24rodopi.com/Кърджали

През първата половина на 20-и век, в някогашния Кърджали, река Арда се прекосявала с лодки и салове. През 30-те години, в района на Крайно село се е намирал дървен мост с два отвора. Той не е запазен, но съхранените в Държавния архив кадри го определят като любимо място за разходки край града.

В наши дни, едно от най-важните съоръжения, свързващо централната част на Кърджали с най-големия и бързоразвиващ се квартал на града - „Възрожденци“ е Новият мост.

Строителството му започва през 1983 година. Един от най-дългите в страната с дължина 1 050 метра, а ширината му е 30.

През 1988-ма е завършено едното платно и мостът е отворен за движение. За целта тогавашното военно поделение в централната част е разделено на две, оформяйки кръстовището между днешните улици „Булаир“ и „Стефан Стамболов“. От двата края военни, по средата мост към квартала. Окончателно съоръжението е завършено в началото на 90-те години. Мостът е осветен от улични стълбове, но и от лампи по предпазните парапети…

35 години по-късно, Новият мост поема огромен автомобилен трафик. Обследване и ремонт по конструкцията не са правени. През последните години бетонът започна да се рони, разкривайки арматурите. Според експерти, трябва да се извършат огледи, които с точност да определят състоянието му.

Още в края на 90-те лампите бяха изпотрошени от вандалски набези.

Преди няколко години осветлението бе подменено, предпазният парапет реновиран, поставени бяха и нови лампи. Проблемът обаче е и в конструкцията. Периодично метални елементи от сглобките на платната стават причина за инциденти с автомобили. Плочки от тротоара хлътват, появяват се дупки по асфалта. Следват кърпежи, козметични ремонти…

Във видеото са използвани и страни снимки на града, съхранени в Държавен архив-Кърджали

Share To:

24rodopi

Post A Comment:

9 comments so far,Add yours

  1. Анонимен27/2/23 09:03

    i ot tam li parichki shte derem za obsledvane i remontche

    ОтговорИзтриване
    Отговори
    1. Анонимен27/2/23 10:36

      Нищо не става без пари. Ама животът е безценен. Така, че да, трябват обследване, ремонти и асфалтиране. Всичко, което е нужно, за да няма жертви.

      Изтриване
  2. Анонимен27/2/23 12:08

    имали нещо нормално в града ???

    ОтговорИзтриване
  3. Анонимен27/2/23 14:24

    За какъв "Нов мост" в гр.Кърджали можем да говорим който вече е на 35 години. Добре, че беше построен преди демокрацията защото ако след това беше построен щеше да прилича на хубавите пътища и магистрали в България, които след това бяха построени. В една хубава европейска държава, в един хубав европейски град има къща на три етажа която е построена през 1674 г. и хората като минават покрай нея си правят снимки. Просто така се строи.

    ОтговорИзтриване
  4. Анонимен27/2/23 14:36

    Ако не пипат още толкоз ще искара.

    ОтговорИзтриване
  5. Анонимен27/2/23 14:36

    Събраните пари от синя зона за какво са?

    ОтговорИзтриване
  6. Анонимен27/2/23 20:29

    Po vremeto na Tato taka se stroeche.Misleche se za badechteto.

    ОтговорИзтриване
  7. Анонимен27/2/23 20:39

    Сега, редакцията, хайде да ми публикувате коментара, защото ще има редакция на написаното от вас! През 1989 г. моста бе довършен до другия си край, където се намираше вишката на военното поделение. През 1990 г. можеше пеша да се преминава напряко през моста, но се внимаваше да не се пребие човек на някой от стърчащите железа, върху които беше налят бетона. Асфалтирането на платното за движение в посока кино "Орфей" започна през 1990 г., а през Май 1991 г. бе пуснато за движение. Спомням си, че тротоара бе готов не до края на моста и там където прави извивка преди светофара на "Арпезос", тротоара свършваше. Извивката се дострояваше, а хората малко на риск минаваха по платното за движение през тези стотина метри. През 1993 г. бе завършено и пуснато за движение и платното в посока "Възрожденци", пешеходците се движеха по тротоара в обратната посока. В края на 1994 г. започна и поставянето на светофарите, на кръстовищата на съда, на гърба на кино "Орфей", до хотел "България" и от двата края на новия мост. В началото 1995 г. светофарите бяха пуснати в експлоатация, а през Октомври същата година бе завършен и тротоара за движение на пешеходци в посока "Възрожденци". Ето ви пълната история на новия мост, а през 1988 г. моста не бе достроен до края в посока поделението. Така, че нека бъде направена корекция на статията!

    ОтговорИзтриване
  8. Анонимен28/2/23 13:49

    Здравейте, и от мен коментар: Българският народ много обича да се захласва и да бъде чуждопоклонник и по този начин си мисли, че е много знаещ. Преди тъй наречената "Демокрация" много използвахме руски думички, а сега използваме английски думи - реновиран. Значението на думата renovation - обновяване. Има много синоними - ремонт, възстановяване, освежаване, подновяване, ремонтиране, поправка, поправяне, съживяване.

    ОтговорИзтриване

Съдържанието на 24rodopi.com и технологиите, използвани в него, са под закрила на Закона за авторското право и сродните му права. Всички статии, репортажи, интервюта и други текстови, графични и видео материали, публикувани в сайта, са собственост на 24rodopi.com, освен ако изрично е посочено друго. Допуска се публикуване на текстови материали само след писмено съгласие на 24rodopi.com, посочване на източника и добавяне на линк към 24rodopi.com.
Използването на графични и видео материали, публикувани в 24rodopi.com. е строго забранено. Нарушителите ще бъдат санкционирани с цялата строгост на закона.
24rodopi.com не носи отговорност за съдържанието на коментарите под публикациите.
Администраторите на блог-форума запазват правото да ограничават или блокират публикуването им. Призоваваме ви за толерантност и спазване на добрия тон.


24rodopi - FACEBOOK I 24rodopi - FACEBOOK I 24rodopi - FACEBOOK I 24rodopi - FACEBOOK

Важно: Ползвайте материалите в 24rodopi.com, но ако уважавате труда на репортерите ни, които търсят новините на терен, цитирайте сайта. Ако поставите и линк към 24rodopi.com, нищо няма да загубите.

Администраторите на форума на rodopi24.blogspot.com пък призовават за толерантност и спазване на добрия тон под дописките. Те запазват правото си да ограничават или блокират публикуването на мнения.