24rodopi.com/Общество
Инженер заведе дело срещу Мюсюлманско изповедание (МИ) за хонорар по делото „Музей или Медресе в Кърджали“, след като такъв не му е бил изплатен въпреки неговия труд.
Вещото лице е получило 400 лева, но разноските му били още
над 1000 лева. Адвокатът на МИ се съгласил, но до този момент, месеци, след
като съдът се произнесе, парите така и не били получени, съобщава в новия си брой печатното издание "Родопи voice".
На своя заседание Апелативният съд в Пловдив реши парите за
направената експертиза да бъдат платени от Мюсюлманско изповедание.
Както вече писахме, МИ отново предяви претенции върху
собствеността на терена, върху който е построена спортната площадка Арена
„Спартак“ в Кърджали. Това става десет години след като Окръжният съд се произнесе–
комплексът е на Общината.
Делото бе заведено в Апелативния съд в Пловдив.
Парцелът е с площ от 7 500 кв.метра и служи като спортна
площадка и летен театър, както и за политически митинги и концерти. Такова е
било предназначението на имота още когато местните жители с доброволен труд и
дарения са го изграждали през 1954 година, когато кмет е бил Вълчо Табаков.
Съдът е стигнал до извода, че завзетите и отчуждени имоти
през годините за изграждането на летен театър, не са били собственост нито на
Кърджалийската мюсюлманска вероизповедна общност, нито на друга религиозна
общност. Преди да станат собственост на общината, те са били на 4 физически
лица.
Главното мюфтийство твърди, че границите и площта на
площадката изцяло съвпадат със завзетия през 1950 г. имот, който е бил
собственост на Кърджалийската мюсюлманска вероизповедна
община, а Мюсюлманското вероизповедание е неин правоприемник. Три поземлени
имота с обща площ 3 931 кв.метра по плановете на Кърджали от 1921 г. и от 1956
г. са отписани по искане на кмета през 2004 г. от актовите книги за държавната
собственост със заповед на областния управител и са предадени на общината. Тези
имоти са част от спортната площадка Арена „Спартак“, за нея има съставен акт за
публична държавна собственост от 15 август 2006 г. и регистриран в Агенцията по
вписванията на 5 септември същата година. Имотът е отреден за летен театър с
площ 7 450 кв. метра. От представените пред съда документи става ясно, че
завзетите и отчуждени имоти не са били собственост на Кърджалийската
мюсюлманска вероизповедна община, а на
частни физически лица – Киро Митовски, Иван Гюров, Вълко Шишманов, Тихан
Тиханов.
Според магистратите
след като през 1949 г. юридическото лице
Кърджалийска мюсюлманска вероизповедна община престава да съществува,
купеният през 1922 г. недвижим имот през 1950 г. не може да е нейна
собственост. Освен това исканият
недвижим имот не е идентичен с иззетата с Акт за изземване от 20.04.1950 г.
нива.
Тези мотиви искът през 2014 година бе отхвърлен.
Апелативният съд пък потвърди решението. Процесният поземлен
имот е със статут на публична общинска собственост, предназначен за трайно задоволяване на
обществени потребности от местно значение, посочиха от съда.
Както 24rodopi.com писа още през декември м.г., нов опит се
прави и Регионалният исторически музей да бъде признат за медресе и върнат на
Мюсюлманско вероизповедание.
Гражданското дело бе заведено в Апелативния съд в Пловдив
като ответник по него е Държавата чрез Министерството на регионалното развитие.
„Налице ли са данни за цялостно разрушаване на сградата на
бившето медресе след 1950 г. и за нейно преизграждане? Ако са налице такива
данни – в какъв вид и обем е станало това? Налице ли са данни за извършени
строително-монтажни работи в сградата на бивше медресе и в какво се изразяват
те?“, са част от въпросите, на които вещи лица трябва да дадат отговор,
разпоредиха апелативните магистрати.
Такива обаче липсват. Включването в състава на комплексната
съдебнотехническа екпертиза на вещо лице с необходимата квалификация по
геодезия, картография и фотограметрия,
се оказва значително затруднено, като към настоящия момент са изчерпани
възможностите за назначаването му от района на Пловдив. Затова съдът разпореди
подобен специалист да бъде посочен от ректора на Университета по архитектура,
строителство и геодезия в София. На база всички изискани документи, експертът
трябва да състави комбинирана скица, ако се „констатира пълна или частична
идентичност на процесния имот, която да е обща и да отразява всички
регулационни планове, действали от 23.09.1922 г., включително и сега действащия
такъв“.
