24rodopi.com/Кърджали

„БДЖ ще излезе на печалба и ще се модернизира, ще увеличи пазарния си дял, ще спазва графика си и влаковете ще са „приятни“ за ползване, каквото и да значи това“, коментира транспортният министър Николай Събев.

Гара Кърджали се намира на Главна железопътна линия 4 от Националната железопътна мрежа на България – Русе-Подкова. Строителството й се извършва  на няколко етапа, като първата отсечка от гара Русе до гара Велико Търново е въведена в експлоатация на 8 октомври 1900 г., а последната от Момчилград до Подкова – на 20 ноември 1944 г. Обемът на строителните работи за изкуствените съоръжения е голям и обхваща стотици мостове, водостоци, подпорни стени и 25 тунела с обща дължина 8 км и 126 м. Строителство на железопътна линия Русе-Търново-Стара Загора през Стара планина е предвидено още в Закона за развитие на железопътната мрежа на България от 1895 г. Първият завършен участък е Русе-Търново /1897-1900 г./. След построяването на трасето през Борущица и Стара Загора до Михайлово, се обмисля продължаването на линията на юг, като първоначалният замисъл е тя да достигне до Дедеагач. Когато след края на Балканската война южната граница на България се измества на Бяло море, плановете са за свързване с Кавала, но скоро след Букурещкия мирен договор от 1913 г. се приема направлението Михайлово-Мастанли (Момчилград)-Гюмюрджина-Порто Лагос. За да осигури средства, българската държава възлага изграждането на линията и пристанището на немската банкерска къща „Дисконто-Гезелшафт. Тези проекти не се осъществяват, защото с Ньойския мирен договор България е лишена от излаз на Бяло море.

През 1920 г. Министерският съвет решава да се построи железопътна линия в направление Раковски-Хасково-Кърджали- Пашмакли (Смолян) и Инженерните войски започват работа, като първоначално участъкът до Хасково е завършен с междурелсие 760 мм. Постановление от март 1923 г. разпорежда преустройството му като линия, а продължението към Момчилград да остане като теснолинейка. Година по-късно е направена промяна в плановете за построяването на цялата линия с междурелсие от 1435 мм до Момчилград.

Предаването в експлоатация на участъците става поетапно, като участъкът от Маслиново до Кърджали е открит на 8 ноември 1931 г. в 10:30 часа, когато на новооткритата жп гара в града пристига дългоочакваният първи влак, идващ от Хасково и посрещнат от цялото гражданство. С това знаменателно събитие е свързана надеждата, че започват по-благодатни дни за живота, търговията и индустрията в Източните Родопи.

Share To:

24rodopi

Post A Comment:

5 comments so far,Add yours

  1. Анонимен8/2/22 08:28

    Ако се направи спирка срещу Лидл, ще има повече желаещи да пътуват с мотрисата.Гарата е много далече и не е удобна за пътуващите на кратки разстояния.

    ОтговорИзтриване
  2. Анонимен8/2/22 12:24

    Какъв ж.п. транспорт имаше само който хората много го ползваха. 1. Експрес - Тракия който пътуваше от Подкова за гр.София и обратно. 2. Бърз и пътнически влакове - Подкова-гр.Русе и обратно. 3. Спален вагон от Подкова - гр.София и обратно. 4. Бърз влак - лятно разписание Подкова- за гр.Бургас с вагони и за гр.Варна. Товарните влакове които също не бяха малко обслужваха целият Кърджалийски окръг.

    ОтговорИзтриване
  3. Анонимен8/2/22 12:39

    Имало е държава тогава, преди да дойдат комунистите...

    ОтговорИзтриване
  4. Анонимен8/2/22 16:38

    Невероятно видео!

    ОтговорИзтриване
  5. Kakvo vijda masinista stroitelna plo6tatka

    ОтговорИзтриване

Съдържанието на 24rodopi.com и технологиите, използвани в него, са под закрила на Закона за авторското право и сродните му права. Всички статии, репортажи, интервюта и други текстови, графични и видео материали, публикувани в сайта, са собственост на 24rodopi.com, освен ако изрично е посочено друго. Допуска се публикуване на текстови материали само след писмено съгласие на 24rodopi.com, посочване на източника и добавяне на линк към 24rodopi.com.
Използването на графични и видео материали, публикувани в 24rodopi.com. е строго забранено. Нарушителите ще бъдат санкционирани с цялата строгост на закона.
24rodopi.com не носи отговорност за съдържанието на коментарите под публикациите.
Администраторите на блог-форума запазват правото да ограничават или блокират публикуването им. Призоваваме ви за толерантност и спазване на добрия тон.


24rodopi - FACEBOOK I 24rodopi - FACEBOOK I 24rodopi - FACEBOOK I 24rodopi - FACEBOOK

Важно: Ползвайте материалите в 24rodopi.com, но ако уважавате труда на репортерите ни, които търсят новините на терен, цитирайте сайта. Ако поставите и линк към 24rodopi.com, нищо няма да загубите.

Администраторите на форума на rodopi24.blogspot.com пък призовават за толерантност и спазване на добрия тон под дописките. Те запазват правото си да ограничават или блокират публикуването на мнения.