24rodopi.com/Общество
„Не вярвах, но наистина и цените на колите втора употреба са тръгнали нагоре. Тези са пощурели! Чудя се кои ще станат по-скъпи: западните стари брички или някои запазени стари съветски коли? По време на инфлация какво ли още няма да видим!? Ако си купя някоя стара "Лада" мога да я постегна за ретро парад!“, емоционално коментира пред 24rodopi.com Сезгин, кърджалиец, който все още се лута из местните автокъщи в търсене на кола. През февруари си харесал едно „позапазено БМВ“ за 12 000 лева, но докато се опитвал да смъкне 1500 лева от цената на "непродаваемото" возило, при поредното посещение в автокъщата преди седмица бил сюрпризиран: „Баварецът“ вече струва 12 500 лева.
„Питам
„Защо?", колата е тук повече от година, докарана е на старите цени на горивата,
ако са сменени части – пак са на стари цени?“, отговорът: Не виждаш ли, братко,
всичко скача!“, допълва Сезгин.
Мишо
също търси кола – на около 4-6 години, отказал се е от огледи в Кърджали. „Тук 90 на сто са с превъртени километражи. Ровя
в интернет. Мога да кажа, че за около една година цените на колите втора ръка
са се увеличили с 20-25%“, споделя той.
Собственикът
на автокъща в Кърджали казва, че ръст в цените има и поскъпването е заради
нарастващия недостиг на коли, които се внасят от Западна Европа.
„В
момента при моите контрагенти в чужбина влизат не повече от кола, максимум две
на седмица. И едва ли не, ние търговците наддаваме – кой може да даде повече,
за да може евентуално да се сдобие с някаква стока”, това пък обяснява Любомир
Доросиев от Асоциацията на вносителите на автомобили в България.
Вносители
и търговци на стари коли изреждат куп фактори за ценовите промени: ковид
пандемията, войната в Украйна, сериозният спад в производството на резервни
части, недостигът на чипове, „наред с цените на стоки и услуги скачат и цените
на колите“, „няма нови коли и на Запад хората не бързат да си продават старите“,
и т. н.
Оптимистичната
прогноза, която е на експерти, гласи, че производството на нови автомобили постепенно ще се възстанови
и натискът върху дилърите на автомобили втора ръка ще намалее и в края на лято`2022
и
началото на есента трошките отново ще се върнят в "разумния ценови диапазон". „Цените на колите
втора употреба ще започнат да падат още тази есен и най-вероятно до края на
годината ще поевтинеят с около 20-30%, пише в анализ на одиторската компания
KPMG за състоянието на автомобилните пазари.
В ЕС и в други държави които не са членки на ЕС който си купи лек автомобил марка БМВ до 100 000 км при ремонт или технически преглед собственика не заплаща нищо. Ха познайте след това такива марки леки автомобили къде отиват. Пак в ЕС само, че на изток.
ОтговорИзтриване