трето и четвърто място.
Балтийските
държави представляват малък пазар. Що се касае до пълния брой манипулирани
превозни средства, следва да погледнем още по на изток и на юг, към страни като
Румъния (второ място), чиито процент на манипулациите с пробега стига почти
20%, също като при Русия и Украйна.
Полша
(12%) и Унгария (14%) също следва да бъдат споменати, както и Чехия, Словакия,
Словения, Хърватия и Сърбия, където почти 10% от всички автомобили са с фалшиви
показания на километража, посочват от „Парите ни“.
Този
тип измама не е толкова разпространен в по-заможните страни от Западна Европа,
в които хората обикновено купуват нови коли. И все пак, дори там проблемът е
по-често срещан от очакваното.
Колко
скъпо струват измамите с пробега?
Проблемът
с превъртането на километража е „тих“, но много скъпоструващ. Според данните от
Европейската комисия, измамите с пробега причиняват щети от около 9,6 милиарда
евро на година.
Много
употребявани автомобили в Източна Европа пристигат от пазари като Германия,
Франция, Белгия, Нидерландия и Италия. Около 30-50% от тези коли, търгуващи се
отвъд граница са с фалшив пробег. И докато изчисляването на щетите за
икономиката е трудно, механизмът на действие е доста прост:
Когато
купувате превозно средство с манипулиран пробег, вие надплащате - около 25%.
За
съжаление, е малко вероятно измамите с пробега да намалеят и да се превърнат в
по-малък проблем през 2022, а дори и след това. Това престъпление е
изключително трудно наказуемо, както защото е трудно да се докаже, но и поради
причината, че такива наказания реално няма.
И
ето, че отново наблюдаваме разликата между Западна Европа, в които превъртането
на километража е сериозно престъпление, а властите са упълномощени да наказват
за него, и Източна Европа, където това не се възприема чак толкова сериозно.
Като
такъв, за купувача е най-добре да помисли за проверка на автомобилната история.
Чрез проверка на VIN номера на всяка една кола ще имате възможност да разберете
как пробегът й се е променял с времето. Това ще ви помогне да стоите далеч от
измамите, като избирате единствено возила с реални показания на километража.
Като
се има предвид недостига на чипове, който е проблем за автомобилните
производители, вторичният пазар вероятно ще бъде по-изкусителен от всякога и
затова е добре да бъдете подготвени за всички трикове, с които търговците ще се
опитат да ви изненадат.
На снимката: Ардинския мост. Все по-честа кърджалийска гледка - блъснат отзад. Обяснението: Много коли, но и много "купени книжки"
Post A Comment:
0 comments so far,add yours
Съдържанието на 24rodopi.com и технологиите, използвани в него, са под закрила на Закона за авторското право и сродните му права. Всички статии, репортажи, интервюта и други текстови, графични и видео материали, публикувани в сайта, са собственост на 24rodopi.com, освен ако изрично е посочено друго. Допуска се публикуване на текстови материали само след писмено съгласие на 24rodopi.com, посочване на източника и добавяне на линк към 24rodopi.com.
Използването на графични и видео материали, публикувани в 24rodopi.com. е строго забранено. Нарушителите ще бъдат санкционирани с цялата строгост на закона.
24rodopi.com не носи отговорност за съдържанието на коментарите под публикациите.
Администраторите на блог-форума запазват правото да ограничават или блокират публикуването им. Призоваваме ви за толерантност и спазване на добрия тон.
24rodopi - FACEBOOK I 24rodopi - FACEBOOK I 24rodopi - FACEBOOK I 24rodopi - FACEBOOK