Европейски
съюз. Брекзит. Новите предизвикателства през ЕС.
Започнаха
преговорите за излизане на Великобритания от Евросъюза. Страната е един от
големите донори на общоевропейския бюджет. Какво ще се случи със средствата в
него и ще бъде ли чувствително намален обемът на европейските средства, които
получава България?
Радиостанция
„Кърджали“ на БНР потърси отговорите от евродепутата от Групата на Алианса на
либералите и демократите за Европа Неджми Али.
Наскоро Вие
казахте, че бюджета на ЕС за следващият програмен период ще е изключително
важен за България, с оглед на това, че той няма да бъде толкова голям, заради
излизането на Великобритания от съюза. Какво имахте предвид?
Неджми Али: Преди три седмици Европейската
Комисия представи пред Европейския парламент и Съвета проектобюджета на ЕС за
2018 г. Предложеният бюджет беше изготвен съобразно ограниченията, определени
от Парламента и държавите-членки, които бяха визирани в многогодишната
финансова рамка. При подготовката на бюджета от страна на Парламента бяха
заложени основните политически насоки, които можем да отбележим като водещи.
Тези указания най-общо казано бяха насочени към осигуряване на работни места и
инвестиции, по-добри възможности за младите хора и ефективно реагиране на
геополитическите предизвикателства с оглед на последните събития в Европа и региона.
Бюджетът по
принцип включва два основни аспекта на финансиране - това са бюджетните кредити
за поети задължения и за плащания. Поетите задължения представляват
финансирането, което е определено и заложено ефективно в договорите, сключени
през дадена година, а плащанията де факто представляват реално изплащаните
средства, които след верификацията предстоят да бъдат изплатени. По общата
рамка на бюджета, можем да направим следните констатации:
В
проектобюджета за 2018 г. поетите задължения възлизат на 161 млрд. евро , което
в сравнение с настоящата 2017 г. е увеличение с 1.4 %. Плащанията от своя
страна възлизат на 145 млрд. евро - което представлява доста сериозно
увеличение с 8.1 % спрямо 2017 г. Тук трябва да се отбележи, че това се дължи
най-вече на факта, че структурните и инвестиционните програми на ЕС за
програмния период 2014-2020 г. ще достигнат нормален темп на изпълнение през
2018 г. Причината е, че както в България, така и в другите страни-членки
изпълнението традиционно бележи бавен старт през първите години на съответния
програмен период. Именно заради тази ситуация се очаква през 2018 г. да има
едно сериозно увеличение най-вече на реалните плащания, очаква се ускоряване в
усвояването на европейските фондове.
Ако направим
справка на разпределението на средствата по функции, можем да ги представим в
четири основни направления:
Най-голямата
част от средствата в размер на близо 67 млрд. евро са предвидени във функция
„Интелигентен и приобщаващ растеж”. Тук се работи в две направления:
„Конкурентоспособност за растеж и заетост”, както и за „Икономическо, социално
и териториално сближаване”, а именно тук е и Кохезионната политика.
На второ
място с около 56 млрд. евро е предвидено да се финансират дейностите в
направлението „Устойчив растеж – природни ресурси”, като тук за нашите
слушатели трябва да се отбележи, че става въпрос за земеделските стопани и
развитието на селските райони.
Третата
функцията е „Сигурност и гражданство”, където са предвидени около 3 млрд. евро,
а близо 9 млрд. евро. са заложени за „Глобална Европа”.
Всичките
тези основни направления поемат традиционно около 94% от общите финансови
ресурси на Съюза, докато за администрацията, включая поддръжката на сградния
фонд и пенсионното осигуряване, остават около 6%, което е едно справедливо
съотношение.
Г-н Али,
нека тези цифри да ги преведем в един по-разбираем език за нашите слушатели.
Доколкото аз в момента разбирам няма да има проблеми със средствата, които
България получава за развитие на своето земеделие.
Неджми Али: Не. През 2018 г., а така също и
през 2019 г. не очакваме да се получат поне при Многогодишната Финансова Рамка
някакви катаклизми, защото процесът на Брексит все още не е стартирал. Имам
предвид съществената част на преговорния процес.
Великобритания
има ангажимента да изплаща своята вноска, докато не приключат окончателно
преговорите, докато не се гласува и от Съвета с консенсус няма как нито една
страна членка да се освободи от ангажиментите си, така е предвидено в Договора
за Европейския съюз.