Припомняме, че делото предизвика небивал интерес преди
години. По време на едно от заседанията съдът бе обграден от жандармерия, в
Кърджали пристигна дори водно оръдие. Причината бе идването на футболни агитки
край Арда, които искаха да протестират срещу евентуална смяна на статута на
музея.
Делото бе решено в полза на държавата. Окръжен съд-Кърджали
отхвърли като неоснователен предявения иск от Мюсюлманско изповедание-София за
земята и сградата на Регионалния исторически музей в Кърджали. Мотивите и
решението на съдията по делото бяха изложени на 32 страници. Съдът осъди
Мюсюлманско изповедание-София да заплати на държавата разноски в размер на 91
062 лв.
„Тази сграда никога не е функционирала като медресе.
Строежът е започнал с дарения, дори на т.нар. „байрамски кожи“, но те са
стигнали едва за основите. През 1922-ра година поземленият имот е регулиран, а
изграждането продължава със средства на Градската община“, твърдят експерти за
24rodopi.com.
Строежът продължава години наред, като е избрана
средноазиатски стил архитектура, за да се спази първоначалната идея. Работи се
по проект на руския архитект Померанцев, професор в Художествената галерия на
Санкт Петербург.
През 40-те години сградата се използва за нуждите на армията
по време на Втората световна война. След края й става турско педагогическо
училище, а по-късно приема учениците от основното школо „Кирил и Методий“. След
1978-ма започва адаптирането на сградата за музей, който отваря врати в
началото на 80-те години.
Подобни дела се водят и за други имоти в страната. През
април Върховният касационен съд не допусна до касационно обжалване и остави в
сила решение на Пловдивския апелативен съд, с което бе отменeно изцяло решение
на Окръжен съд – Пловдив от 03.10.2013 г., с което Община Карлово е осъдена да
предаде на Мюсюлманско изповедание като на собственик владението на „Куршум
джамия“ в Карлово, ведно с терена, върху който тя е построена.
Медресето си е медресе , точка....
ОтговорИзтриванеПреди да се построи музея там е бил ЩАБА НА 10-ТИ РОДОПСКИ ПОЛК И МОЖЕ МН ЛЕСНО ДА СЕ ПРОВЕРИ.
ИзтриванеКакво медресе какви пет лева. Това е музей и точка
ОтговорИзтриванеmedrese medresedir O KADAR
ИзтриванеДепесе,бесепе,мепесе,медресе, партии, мартии, турци,помаци,българи,цигани,мигани,църкви,джамии да престанем да се занимаваме с тези глупости защото някой иска да запали Балканите, накрая ще ни писне и в името на децата,семействата и България ще грабне пушките и бой по политиците.
ОтговорИзтриванеВРЪЩАЙТЕ Медресето не се инатете,всички ески кърдалийци го знаят като МЕДРЕСЕтооочкааа....
ОтговорИзтриванеАбе там беше свинарникът на Вълко Шишманов, не случайно тои е собственик на парцела.
ИзтриванеХоди да береш банани 🍌
ИзтриванеИии като го върнат какво ще го правят? Колко мюсюлмани ще отидат да се учат на религия? Бъдете убедени, почти никой. А който има желание, в Момчилград има религиозно училище, което може да се посещава. Тази уникалва сграда, трябва да си остане музей. И тези, които ламтят за нея, нека да престанат, защото именно волята на старите кърджалийци е тя да си остане музеъ!
ИзтриванеКато медресе,ама друг път.
ОтговорИзтриванеmedrese ......
ОтговорИзтриванеГрях е. Медресето си е медресе
ОтговорИзтриванеДа отлитат на юг че прекаляват вече
ОтговорИзтриванеМедресе е дядовците ни са го построили
ОтговорИзтриванеДа, моите и не Е !
ИзтриванеПрез петдесетте години на миналия
ОтговорИзтриваневек турците в града бяха доста по-малко от циганите.
Каквото и да е,си остава Българска Общинска собственост!
ОтговорИзтриванеNAH ostova
ИзтриванеАз съм турчин но не ни трябва медресе нито пък Мерцедес и от двете има по много ако ще го превърнете в университет или болница за активно лечение да но не Медресе или пък Мерцедес!!!
ОтговорИзтриване