Значи нашите
земеделци и животновъди трябва да са спокойно, поне следващите три години, но
няколко пъти чуваме от управляващите, че рязко ще намалеят средствата за
изграждане на инфраструктура и проблемите, които ние имаме в страната, основно
с пътната мрежа и с големите инфраструктурни проекти ще трябва да си ги
решаваме сами. Вярно ли е това?
Неджми Али: Както споменах преди малко,
най-голямото перо е предвидено за Кохезионната политика. България получава в
процентно съотношение, на база средствата, които се преразпределят най-високия
процент, а именно по линията на Кохезионната политика. Засега, както и за
следващата финансова година няма изменения в проекта на бюджет. Той остава в
рамките на лимитите, заложени в Многогодишната финансова рамка за периода 2014
- 2020. В момента върви и преглед на МФР, най-вероятно ще има някаква ревизия,
но към настоящия момент не се предвиждат съществени изменения. Разбира се,
трябва да се подчертае и да се знае, че се чуват гласове от някои по-големи
страни-членки, включително и от т.нар. нетни донори, че евентуално средствата,
ресурса, който се заделя за миграцията и бежанците да бъде обвързан с
Кохезионната политика. Включително и в този бюджет, има подобни предложения на
отделни депутати, но в Бюджетната комисия засега това няма сериозна подкрепа и
най-вероятно няма да бъде даден ход на тази позиция. На 29.06.2017 г. в
Комисията по Бюджети предстои гласуване на мандата за Триалога - това е мандата
за преговорите между Европейската Комисия, Европейския Парламент и Съвета на
Европейския Съюз, като в последствие този мандат трябва да бъде гласуван и в
Парламента на Пленарно заседание. Това ще стане по време на последната пленарна
сесия в Страсбург, в началото на следващия месец. С това ще се потвърди
официалната позиция на Европейския парламент за бюджета за 2018 г., а Съветът
по принцип подготвя своите позиции през лятото. Относно бюджетната процедура,
през ноември се очаква свикването на Помирителния комитет, който има за цел да
уеднакви позициите на Парламент и Съвета. След което предстои окончателното
приемане на Бюджета за 2018 към края на годината. Но както казах, не очаквам да
има изменения за 2018, както и в Многогодишната финансова рамка да има
съществени изменения или отстъпления от Кохезионната политика.
Г-н Али така
или иначе ЕС ще бъде изправен пред едно доста сериозно предизвикателство, след
оттеглянето на Великобритания, защото нейните вноски формираха една доста
голяма част от бюджета на ЕС. В същото време имаше нещо интересно, преди около
три месеца вие изнесохте един доклад, който е за източването на ДДС и там
казахте едни доста стряскащи суми. Става въпрос за милиарди евро, които са
източени по тези схеми. Смятате ли, че в това има резерв, все пак да се запази
нивото за финансиране особено за по-слабо развитите страни в Съюза, като
България?
Неджми Али: Аз мисля, че няма да има
отстъпления от тези поети задължения от страна на Общността като цяло, защото
наравно с преговорния процес на Брекзит в момента тече и преглед на
Многогодишната Финансова рамка. Ако в крайна сметка се стигне до излизане на
Великобритания от Общността, се очаква най-вероятно всичко това да бъде
компенсирано. Би могло да стане чрез пропорционално увеличение на вноските на
страните-членки или чрез преструктуриране на собствените ресурси. Във връзка с
този доклад, за който ме питате в момента, вече тече синхронизиране на
цялостната система между страните-членки за онлайн и постоянна комуникация
между митническите служби, за да могат да бъдат засечени и международните
измами с ДДС. В общия случай говорим за несъбрани суми
по ДДС в рамките на Съюза, възлизаща на 170 млрд. евро, което е огромен
ресурс. В тази връзка в момента продължава и процеса на създаването на
Европейската прокуратура. В момента е рано да се дискутират детайлите, но е
факт че тези процеси са в ход. Вървят и процесите на опростяване и уеднаквяване
на финансовите правила, както и синхронизирането на системите за онлайн
комуникации във всеки един момент, защото една от основните причини за
международните схеми за измами е липсата на информация в реално време и
комуникация между различните митнически и данъчни структури.
Явно все се
по-трудно ще се краде от европейски проекти?
Неджми Али: Не говорим само за европейски
проекти, говорим за свободното движение на капитали. Злоупотребите трябва да
бъдат пресечени в максимална степен, защото в крайна сметка това са средства на
европейските данъкоплатци.
Този коментар бе премахнат от администратор на блога.
ОтговорИзтриване